YMYL
Ook wel: your money or your life (YMYL)
Your Money or Your Life (YMYL) content is informatie die, wanneer deze onjuist of frauduleus is, een potentieel gevaar is voor het geluk, de gezondheid, de veiligheid of de financiële stabiliteit van de lezer. Alle informatie op een webpagina dient daadwerkelijk te kloppen. Bij YMYL webpagina’s is een goede score op het gebied van Expertise, Autoriteit en Vertrouwen (EAT) essentieel. Google wil in YMYL domeinen namelijk geen risico lopen door onjuiste informatie aan te bieden. Voorbeelden van YMYL onderwerpen zijn het nieuws, wetgeving, financiële zaken, en medisch advies.
Het ‘Your Money or Your Life’-principe is onderdeel van Google’s Search Quality Evaluator richtlijnen. Met de Search Quality Evaluator richtlijnen bepalen beoordelaars de relevantie en kwaliteit van Google’s zoekresultaten. Deze richtlijnen dragen bij aan het verbeteren van Google’s algoritme en zoekresultaten. Google wil voor iedere zoekopdracht correcte inhoud leveren en wil ook dat gebruikers van de zoekmachine weten dat ze de resultaten kunnen vertrouwen.
Google’s richtlijnen hebben inzichten geboden in hoe Google’s zoekmachine werkt en wanneer pagina’s hoog scoren in de SERPs. Daarom is YMYL content cruciaal voor SEO en content marketing.