Blog

Handleiding: Bedankpagina meetbaar maken in Google Analytics 4
Handleiding: Bedankpagina meetbaar maken in Google Analytics 4 Sinds de introductie van […]
15 conversiekillers voor je website (doe dit dus niet)
15 conversiekillers voor je website (doe dit dus niet) Heb je ook […]
Teksten verbergen op je pagina: superslim of oliedom?
Teksten verbergen op je pagina: superslim of oliedom? Ik had echt nooit […]
Handleiding: Google Analytics 4 (GA4) inladen via Tag Manager
Handleiding: Google Analytics 4 (GA4) inladen via Tag Manager Google heeft recentelijk […]
Handleiding: betaalmethode toevoegen aan Google Ads
Handleiding: betaalmethode toevoegen aan Google Ads Om het voor mijn nieuwe klanten […]
Domeinnaam doorsturen: wanneer het wel en geen zin heeft!
Domeinnaam doorsturen: wanneer het wel en geen zin heeft! Heb jij ook […]
Dit zijn NIET de SEO trends van 2021
Dit zijn NIET de SEO trends van 2021 Ik wil je even […]
Zo wordt je website onzichtbaar voor Google!
Zo wordt je website onzichtbaar voor Google! Hoe wordt je website onzichtbaar […]
Waarom het verstandig is om op je merknaam te adverteren in Google
Waarom het verstandig is om op je merknaam te adverteren in Google […]
16 meest gemaakte technische SEO fouten
16 meest gemaakte technische SEO fouten In de afgelopen jaren hebben wij […]
Google Ads Preview Tools: 4 handige simulators op een rij
Google Ads Preview Tools: 4 handige simulators op een rij Met alle […]
Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan een Facebook advertentieaccount
Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan een Facebook advertentieaccount Om het […]
Q3 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa
Q3 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa Het is alweer […]
4 SERP Preview tools: hoe ziet jouw zoekresultaat eruit?

Moet je meta omschrijving nou 140 tekens zijn of 160? Past die ene zin nou wel als meta titel of niet?

En hoe ziet jouw zoekresultaat er uit op mobiele apparaten en op desktops?

Als je zelf content schrijft, dan zijn dit regelmatig vragen die in je opkomen. Tel daarbij op dat Google constant dingen aanpast en je weet al snel niet meer hoe je zoekresultaat eruit komt te zien.

En dat is belangrijk, want met een geoptimaliseerd zoekresultaat zorg je voor meer clicks.

Dus daar ga ik je vandaag bij helpen! Met deze 4 tools kan je namelijk zien hoe je organische zoekresultaat eruit komt te zien, ook wel SERP preview genoemd.

Google Ads advertentie-extensies: een complete gids

De zoekresultatenpagina van Google is een digitale winkelstraat en je advertentie kun je zien als de winkelruit: dit is wat potentiële klanten als eerste zien.

Het is ontzettend belangrijk dat potentiële klanten die langslopen ook daadwerkelijk naar binnen lopen en jouw winkel bezoeken. Maar door alle concurrentie die er de afgelopen jaren bij is gekomen, is dat steeds lastiger.

Om je winkelruit zoveel mogelijk op te laten vallen, is het nodig om extra informatie te bieden en meer ruimte te pakken binnen de winkelstraat. En binnen je advertenties kan je dat doen met advertentie-extensies.

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt.

De rest niet…

Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch?

Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.

Waarom de kwaliteitsscore er toe doet en hoe je ‘m optimaliseert

Adverteren op Google is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden. Machine learning, algoritmisch bieden en automatisering zijn bijvoorbeeld niet meer weg te denken uit menig SEA-strategie.

Maar naast al die complexe en geavanceerde onderwerpen is het soms ook belangrijk om terug te gaan naar de basis. En vandaag behandelen we een deel van die basis: de kwaliteitsscore binnen Google Ads.

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen:

De Google Web Vitals.

Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen.

Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.

De ultieme SEO migratie handleiding

Tijd om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen: dit is de meest uitgebreide, fool proof SEO-migratie handleiding die er is.

Als je dit plan volgt, is de kans dat je de migratie verpest nihil. En ga er maar goed voor zitten, want het is echt een monsterblog. Let’s. Go.

Google Guaranteed Badge: Is het de $50 waard?

Voor $50 kan je de Google Guaranteed Badge kopen die in potentie zorgt voor concurrentievoordeel, meer leads en een omzetverhoging.

Maar is dat eigenlijk wel zo?

Deze groene badge, welke wordt weergegeven in de organische zoekresultaten van Google Mijn Bedrijf, wordt momenteel uitgerold in de Verenigde Staten. Maar komt deze functie ook naar Nederland? En haal je hier echt een concurrentievoordeel uit en meer omzet? Lees het in mijn nieuwe blog.

Weergave kopiëren binnen Google Analytics: zo doe je dat

‘Ik wil graag een filter toepassen binnen Analytics op een nieuwe weergave. Dan ben ik al mijn data kwijt. Hoe los ik dat op?’

Die vraag werd mij deze week gesteld. Mijn antwoord: ‘Daar heeft Google een handige oplossing voor.’

En daar gaat dit artikel over.

Bing Webmaster Tools: de meest complete gids

Wist je dat Bing in grote delen van de wereld de nummer twee zoekmachine is?

Natuurlijk is Google heer en meester, maar wij zien bij een deel van onze klanten dat er via Bing wel degelijk bezoekers en klanten binnenkomen. Zoveel zelfs dat we bij een aantal klanten zelf hebben gekozen om te adverteren binnen Bing.

En veel mensen weten niet dat Bing ook een soort eigen Google Search Console heeft. Daar ga ik het vandaag over hebben

10 tips voor het schrijven van goed vindbare categorieteksten

Wanneer we het over webshops hebben, zijn de categorieteksten een van de belangrijkste pagina’s binnen de website.

Een deel van je klanten googelt op bijvoorbeeld “McGregor Polo wit maat L”, maar er is ook een grote groep die zoekt op wat bredere termen als “heren polo” of “polo’s voor mannen”.

Omdat die tweede groep groter is dan je denkt en om ervoor te zorgen dat je categorieën vindbaar zijn in Google, is het nodig om een stuk SEO-tekst toe te voegen.

Je kent het wel, dat stukje tekst onderaan de pagina met alle producten die er alleen maar voor de zoekmachine staat :). En vandaag geef ik je 10 tips voor die categorieteksten.

Dit is waarom het zoekvolume per keywordtool verschilt

Ahrefs zegt dat er op je zoekwoord 900 keer per maand op gezocht wordt, SEMrush gaat uit van 40 keer en KWFinder geeft juist weer 2000 keer als resultaat…

Dat zijn nogal grote verschillen. Hoe kunnen die verschillende tools zo uiteenlopen? Welke tool heeft gelijk? En waar moet jij nou op afgaan?

Hoog tijd om daar eens duidelijkheid over te scheppen.

Contactformulier instellen als conversie met Google Analytics [bedankpagina]

Een belangrijk onderdeel van online marketing is de meetbaarheid van je resultaten en conversies. Je wilt natuurlijk wel weten wat het effect van je inspanningen is op het aantal conversies.

Die conversies kunnen bijvoorbeeld het klikken op het telefoonnummer zijn, het klikken op een mailadres, maar ook het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier.

En voor die laatste twee is dit artikel bedoeld. Ik laat je namelijk zien hoe je middels een bedankpagina elk formulier meetbaar kan maken en kan instellen als conversie in Google Analytics.

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid.

Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam.

En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s.

Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.

Stap-voor-stap lokaal zoekwoordonderzoek doen (+ voorbeeld)

In mijn blogs deel ik graag praktische kennis.

Ik maak handleidingen of vertel je hoe je één en ander voor elkaar kunt krijgen. In dit blog laat ik echter iets zien. Met deze voorbeeldcase toon ik je namelijk stap voor stap hoe ik een lokale zoekwoordanalyse voor een accountantskantoor uit Utrecht doe.

Er zijn overigens honderden manieren om een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit is een voorbeeld van hoe jij er zelf één kan doen. Zie het als een soort blauwdruk.

Mocht je geen accountantskantoor uit Utrecht zijn (en die kans is groot), dan kan je alsnog de stappen volgen. Betrek ze dan alleen wel even op jouw niche/business.

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?

Handleiding: Van een persoonlijk profiel naar een zakelijk Instagram account

Een zakelijk Instagram account zorgt ervoor dat je meer inzichten, meer functionaliteiten en meer advertentiemogelijkheden krijgt.

Wil je zien hoe vaak je profiel is bekeken?

Wil je advertenties in de Stories kunnen plaatsen?

En wil je ook een contactknop in je Instagramprofiel?

Dan ga ik je nu laten zien hoe je dat voor elkaar krijgt door van je persoonlijke profiel een zakelijk Instagram account te maken!

Wie, wat, waar en hoe? Alles over de contentkalender

De contentkalender. Als je voor je bedrijf ook maar iets met social media, bloggen of e-mail marketing doet, heb je er vast wel eens van gehoord. Dat is ook niet gek, want de contentkalender is hartstikke handig. Althans, dat vinden wij. En jij ook, als je dit blog gelezen hebt.

8 Tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina

De bekende ‘over ons’ pagina.
We hebben ‘m allemaal en vaak wordt ‘ie nog goed bezocht ook.
Het is de plek waar je meer over jezelf of over je bedrijf kwijt kunt, waar je je bedrijf een gezicht geeft, waar je een verhaal vertelt en …
waar je conversies mee kunt behalen.
Veel conversies.
Maar wat moet je dan bij ‘over ons’ (of ‘over mij’ in het geval van freelancers) vertellen?
Hoe beïnvloed je je bezoekers op een positieve manier?
Lastige vragen, maar met deze 8 tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina ben je al snel op de goede weg!

De beste tijd om op social media te posten!

Je hebt net flink wat tijd besteed aan een leuk bericht voor op social media. Je plaatst ‘m en leunt achterover. Zo. Het wachten op de clicks is begonnen. Maar er gebeurt niets. Hoe kan dat nu? Je hebt toch écht een toffe post gemaakt. Dat weet je zeker.

Het bereik van je social media post is niet alleen afhankelijk van het bericht zelf. Nee, ook wanneer je het plaatst is van belang.

De beste afmetingen van afbeeldingen en foto’s op social media in 2020

Social media speelt een belangrijke rol in de wereld van online marketing. Er is alleen veel concurrentie op de tijdlijn van je doelgroep.
Veel nieuwsberichten van vrienden of familie en andere organisaties die je doelgroep bestoken met content.
Eerder schreef ik al over de ideale lengte van die berichten en over het beste tijdstip om je post te publiceren.
Maar daar hoort eigenlijk nog iets over de afbeeldingen bij.
Specifieker, de social media formaten van afbeeldingen en foto’s in 2020.

De ideale lengte van posts en berichten op social media

Hoeveel ruimte heb je voor een Facebook Ad om potentiële klanten te overtuigen?
Hoeveel hashtags moet je gebruiken om op Instagram gevonden te worden?
Die vragen kun je beantwoorden aan de hand van de lengte van het bericht.
Oftewel, hoeveel tekens je spendeert aan het overbrengen van je boodschap.
Ieder platform heeft zo haar eigen richtlijnen voor de ideale lengte.
Daarom geven we je in de rest van dit blog praktisch advies waarmee je meer bereik én engagement kunt behalen met je social media posts op de platformen: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest en YouTube.

De principes van Cialdini en hoe je ze in kunt zetten op je website

In veel gevallen wil je dat de bezoekers op je website iets doen. Een offerte aanvragen, bijvoorbeeld. Of een product bestellen. Maar in veel gevallen doen ze dat niet. Ondanks dat je goede producten verkoopt of bijzondere diensten levert, worden ze niet overtuigd. Gelukkig kun je daar iets aan proberen te doen. Dr. Robert Cialdini heeft namelijk zes principes van overtuiging beschreven in zijn boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’. En met die principes kun je de bezoekers op je website proberen te overtuigen en aanzetten tot actie.

IMU Meester in SEO Review: is de SEO-training €997 waard?

Om mijn kennis van SEO bij te spijkeren was ik op zoek naar een SEO-cursus. Ik heb de Meester in SEO-cursus van de IMU gevolgd. Ondanks dat ik niet voor de cursus betaald heb (daarover later meer), durf ik te stellen dat het de €997 waard is. Waarom? Dat ga ik jullie hier toelichten.

SEO Powersuite Review 2020: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite.

Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite.

Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.

SERPWatcher review: favoriete Rank Tracker van 2020

Het doel van SEO is het behalen van hogere posities in Google om vervolgens te zorgen voor meer bekendheid, bezoekers en klanten.

En om die posities bij te houden heb je een stukje software nodig. In SEO-land noemen we dat een rank tracker. Letterlijk vertaald naar “positie bijhouder”.

In dit artikel ga ik mijn favoriete rank tracker van dit moment met je delen. Dat is namelijk SERPWatcher van Mangools.

6 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam niet handig is

Twijfel je er ook aan om een zoekwoord te gebruiken in je bedrijfsnaam?

Ja, het hebben van een zoekwoord in je bedrijfsnaam heeft vele voordelen…

Maar ook nadelen. Nadelen die niet vaak genoemd worden of waarvan mensen niet weten dat ze er überhaupt zijn.

6 van die nadelen heb ik voor je op een rijtje gezet.

Q2 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

We zitten midden in de zomer.
De COVID-19 maatregelen worden steeds verder versoepeld en misschien ga je er tóch nog even tussenuit. Een mooi moment om eens te checken hoe het staat het met marktaandeel social media in Nederland en Europa in Q2 van 2020.
Er is genoeg gebeurd de afgelopen maanden, dus laten we snel kijken wat het effect daarvan is geweest op het marktaandeel van social media in Nederland, Duitsland, België en de rest van Europa!

Betaalproviders uitsluiten in Google Analytics (Mollie, Adyen, Multisafepay, etc.)

Je ziet al je omzet in Google Analytics binnenkomen via referral en niet via organic search of paid search.

Terwijl je zeker weet dat je juist daar de meeste omzet mee haalt. Je klikt op referral en ziet dat alle omzet toe wordt gekend aan betaalproviders.

Hierdoor weet je niet precies welke inspanning wat oplevert. En dat moet dus opgelost worden.

In dit artikel ga ik je daar alles over vertellen.

Afmelden voor browsermeldingen: stappenplan per browser

Het kan expres zijn gegaan omdat je een website erg tof vindt of per ongeluk in alle enthousiasme: het accepteren van browsermeldingen.

Hoe dan ook, nu wil je ervan af en weet je niet precies hoe dat moet. Om je op weg te helpen heb ik per browser een kort stappenplan geschreven waarmee je je snel kan afmelden voor deze meldingen.

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product?

En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan?

Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben.

Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.

Zo maak je in 4 uur tijd een e-book van 154 pagina’s [Stappenplan]

Een e-book maken van 154 pagina’s en 22.000+ woorden in 4 uur klinkt onwerkelijk, toch?

Toch is het mij gelukt. En hoe dat is gelukt en wat ik daarvoor nodig had, leg ik je in dit artikel uit.

Disclaimer: ik heb natuurlijk niet in 4 uur tijd alle pagina’s geschreven. De content in het e-book is gebaseerd op bestaande content.

9 krachtige Google Search Operators op een rijtje

Gebruik jij Google Search Operators al? Dat zijn die handige toevoegingen aan je zoekopdracht, zodat je vele malen effectiever kan zoeken.

Als je antwoord ‘nee’ is, dan gaat er nu een wereld voor je open. En als je antwoord ‘ja’ is, dan ben ik benieuwd of je deze 9 al kent.

Laten we er snel induiken.

4 beste tools voor gratis online foto’s bewerken

Wat nou als je geen Photoshop of fotobewerkingsvaardigheden hebt en je toch zelf je afbeeldingen wilt opmaken?

Dan moet je een gratis fotobewerkingsprogramma gebruiken die veel kan en niks kost. Klinkt logisch :-).

Om je verder op weg te helpen heb ik mijn favoriete gratis foto editing tools voor je op een rijtje gezet.

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan je LinkedIn bedrijfspagina

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s.

Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen je zakelijke LinkedIn bedrijfspagina.

10 handige tips voor je Exit Intent Pop-up

De één haat ze en de ander zweert erbij. De één zegt z’n business erop te draaien en de andere ziet het als een conversie killer. We hebben het natuurlijk over exit intent pop-ups.

Dat zijn de pop-ups die je voor je neus krijgt als je een website of pagina probeert te verlaten.

Mijn visie is dat ze kúnnen werken, mits je ze op de goede manier inzet. Een manier die past bij jou, je business en je klanten.

En daar ga ik je vandaag dan ook alles over vertellen.

SEO Scout Suggest: Ontdek nu nog meer nieuwe keywords

We hebben er weer één: een tool die je kan gebruiken voor een extra uitgebreide zoekwoordanalyse.

Na AnswerThePublic, AlsoAsked, de zoekwoordentool van Malleo en de Entity Explorer, is de beurt aan de Keyword Suggestion Tool van SEO Scout.

Verschil landingspagina en blog: het ultieme antwoord

Het verschil tussen een landingspagina en een blog.

Na ontelbare vragen erover, allerlei opmerkingen en het zo’n 348x te hebben uitgelegd (in de afgelopen week), dacht ik: hey, ik schrijf er eens een blog over.

Dan is het voor eens en voor altijd duidelijk.

En om het ultieme, allesomvattende antwoord daadwerkelijk te geven laat ik ook nog 7 andere SEO fanaten aan het woord.

Beter wordt het niet, mensen.

YouTube kanaal maken in 8 simpele stappen [+ bonus tips]

Wist je dat YouTube de derde grootste zoekmachine ter wereld is en daarnaast ook het grootste videokanaal?

Nu wel! Voor zowel persoonlijk en op zakelijk gebied is YouTube een krachtig middel. Met video kan je namelijk goed laten zien wie je bent, wat je in huis hebt en je kan er goed vindbaar door zijn in zowel YouTube als Google.

Hoog tijd dus om je te vertellen hoe je een eigen YouTube kanaal aanmaakt.

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan je YouTube kanaal

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s.

Zodat ik zonder gedoe en zonder uitleg aan de slag kan gaan. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen een YouTube kanaal.

Zo achterhaal je de Facebook advertenties van je concurrenten

‘Waar moet je beginnen als je start met Facebookadvertenties?‘

Dat is een veel voorkomende vraag. En het antwoord is simpeler dan je zou denken. Naast dat je heel goed duidelijk moet hebben wie je op welke manier wilt bereiken, is het bijvoorbeeld ook erg belangrijk om te bepalen hoe je advertenties eruit gaan komen te zien.

En daar komt de Facebook Ad Library om de hoek kijken. Daarmee kan je namelijk alle advertenties zien die je concurrenten gebruiken.

Vandaag ga ik je daar alles over vertellen.

KEI en KOI index: the good, the bad and the ugly

In het land van SEO, zoekwoorden en concurrenten zijn de KEI en de KOI vaak gebruikte afkortingen. Alleen weet jij wel wat ze betekenen?

En weet je dan toevallig ook waar de goed voor zijn? Mijn mening is dat je extreem voorzichtig moet zijn het gebruik van de twee.

Waarom dat zo is en wat je er allemaal over moet weten, ga ik je nu vertellen.

Meerdere websites tracken met Google Tag Manager

YES!

Dat was mijn reactie toen ik een akkoord kreeg op een voorstel. Niet zozeer om de omzet, maar om de uitdagingen in het project.

Het ging namelijk om een multisite en die had ik nog niet eerder meetbaar gemaakt met Tag Manager. Dus ging ik op onderzoek uit.

Mijn conclusie: er is nog geen Nederlands artikel over te vinden, de Engelse artikelen zijn niet helemaal duidelijk en er ontbreekt eigenlijk altijd een concreet stappenplan.

Uiteindelijk is het me toch gelukt, dus ik deel graag hoe ik dat heb gedaan.

Het SEO geheim van (de niet) vrijgekomen domeinnamen

Als je net zoals ik internet- en SEOgek bent, dan ben je waarschijnlijk ook dol op domeinnamen.

Een goede domeinnaam kan een waarde hebben van 100 euro tot duizenden euro’s. Afhankelijk van de naam en het aantal backlinks.

Maar waarom komen er eigenlijk nooit echt pareltjes vrij via een platform als ExpiredDomains of via een ander soortgelijk platform?

Daar ben ik eens ingedoken en daar kwam ik best iets schokkends tegen.

Oeps! E-mailadres verwijderd van Google Ads. Wat nu?

Het kan iedereen overkomen: je zit in Google Ads rond te neuzen en je wilt die ene partij verwijderen of je ziet een oud e-mailadres van jezelf staan.

Zonder al te veel na te denken klik je op ‘Verwijderen’. Wat gebeurt er nu? Je wordt zomaar uit Google Ads gegooid en je komt er niet meer in.

Als jou dat is overkomen, lees dan hier wat je moet doen om dat te fixen.

7 beginner tips voor Google Data Studio

Google Data Studio is dé tool voor het maken van je rapportages. Het is gratis, met alles te verbinden en -als je het eenmaal onder de knie hebt- ook makkelijk in gebruik.

Maar waar begin je? Waar moet je op letten? En wat zijn de do’s en don’ts?

Met deze 7 beginner tips, kom je al een heel eind.

Handleiding: Zo voeg je een IP-adres filter toe aan Google Analytics

Elke euro die je in je website stopt moet uiteindelijk wat gaan opleveren. Zeker als we het hebben over euro’s die je in marketing hebt geïnvesteerd.

En om te bepalen hoe effectief die euro’s zijn geweest, is het nodig dat de data zo zuiver mogelijk is. Daarom moet je jouw bezoek aan de website en bijvoorbeeld het bezoek van je SEO-specialist en webdesigner uitsluiten in Analytics.

Die zijn namelijk niet relevant en vertroebelen je data en inzichten.

Hoe je een IP-adres filter toevoegt en zo de data van bepaalde personen kunt uitsluiten, leg ik je nu uit.

Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

In de SEO-tool die je gebruikt zie je er weer een staan: een nieuwe backlink vanaf een startpagina. Je hebt deze niet aangevraagd, je hebt geen links geruild en je vraagt je af waar dit vandaan komt.

De reden waarom je deze zomaar krijgt is eigenlijk doodeenvoudig. En die leg ik je in dit artikel uit.

Maar eerst even terug naar de basis.

Q1 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De kou maakt inmiddels plaats voor de eerste warme dagen van het jaar.

Knopjes aan de bomen waken langzaam uit hun winterslaap, de bloemetjes steken de kop op en dat betekent twee dingen: we gaan met z’n allen massaal onze tuin opknappen én het is tijd om te kijken hoe het staat met het marktaandeel social media in Nederland en Europa.

Wat zijn de verhoudingen in het begin van 2020? En zien we voorzichtig al effecten van de coronacrisis en thuisquarantaine? Let’s find out!

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps.

Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend.

De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers.

Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!

Het geheim achter social media engagement Pods [LinkedIn, Instagram & Facebook]

Om de algoritmes van Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media kanalen om tuin te leiden, zijn social media Pods de laatste jaren steeds meer in opkomst.
Het doel? Proberen de algoritmes te slim af te zijn, zodat posts en berichten meer likes, weergaves en reacties gaan krijgen.
Nu vraag jij je af: ‘Wat is een social media Pod’? en ‘Is dit interessant voor mij?’. Of misschien heb je wel een aantal andere vragen. Vandaag doe ik m’n best om zoveel mogelijk van die vragen te beantwoorden.

Handleiding: Beheerder toevoegen en verwijderen van je Facebookpagina, groep en Business Manager

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze iemand het best kunnen toevoegen aan hun programma’s.

Of in dit geval ook hoe ze iemand kunnen verwijderen.

En vandaag laat ik zien hoe je iemand toevoegt/verwijdert binnen je Facebookpagina, je Facebookgroep en Facebook Business Manager.

10 tips voor een succesvol Fiverr avontuur

Fiverr is een fantastisch platform voor het (betaalbaar) uitbesteden van creatieve diensten. Denk aan het maken van logo’s, het maken van illustraties of vertalen van een tekst.

Aangezien ik ontzettend veel positieve reacties heb gehad op mijn eerdere blog over Fiverr genaamd “Mijn ervaringen met Fiverr na 50 opdrachten” en vaak vroeg of ik nog meer Fiverr tips had’, vond ik het tijd voor een nieuwe blog.

Dus zie hier: 10 tips voor een succesvol Fiverr avontuur!

P.S. De tips zijn in chronologische volgorde.

11x kleine SEO werkzaamheden waar je dankzij de Coronamaatregelen nu wél tijd voor hebt

Door het coronavirus zitten we momenteel allemaal in hetzelfde schuitje. We werken thuis, mogen zo min mogelijk naar buiten EN we hebben daardoor tijd over.

Om de verveling tegen te gaan en ondertussen ook nog een beetje goed bezig te zijn tijdens deze lockdown, heb ik een aantal SEO werkzaamheden voor je op een rijtje gezet, waar je nu alle tijd voor hebt om ze op te pakken.

Kleine dingen die vaak vergeten worden, maar waar je misschien nu wel even de tijd voor kunt nemen.

Over al deze specifieke onderdelen heb ik al een blog geschreven, maar ik weet zeker dat je wat gaat hebben aan deze samenvatting.

OptinMonster review: De beste software voor leadgeneratie

Je hoort het vaker in online marketingland: je e-maillijst is goud waard. Veel marketeers zeggen dat e-mail één van de weinig kanalen is waar je de touwtjes wél zelf in handen hebt en je niet afhankelijk bent van grote spelers als Google of Facebook.

Maar hoe zorg je er nou voor dat je e-maillijst constant wordt aangevuld en dat er een continue stroom van nieuwe leads is?? Daarvoor heb je leadgeneratie software nodig. De software die ik persoonlijk gebruik en jou aanraad is OptinMonster.

Waarom ik specifiek OptinMonster aanraad? Daar moet je deze review voor lezen.

Zoekwoord Autocomplete Tool van Malleo: die moet je kennen

Een goede vriend van mij, die overigens ook online marketeer is, stuurde vorige week de Zoekwoorden Autocomplete Tool van Malleo door. Mijn eerste reactie was ‘Nice, daar moet ik snel een blog aan wijden’.

De tool kan je namelijk perfect inzetten voor je SEO strategie, tijdens het doen van een zoekwoordanalyse en ter inspiratie van je Google Ads zoekwoorden.

Oftewel, dit is weer echt zo’n tool die perfect bij mij past en waar ik dan ook wat over wil schrijven. Dus bij deze :).

De meest gebruikte zoekmachine per land [2020]

Het zal je niet verbazen: in Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Eigenlijk in de gehele Westerse wereld domineert het bedrijf de zoekmachinemarkt. Maar dat is dus niet overal zo.

In sommige delen van de wereld krijgt Google minder of zelfs helemaal geen voet aan de grond. Daar gebruikt men andere zoekmachines om antwoord te krijgen op al hun vragen. Hoe zit dat allemaal precies?

5 beste alternatieven voor MOZ [Met gratis trials]

MOZ is één van de meeste bekende SEO-tools op de markt. Ja, MOZ hoort bij de top, maar is zeker niet de beste. Dat zijn in mijn optiek namelijk SEMrush, Mangools en Ahrefs.

Mocht je op zoek zijn naar een alternatief of een vervanger voor MOZ, dan mag je deze lijst niet missen. Naast de drie eerdere genoemde beste SEO-tools, heb ik ook nog andere alternatieven voor MOZ die het overwegen waard zijn.

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Hotjar

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s.

En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Hotjar

10 tools die beter zijn dan Google Page Speed [Gratis & betaald]

Google Page Speed is de afgelopen jaren flink veranderd en niet iedereen is daar zo positief over. De snelheid analyse software van Google lijkt alleen maar lastiger geworden en je moet er bijna een developer voor zijn om de data te kunnen te begrijpen.

Inmiddels zijn er genoeg alternatieven op de markt die ook heel goed zijn in het analyseren van de snelheid en het geven van optimalisatietips.

Omdat ik zeker weet dat jij ook niet veel wijzer wordt van Google Page Speed Insights en omdat je vast en zeker wilt weten wat er nog meer op de markt is, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan de Google Page Speed Insights.

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is.

Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen.

En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden.

Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer.

Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen.

Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt.

Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst.

Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies?

Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan je WordPress website

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s.

Zodat ik zonder gedoe en zonder uitleg aan de slag kan gaan. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen een WordPress website.

SendinBlue Review: betaalbare e-mail marketing software

Aangezien het voor mijn eigen business tijd was om e-mail marketing op te pakken, ging ik allereerst op zoek naar de juiste software. Ik kwam uiteindelijk uit bij Sendinblue.

Mijn eisen waren simpel: ik was op zoek naar software die toegankelijk is, makkelijk in gebruik, gratis te testen is, goed is in wat het doet en software die ik mijn klanten ook aan kan raden.

Concurrenten vielen al snel af omdat ze te duur waren, ingewikkeld of te weinig functionaliteiten hadden. En aangezien ik inmiddels vind dat iedereen deze e-mail marketing software moet kennen, werd het wel hoog tijd een echte Sendinblue review te schrijven.

Hoe de Entity Explorer jou helpt aan betere content

Je herkent het vast wel… Je bent je blog aan het voorbereiden en je hebt je onderwerp al bepaald.

Nu ben je op zoek naar tussenkopjes en zoekwoorden om je blog te kunnen. Maar heb je er al eens over nagedacht om na te gaan in welke entiteiten er bij je zoekwoord kunnen horen?

Google is inmiddels superslim en begrijpt niet alleen maar woorden, maar ook de context om die woorden heen om te bepalen hoe relevant een entiteit voor een bepaalde zoekterm is.

Om je teksten nog beter te maken, kan je op voorhand onderzoek doen naar de entiteiten waar je zoekwoord mee samenvalt met de Entity Explorer, zodat Google je teksten nog beter begrijpt … en waardeert.

AnswerThePublic review: Inspiratie voor je content (strategie)

In 2018 veroverde AnswerThePublic de wereld van SEO en content. Met één druk op de knop kan je honderden, zo niet duizenden onderwerpen, zoekwoorden en tussenkopjes bepalen.

Inmiddels zijn er meerdere concurrenten ontstaan, maar die werken allemaal net even anders en AnswerThePublic is toch nog steeds marktleider.

Aangezien ik vind dat elke ondernemer en marketeer de tool moet kennen, is het hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Ads (voorheen Adwords)

Om het voor mijn klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit artikel zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun Google Tools.

En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Google Ads (voorheen Google Adwords).

Q4 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De rook (van het vuurwerk) is opgetrokken.

We hebben onze katers weer uitgeslapen en elkaar het allerbeste gewenst voor dit jaar.

Inmiddels ben je ‘s avonds weer in de sportschool te vinden om het vetlaagje van die paar extra oliebollen weg te werken en terwijl je op de loopband rent denk je: ‘Goh, hoe zou het staan met het marktaandeel van de social media in Nederland en Europa?’

Nou, daar hebben we weer naar gekeken en dus kun je het antwoord gewoon hier weer vinden.

Mijn ervaringen met Fiverr na 50 opdrachten

Je kent mijn blog illustraties wel toch? Het maken daarvan besteed ik uit via Fiverr. Aan Prodesign47 om precies te zijn, een designer uit Pakistan.

Fiverr is perfect voor dit soort zaken. Het is goedkoper om het via Fiverr uit te besteden, dan bijvoorbeeld iemand in Nederland in te huren. En het wordt ook nog eens binnen no-time opgeleverd.

Aangezien ik vind dat ook jij kennis moet maken met Fiverr, is het hoog tijd om mijn ervaringen na 50 opdrachten met je te delen.

NEE! De zoekfunctie van je website is geen zoekmachine zoals Google

Oh boy, dit is er één waarbij ik mijn hart even moet uitstorten.
De vragen ‘hoezo krijg ik niet het juiste resultaat te zien?’ of ‘waarom krijg ik deze volgorde te zien? zijn mij zo vaak gesteld de afgelopen anderhalf jaar. Het ging van simpele vraag tot zelfs een eindeloze discussie.
Aangezien ik bijna zeker weet dat jij, je klant of iemand jou ook wel eens iets gevraagd heeft over de zoekfunctie van een website, ga ik er iets over schrijven. Zodat jij alleen nog maar dit blog hoeft te delen.

SERP Checker: concurrentie bespioneren OF zoekresultaat bekijken

Een SERP Checker is een algemene naam die wordt gebruikt voor programma’s die de zoekresultaten van Google controleren of voor programma’s die voorbeelden laten zien van hoe een mogelijk zoekresultaat eruitziet.

Dezelfde term voor twee programma’s die verschillende dingen doen. Wat die verschillen zijn en welke tools je het best kunt gebruiken, leg ik je graag even uit.

AppSumo review: wat het is, voor- en nadelen en de deals van Januari 2020

AppSumo zorgt ervoor dat mijn constante honger naar nieuwe tools maandelijks wordt gevoed!

Het is in mijn ogen een fantastisch bedrijf/platform dat iedereen moet kennen.

De lifetime deals die ze maandelijks aanbieden zijn betaalbaar, binnen verschrikkelijk veel vakgebieden toepasbaar en ook gewoon ontzettend leuk (en handig!).

En precies om die reden, ga ik jou er alles over vertellen in deze AppSumo review.

Met 8 makkelijke manieren meer bezoekers naar je website met SEMrush

Op mijn aanraden (of op die van iemand anders) heb je de stap gezet: je gaat aan de slag met SEMrush.

Je hebt de projecten aangevuld, op ieder tabblad gekeken en nu loop je vast. Want SEMrush is zo uitgebreid, dat je niet precies weet hoe of wat.

Om je op weg te helpen heb ik acht manieren voor je op een rijtje gezet waarop je met SEMrush meer bezoekers naar je website kan trekken.

Met deze kanalen haalde ik 100+ leads binnen in 2019

Het jaar 2019 is inmiddels bijna afgelopen en ik vond het tijd om terug te blikken. Één van de dingen waar ik persoonlijk heel trots op ben is het aantal klanten en leads dat ik in het eerste jaar fulltime ondernemen heb binnengehaald.

Dat waren er in een jaar tijd namelijk meer dan honderd.

Waren dat allemaal geweldige leads? Nee. Zaten er ook fantastisch leads tussen? Absoluut.

Aangezien ik graag mijn geheimen met je deel, vertel ik je in dit artikel welke kanalen en welke manieren ik heb gebruikt om tot dat aantal te komen.

Ubersuggest review: De beste gratis zoekwoorden tool

Ubersuggest is veruit de allerbeste gratis zoekwoordanalyse tool op de markt. Daar is geen discussie over.

Het is dé tool die ik ondernemers aanraad om te gebruiken wanneer ze niet voor de software willen betalen.

Omdat ik vind dat elke ondernemer, marketeer en freelancer Ubersuggest moet kennen en moet weten wat je er mee kan (vooral ook wat je er niet mee kan), vind ik het tijd voor een Ubersuggest review.

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat?

Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen.

Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool!

Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt.

Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt.

En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet.

In willekeurige volgorde.

Pitchground review: levenslange software deals met hoge kortingen?

Van kortingen houden we allemaal.

Zeker als de kortingen kunnen oplopen tot wel 95%! En helemaal als je het product dan twee weken mag testen en het vervolgens zonder reden mag retourneren.

Nou, als dat je interessant lijkt … dan moet je Pitchground eens proberen.

Met Pitchground kan je software en tools aanschaffen met extreme kortingen. Pitchground is de grootste concurrent van dealtjessite AppSumo.

Daar heb ik al eerder een review over geschreven. Hoog tijd om je ook alles te vertellen op Pitchground in deze review.

Appsumo heb ik al eerder onder de loep gelegd, dus het is ook hoog tijd dat ik ook Pitchground review en je alles vertel over het platform!

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen.

En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website.

Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

10 beste tools voor het backlinks checken [Gratis & betaald]

Je bent benieuwd naar je eigen backlinks of misschien ben je wel nieuwsgierig naar de backlinks van je concurrenten. In beide gevallen is het hebben van een goede backlinks checker essentieel.

Want je wilt natuurlijk weten of jouw website slechte backlinks heeft of waarom je concurrenten zo goed scoren. Nu zijn er veel verschillende tools op de markt waarmee je dit kan doen. En de 10 beste heb ik voor je op een rijtje gezet. Dus zie hier: de 10 beste tools voor het checken van backlinks (In willekeurige volgorde).

Google Grow My Store: Wat het is en waarvoor je het gebruikt

Ongeveer twee weken geleden lanceerde Google in Nederland officieel de Grow My Store.

Zoals de naam als zegt, is het een programma voor ondernemers met een online en/of fysieke winkel.

Aangezien er nog redelijk weinig informatie over te vinden is, vind ik het tijd om er een blog over te schrijven

11 Black Friday deals voor ondernemers, marketeers en freelancers [2019]

Wanneer je een ondernemer, marketeer of freelancer bent, dan is Black Friday (en de periode om Black Friday heen) de beste tijd om je software en tools met extreme kortingen aan te schaffen.

Dat kan je tot wel honderden euro’s per maand schelen! En daar worden we als Nederlanders natuurlijk erg gelukkig van.

Ik ben op zoek gegaan naar de beste Black Friday deals van dit jaar en die heb ik voor je op een rijtje gezet. Dus zie hier: 11 Black Friday deals voor ondernemers, marketeers en freelancers.

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Search Console

Om het voor mijn klanten makkelijker te maken mij toe te voegen aan hun Google tools, vandaag een blog met in de spotlight: Google Search console.

Geen zorgen, als je geen klant bent (of wordt), dan is dat geen probleem.

Ook dan mag je deze informatie gerust tot je nemen, zodat je weet hoe je iemand kan toevoegen aan Search console.

En mocht je nog geen Search Console hebben, dan heb ik daar natuurlijk ook een blog over geschreven genaamd: Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen.

Hoe dan ook, laten we maar meteen ter zake komen…

Daniel Kuipers te gast bij de podcast van De Relatiemarketeers

Dit stond al maanden op mijn lijstje om te gaan: een podcast opnemen.

Daarom was ik ook ontzettend blij dat door Hans Breuker van De Relatiemarketeers werd uitgenodigd.

Het resultaat?

Een bijna twee uur durende podcast vol met waardevolle informatie over zoekmachine optimalisatie.

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken.

Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen.

Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald.

Mijn advies op voorhand?

Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet.

Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft.

Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken.

Wat blijkt?

Google blijft de eerste tonen.

En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.

Achterhaal welke zoekwoorden converteren met deze tool

Je hebt een paar nieuwe conversies binnengehaald via Google (YES!).

Eindelijk werpt zoekmachine optimalisatie zijn vruchten af.

Maar weet je wel welke zoekwoorden nou daadwerkelijk hebben gezorgd voor die conversie en welke zoekwoorden totaal niet scoren?

Het antwoord op die vraag is hoogstwaarschijnlijk ‘Nee’.

En in dit artikel laat ik je zien hoe je daarachter komt.

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog.

De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw.

Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat.

Wat blijkt?

Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden…

Hoe kan dat?

Dat leg ik je in dit blog uit!

Ik heb geen toegang meer op accountniveau binnen Google Analytics, wat nu?

Het kan iedereen overkomen…

Iemand anders heeft ooit Google Analytics voor je aangemaakt en jou niet op accountniveau toegevoegd.

Nu wil je bijvoorbeeld een filter aanpassen of iets wijzigen binnen het account en dat is niet mogelijk.

In dit artikel vertel ik je hoe je het best Google kan benaderen en hoe het proces gaat van het weer toegang krijgen op accountniveau binnen Analytics.

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Tag Manager

Google Tag Manager is een tool van Google waarmee je heel gemakkelijk scripts als Analytics, Hotjar of bijvoorbeeld de Facebook Pixel kan toevoegen aan je website, zonder dat daar meer dan één script voor nodig is.

En dat is bevorderlijk voor je laadtijd en dus voor je Google ranking.

In dit artikel ga ik er al vanuit dat je Tag Manager op je website hebt geïnstalleerd en alleen iemand wilt toevoegen, want dat is immers waarom je op deze pagina beland bent.

IMU event 2019 recap: Was het de €750 waard?

Ab-so-luut.

Daar is het antwoord op je vraag.

Nu hoef je de rest van het blog niet meer te lezen.

Grapje, natuurlijk.

Ik was aanwezig tijdens het IMU-evenement en daarom geef ik je 4 redenen waarom dit evenement de €750 dubbel en dwars waard is.

Google Alerts meldingen: waarom je absoluut niet zonder kan

Word je online wel eens genoemd?

Als het antwoord op die vraag ‘Geen idee’ is, dan is het hoog tijd dat je kennis maakt met Google Alerts.

Daarmee krijg je namelijk een melding wanneer iemand iets op zijn of haar website over je vertelt en je noemt.

Perfect voor je SEO, je online reputatie en je autoriteit.

Ik leg je graag uit het wat het is, hoe je deze meldingen instelt en geef je 6 redenen waarom je Google Alerts absoluut moet instellen.

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn.

Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten.

Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn.

Zonder twijfel.

Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard.

En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren.

Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen?

En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen?

Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.

Q3 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De warme temperaturen hebben langzaam plaats gemaakt voor koud en regenachtig weer.

De bladeren kleuren bruin en vallen langzaam van de boom.

Wanneer je langs de huizen loopt wordt je bedwelmd door de geur van stoofvlees.

Kortom, de herfst van 2019 is begonnen.

En dat betekent vooral ook dat het tijd is om te kijken hoe het staat met het marktaandeel van de sociale media kanalen in Nederland, Duitsland, Belgie en in heel Europa.

Welke platformen leveren wat in? En wie wint er juist wat?

Time to find out!

10 handige tools voor het bedenken van blog onderwerpen

Het verzinnen van een goed blogonderwerp kan soms verschrikkelijk lastig zijn.

Je zit soms uren naar je scherm te staren en je komt niet maar niet op een goed idee.

Herkenbaar, toch?

Gelukkig zijn er inmiddels voldoende tools die jou daarbij kunnen helpen.

Tools die bijvoorbeeld de titel van je blog of de tussenkopjes van je blog kunnen bedenken.

Ik zet 10 van deze tools voor het bedenken van onderwerpen voor je blog graag op een rijtje.

Zoekwoorden onderzoek met KWFinder: 7 simpele stappen

Vraag een paar SEO-specialisten welke tool(s) ze gebruiken tijdens het doen van een zoekwoorden onderzoek en je krijgt er zo een stuk of 15 genoemd.
De ene specialist vertrouwd volledig op één tool, en de andere gebruikt er misschien wel vier.
En tot die laatste groep, daartoe behoor ik!
Aangezien het doen van een zoektermen onderzoek vaak moeilijker lijkt dan het is, wil ik je een keer meenemen hoe ik dit doe met KWFinder, mijn favoriete zoekwoordenanalyse tool.
Laten we gauw beginnen.

18 onmisbare Google tools voor jou als marketeer / ondernemer

Google komt elk jaar met een nieuw scala aan tools op de markt.

De één is fantastisch en blijft hangen, de andere verdwijnt weer als sneeuw voor de zon.

En aangezien ik bijna zeker durf te zeggen dat jij niet precies weet welke tools nou allemaal nog relevant zijn, heb ik een lijst voor je gemaakt.

Dus zie hier: 18 onmisbare Google tools voor jou als marketeer / ondernemer.

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Mijn Bedrijf [10 stappen]

Google Mijn Bedrijf moet altijd onderdeel zijn van je SEO-strategie.

Met Google Mijn Bedrijf kan je de lokale vindbaarheid (/seo/lokale-seo-5-tips-lokale-vindbaarheid/) van je bedrijf namelijk een boost geven en je bedrijf in z’n algeheel beter zichtbaar maken op het internet.

Wanneer bedrijven klant bij mij worden, dan wil ik natuurlijk toegang tot het Google Mijn Bedrijf account om deze volledig te benutten.

En aangezien ik dan vaak de vraag ‘Hoe doe ik dat?’ krijg, vind ik het tijd voor een handleiding.

WordPress SEO: de 7 beste SEO plugins voor je website

Op het gebied van SEO plugins is Yoast nog steeds veruit de meest gebruikte variant.

Maar wist je dat je anno 2019 genoeg alternatieven kunt vinden die claimen beter en goedkoper te zijn?

Omdat ik jarenlang trouw Yoast gebruikte (zonder een andere plugin te overwegen), vond ik het nu hoog tijd om eens onderzoek te doen naar de beste SEO plugins op de markt.

Inclusief Yoast natuurlijk.

Dus zie hier: de 7 beste WordPress SEO plugins voor jou op een rijtje.

Accuranker Review: De allersnelste rank tracker op de markt?

Accuranker is geen alles-in-één SEO-tool, maar een specialist op het gebied van het bijhouden van je posities in de zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden.
Het geeft je echt alle informatie die daarbij komt kijken en die nuttig voor jou kan zijn.
Denk aan je concurrenten, posities in verschillende zoekmachines, mobiel en desktop, zoekvolumes, geschiedenis en nog veel meer.
Omdat het bijhouden van de posities een ontzettend belangrijk onderdeel is binnen zoekmachine optimalisatie, vind ik het tijd voor een Accuranker review!

40 handige Apps die online marketing makkelijker maken

Ik had het idee om een blog te schrijven genaamd ‘10 handige Apps die online marketing makkelijker maken’.

Totdat ik besloot om een oproep op LinkedIn te plaatsen met de vraag of mijn netwerk nog handige online marketing apps gebruikte.

Mijn aanvankelijke lijst werd alsmaar groter en kreeg ik het idee om de apps op te delen in categorieën.

Alleen ook wordt onoverzichtelijk doordat er teveel categorieën zijn.

Dus zie hier: niet 10, maar 40 handige apps die online marketing makkelijker maken!

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt.

Te beginnen met de technische SEO.

De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis.

Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen.

En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google.

Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden?

En waar liggen dan de verbeterpunten?

Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig.

Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan.

Maar ze zijn ook vaak duur.

Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen.

En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen.

Maar wat is dat nou precies?

Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal?

Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.

LinkedIn Insight Tag: Ins, outs en hoe je de Pixel installeert via Tag Manager

De Facebook Pixel heb je vast wel eens voorbij horen komen, maar ken je de LinkedIn Pixel al?

De LinkedIn Pixel kent nagenoeg dezelfde voordelen en is dus onmisbaar als je met LinkedIn (adverteren) bezig bent.

Je krijgt er meer inzichten door en je kunt je campagnes daarmee beter optimaliseren.

Dat levert je meer leads en minder kosten op!

Hoog tijd om jou er alles over te vertellen.

Google Site Kit is live: beschikbaarheid, installatie & mogelijkheden

Eind 2018 schreef ik er al een artikel over: Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?!

Google Site Kit is een plugin van Google die het leven van webmasters/marketeers veel makkelijker maakt, omdat het alle gegevens van Google Analytics, Search Console, Page Speed en AdSense bundelt.

Sinds een paar weken is de bètaversie nu dan eindelijk live en dus heb ik de plugin geïnstalleerd op mijn website en ‘m volledig getest.

Zodat ik je er alles over kan vertellen en je ‘m zelf niet hoeft te ontdekken.

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over.

Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse.

De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos.

Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen.

Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2020, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer.

Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes.

Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).

SEMrush review: De kampioen van alle SEO tools?

Semrush is de eerste SEO-tool die ik ooit heb gebruikt en heeft mijn liefde voor online marketing aangewakkerd.

Tijdens mijn stage, jááááren geleden, werkten we met 2 tools: Semrush & Moz.

Ondanks dat iedereen fan was van Moz, was ik voorstander om Semrush te blijven gebruiken.

Helaas had ging de strijd verloren en gingen we verder met Moz, maar in de afgelopen jaren ben ik Semrush ben ik Semrush opnieuw gaan gebruiken.

En omdat ik zeker wat dat jij je online aanwezigheid naar een hoger niveau kan tillen met deze fantastische SEO-tool, vind ik het tijd om er een review over te schrijven.

Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords [4 stappen]

Stel, je bent een loodgieter uit Arnhem, je werkt vooral in de regio en je wilt meer klanten.
Natuurlijk wil je dan vindbaar zijn wanneer mensen zoeken op ‘Loodgieter Oosterbeek’, ‘Loodgieter Velp’ of ‘Loodgieter Westervoort’.
Het achterhalen van een paar van die lokale zoekwoorden is met de hand nog wel te doen.
Maar want nou als je bijvoorbeeld in heel Gelderland actief bent?
In dit artikel vertel ik je precies hoe je die zoekwoorden zo snel en effectief mogelijk kan achterhalen en hoe je zelf snel de lokale SEO kansen kan herkennen.

Q2 2019: Marktaandeel Social Media in Nederland & Europa

We zitten inmiddels al weer op de helft van 2019 en dus is het hoog tijd om even te kijken wat er de afgelopen maanden veranderd is met betrekking tot het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa.

Bij welk sociaal medium kunnen ze rustig op vakantie en waar missen de medewerkers een barbecue omdat ze moeten overwerken om hun aandeel terug te winnen?

Kortom, wie komen er als winnaar uit de bus, wie zijn de verliezers en met welke kanalen moeten we de komende tijd verder in de gaten houden?

We gaan het zien!

SEOPress Review 2020: het ultieme Yoast alternatief?

Natuurlijk ken je Yoast SEO al: dé WordPress plugin op het gebied van zoekmachine optimalisatie.

Maar naast Yoast zijn er nog meer SEO plugins op de markt.

Één daarvan is SEOPress, een plugin die belooft meer te kunnen dan Yoast voor minder geld.

Ik werd daardoor getriggerd, dus ik heb de plugin geïnstalleerd, getest en er een aantal maanden mee zitten stoeien.

En mijn bevindingen deel ik graag met je.

Dus zie hier: SEOPress Review 2019 door Online Marketing Agency.

Verbeter het contactformulier op je website: 5 simpele tips

Nagenoeg iedere zichzelf respecterende website heeft een contactformulier.

Voor veel ondernemers en het MKB, met name vooral in de B2B sector, is het dé plek waar the magic happens.

Of althans, waar de magic zou moeten happenen.

Want ondanks dat je website er helemaal geweldig uitziet, zie je toch in Google Analytics dat veel mensen afhaken bij je online formulier.

Met deze 5 tips voor effectievere contactformulieren op je website zorg je namelijk voor meer leads, klanten en omzet.

Simpel, makkelijk te implementeren en met direct resultaat …

let’s go!

Facebook Pixel: Tracking op je WordPress website

De Facebook Pixel is een ontzettend krachtig middel waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website nog beter kan meten.
Met de gegevens die het oplevert kan je jouw betaalde Facebookcampagnes meten, optimaliseren en nieuwe kansen herkennen als ze zich voordoen.
Als je momenteel Facebookadvertenties in zet, maar de Facebook Pixel is niet geïnstalleerd of niet actief, laat je echt kansen liggen..
’En uiteindelijk ook keiharde euro’s.
Want jij wilt toch ook weten welke advertentie converteert en welke niet?
Ja, natuurlijk!
Maar voordat we de diepte induiken, vertel ik je eerst wat belangrijke basisfeiten over de Pixel.
Let’s go!

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten.

Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen…

Dat is het meer dan waard!!

Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat.

Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren?

Ja.

Dat wil iedereen.

Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website?

Waarschijnlijk wel.

Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen?

Ik gok van niet.

Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen.

Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website?

Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden.

Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!).

Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio.

Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld.

In real life.

Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied.

Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is.

Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio.

En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Is SEO nieuw voor jou? Deze 10 belangrijke SEO-getallen moet je kennen!

SEO en Google kunnen overrompelend zijn.

Je moet op zoveel dingen letten en met zoveel dingen rekening houden.

Beginnen met SEO kan dan ook erg lastig zijn.

Maar om het voor jou als beginnende SEO’er zo makkelijk mogelijk te maken, heb ik 10 belangrijke waardes en getallen die je zeker moet kennen.

Let’s do this.

KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!

Sinds ik KWFinder heb gevonden, is de zoekwoordplanner voor mij van Google verleden tijd.

Want wat is dat eigenlijk een beperkt programma.

Altijd maar het opnieuw inloggen op Google Ads, de verschillende fouten en een maximaal aantal keywords …

daar was ik wel klaar mee.

Gelukkig hoort dat nu dus tot het verleden, want ik heb namelijk mijn nieuwe favoriete zoekwoorden tool ontdekt: KWFinder!

Betaalbaar, makkelijk in gebruik en het geeft accurate cijfers!

In dit artikel vertel ik je alles over deze tool en geef ik je er mijn mening over.

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks.

Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld.

Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze gouden formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden.

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden.

Schrik jij daar ook van?

Ik weet zeker van wel.

Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van.

En het is geen foutje dat het er twee keer staat.

Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen.

Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen.

Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog.

Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt …

… en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!

5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig.
Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk:
‘Loodgieter Arnhem’.
Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO?
Helemaal mooi!
Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen.
Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf.
Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen.
In een half uurtje.

Q1 2019: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

De lente staat voor de deur!

En dus is het tijd voor een nieuw, fris overzicht van het marktaandeel van social media kanalen in Nederland en Europa: de eerste van 2019.

Zetten de trends door of bleken het kortstondige hypes?

Welke kanalen zien hun marktaandeel slinken en welke platformen kunnen de bloemetjes voorzichtig buiten zetten?

Laten we het gaan bekijken!

Mangools review: betaalbare SEO tool voor kleine ondernemers

Van Semrush, MOZ en Ahrefs heb je waarschijnlijk ooit wel eens van gehoord. Maar ken je Mangools al?
Mangools is namelijk ook een alles-in-1 SEO-tool die bij het instapabonnement: 69% goedkoper is dan Semrush, 67% goedkoper is dan MOZ en 68,5% goedkoper is dan Ahrefs.
En dat terwijl de tool op het eerste oog helemaal niet inlevert op de mogelijkheden en functionaliteiten.
Hoog tijd dus om jou mijn eerlijke mening te geven over Mangools.

Handleiding: Uitgaande kliks op affiliate links meetbaar maken met Google Tag Manager

Geloof jij je affiliate partij 100% op wat ze jou vertellen?

De kans is groot dat je ooit wel eens hebt getwijfeld.

Want zodra een bezoeker van jouw website af is, weet je niet meer wat hij of zij allemaal uitspookt.

En dus moet je je affiliate partij maar op hun blauwe ogen geloven dat ze een X aantal bezoekers hebben binnengekregen via jouw website.

Er is echter wel iets wat je zou kunnen doen om te achterhalen hoeveel mensen doorklikken naar je affiliate partner.

Namelijk de uitgaande kliks meten op de affiliate links.

En hoe je dat doet, dat ga ik je nu uitleggen.

Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Ken je dat?

Dat je op kerstavond de fiets op springt om in de kou nog snel een kerstcadeau te gaan halen en dat de winkel gesloten is terwijl er in Google toch echt stond dat de winkel de hele dag open was?

Of dat je met eerste paasdag voor een gesloten deur staat bij de bakker, terwijl er hier ook in Google stond dat hij de hele dag open zo zijn?

Flinke teleurstelling…

Daar had de eigenaar wat aan kunnen doen.

Namelijk: de aangepaste openingstijden toevoegen in Google Mijn Bedrijf.

Ik leg je uit hoe je dat doet, waarom het belangrijk is en waar je allemaal op moet letten.

Het aandeel van zoekmachines in Nederland: vroeger, nu en in de toekomst

Even inbellen …
Joehoe, ik ben online.
Even naar Altavista, Lycos of Yahoo om iets op te zoeken over Seinfeld..
Of kan ik dat beter vinden via MSN?
Ah, die goeie ouwe tijd.
Maar wie kent die zoekmachines nog?
Voor de één zijn ze een feest der herkenning, maar voor de ander hooguit een fronsende wenkbrauw.
Omdat ze alleen Google kennen.
Niet gek ook, als je bedenkt dat Google al decennialang de grootste, meest gebruikte zoekmachine in Nederland is.
Maar dat is niet altijd zo geweest.
En de vraag is ook maar of dat altijd zo zou blijven.
Laten we eens kijken.

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics.
Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen.
En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics.
Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg.
Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten.
De tekst is volledig geoptimaliseerd.
Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content.
Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken.
Laten we bij het begin beginnen.

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd.

Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan.

Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen.

En niet alleen die van bepaalde zoektermen.

Nee, ook van de context waarin ze voorkomen.

Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt.

Semantic search is de toekomst.

Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding.
Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links.
Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website.
Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content.
Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO.
We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO.
Namelijk tussen off page SEO en on page SEO.
En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.

Handleiding: Call tracking instellen via Google Tag Manager

Als je in het bezit bent van een webshop, dan is een conversie heel duidelijk, logisch en simpel: de verkoop van een product.
Maar hoe zit dat als je geen concrete producten verkoopt?
Dan kan het zijn dat het contact opnemen met jouw bedrijf al een conversie is.
Dat kan door te mailen, of te bellen!
Die belletjes naar jouw bedrijf (via je website), die willen we weten …
En meten!
Want hoe waardevol is het om precies te weten waar een beller vandaan komt?
Dat kan middels call tracking en in dit artikel neem ik je stap voor stap mee door de installatie van call tracking via Tag Manager

SERPChecker Review: De betaalbare SERP checker tool!

In mijn zoektocht naar een verschrikkelijke goede SERP checker tool waarmee ik de zoekresultaten van Google in één oogopslag kan analyseren en bijhouden ging ik van het ene uiterste naar het andere uiterste.

Het begon allemaal met Whatsmyserp en Serprobot.

Gratis tools die niet bepaald fijn werken.

En vervolgens probeerde ik een MOZ-account van $250 per maand waarmee ik tienduizenden SERPS kon meten.

Maar mijn zoektocht eindige pas toen ik aankwam bij SERPChecker.

500 keer per 24 uur de SERPS analyseren voor €35,- …

ik was verliefd.

Nu die vlinders in mijn buik niet meer zo hard fladderen, geef ik jou graag een eerlijke SERPChecker review.

10 handige Chrome extensies die online marketing makkelijker maken

Ik ben echt verschrikkelijk gek op alle online marketing tools en ben dus echt een ‘tooltjesman’.
Een handige klusser kan ook niet zonder goed gereedschap.
Als jij ergens tegenaan loopt en je komt er niet uit, heb ik er waarschijnlijk wel een handig programmaatje voor.
En tussen al die programma’s die ik gebruik, zitten ook wat fijne Google Chrome extensies waarover ik je wil vertellen.
Op dit moment zijn dat er 10 om precies te zijn, die ik allemaal in meer of mindere mate gebruik.
Dus zie hier: mijn lijst van actieve Chrome extensies!

Inspiratie voor je contentkalender: wat moet je als ondernemer op social media plaatsen?

De vraag “wat moet ik op social media plaatsen?” wordt elke maand minstens drie á vier aan mij gesteld.

En mijn antwoorden op die vraag zijn eigenlijk best simpel. Aangezien ik altijd de antwoorden moet toelichten vond ik het tijd voor een blog. Dus zie hier: wat moet je als ondernemer op social media plaatsen?

Marktaandeel social media kanalen Q4 2018

Nu we allemaal de kerstdiners achter de rug hebben en de rook van de nieuwjaarsborrels is opgetrokken, worden de eerste cijfers over de marktaandelen van de verschillende social media kanalen zichtbaar langzaam zichtbaar. Welke social media platformen gingen ‘out with a bang’? En wiens marktaandeel doofde als een nachtkaars? We gaan het zien!

De verborgen linkbuilding schat: Unlinked Mention Finder van Ranktank

Goede linkbuilding is verschrikkelijk tijdrovend.
Het contact opnemen, het gastbloggen, het linkruilen en het op zoek gaan naar kwalitatief goede backlinks moet je als ondernemer niet zelf willen doen.
Maar wat nou als ik je vertel over een programma, waarmee je zelf ontzettend makkelijk en snel goede backlinks kan vergaren?
Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn …
maar dat is het niet!
Want zie hier: de Unlinked Mention Finder van Ranktank!

Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?!

Google Site Kit is een WordPress plugin van Google die het leven van een marketeer/website eigenaar verschrikkelijk veel makkelijker maakt, omdat het de data en inzichten van onder andere Search Console, Google Analytics, AdSense en PageSpeed Insights bundelt.
Geweldig.
Ik heb helaas nog geen toegang, maar ik ga jou alles over Google Site Kit vertellen.
Want of je nu een ondernemer, website eigenaar of online marketeer bent, deze plugin moet je kennen!

Dit is wat je moet weten over Hotjar, heatmapping en het installeren van Hotjar via Google Tag Manager

Hotjar is een programma waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website visueel maakt.
Middels o.a. heatmaps geeft het aan welke onderdelen van een webpagina goed bekeken worden.
Met die data kan je bijvoorbeeld nieuwe ontwerpkeuzes maken of aannames testen.
Want die actieknop op je homepagina, klikken mensen daar wel op?
En scrollen mensen wel naar de footer van je website waar de bezoekers zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief?
Dat weet je niet, maar met Hotjar kom je er achter!
Nadat ik wat je meer informatie over Hotjar heb gegeven, vertel ik hoe je Hotjar installeert via Google Tag Manager.

Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn

Wist je dat 77% van de consumenten wordt beïnvloed door online reviews?

En wist je ook dat 88 procent van de consumenten een online review net zo vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling van iemand die ze kennen? 

Reviews zijn belangrijk.

Voor je webshop, website, je app, je bedrijf, je Facebookpagina etc. etc.

Voor eigenlijk alles dus.

De nieuwe chatfunctie van Google Mijn Bedrijf! GO of NO GO?

“Wat briljant!”

Dat was mijn eerste reactie toen ik het eerste artikel las over de chatfunctie die Google in Google Mijn Bedrijf heeft gebouwd.

Dit gaat zoveel voordelen bieden en dit gaat voor zoveel concurrentie zorgen voor Facebook Messenger en WhatsApp Business.

Helaas is de functionaliteit nog niet beschikbaar in Nederland, maar toch ga ik mijn mening over de nieuwe chatfunctie alvast met je delen.

Want is de nieuwe functionaliteit interessant voor jou als ondernemer?

Moet je, als de de chat live is, constant op je telefoon kijken?

En wat betekent dit voor je website?

Allemaal vragen waar ik je antwoord op ga geven.