Relevante zoekwoorden

Betekenis: Relevante zoekwoorden

Bij het bepalen van content op je website is het verwerken van relevante zoekwoorden er belangrijk. Dit zorgt er namelijk voor dat mensen sneller jouw website kunnen vinden. De kern hiervoor is Search Engine Optimalization (SEO) op je website. Om de juiste zoekwoorden te bepalen kun je de volgende vragen aan jezelf stellen: 

  • Op welke keywords zoekt de doelgroep
  • Hoe sterk is de concurrentie op bepaalde zoekwoorden? 
  • Waarom zoekt men op deze termen, wat is de verwachting? 

Door deze vragen te beantwoorden stel je beter vast waar je je op moet richten qua SEO. Eerst breng je de vraag in kaart. Vervolgens breng je het complete aanbod in kaart, de concurrentie. Tenslotte analyseer je de vraag, zodat zoekende mensen sneller op jouw site terecht komen. Op basis van je uitvindingen verbeter en optimaliseer je de bestaande pagina’s zodat het aansluit bij de gestelde vraag. In het geval dat je nog geen pagina hebt die past bij een bepaalde vraag, probleem of behoefte maak je deze ook aan. 

H2: Hoog en laag zoekvolume 

Veel websites kiezen bij het verwerken van SEO voor zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Het risico hiervan is dat de concurrentie ook hoger is. Het zoekvolume weergeeft hoe vaak er per maand op een bepaald zoekwoord gezocht wordt. Vooral voor kleinere ondernemers is het verstandig meer te richten op zoekwoorden met een kleiner volume. Het budget is namelijk niet ‘eindeloos’, zoals bij grote online webshops. 

Keywords met een klein zoekvolume hebben specifiekere zoekers. Richt je bijvoorbeeld op ‘rode hoge leren laarzen’, in plaats van ‘laarzen’. Hierdoor heb je een lager zoekvolume, maar een hogere kans op conversie.  

H2: Handige Keyword tools 

Hoe bepaal je deze relevante zoekwoorden? Op de gok is te veel risico. Er zijn gratis hulpmiddelen beschikbaar, maar de meeste zijn betaald. De betaalde tools kunnen vrij duur zijn, maar zijn het wel waard. Het beste is vaak een combinatie van verschillende tools om inzicht te krijgen in relevante zoekwoorden en het vinden van je niche. Dit zijn de beste tools om te gebruiken: 

  • De zoekwoordplanner van Google 
  • MOZ Keyword Explorer 
  • Ubersuggest 
  • Keywordtool.io 
  • Yoast Google Suggest Expander 

Categorieën

ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2022 - Online Marketing Agency

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]