SEO

19 oktober 2020
16 meest gemaakte technische SEO fouten

16 meest gemaakte technische SEO fouten

4 oktober 2020
4 SERP Preview tools

4 SERP Preview tools: hoe ziet jouw zoekresultaat eruit?

Moet je meta omschrijving nou 140 tekens zijn of 160? Past die ene zin nou wel als meta titel of niet? En hoe ziet jouw zoekresultaat er uit op mobiele apparaten en op desktops? Als je zelf content schrijft, dan zijn dit regelmatig vragen die in je opkomen. Tel daarbij op dat Google constant dingen aanpast en je weet al snel niet meer hoe je zoekresultaat eruit komt te zien. En dat is belangrijk, want met een geoptimaliseerd zoekresultaat zorg je voor meer clicks. Dus daar ga ik je vandaag bij helpen! Met deze 4 tools kan je namelijk zien hoe je organische zoekresultaat eruit komt te zien, ook wel SERP preview genoemd.
15 september 2020
redirects werken niet

Redirects in je nieuwe WordPress omgeving werken niet: zo los je ’t op

Huh? De redirects zijn goed toegevoegd in je schone WordPress omgeving, maar alleen de redirect naar de homepage werkt. De rest niet… Hoe kan dat nou? Of de redirects zouden allemaal moeten werken of er zou er geen één moeten werken. Zou je denken, toch? Tijdens de overname van het platform Marketingtermen.nl liepen we hier tegenaan en vonden we de oplossingen. En die wil ik graag met je delen.
15 september 2020
google web vitals

Google Web Vitals: handleiding voor dummies

Als je ook maar een beetje met SEO en online marketing bezig bent, dan heb je er de afgelopen tijd wel iets over gehoord of gelezen: De Google Web Vitals. Simpel uitgelegd: een initiatief van Google dat de gebruikerservaring van een website toetst aan de hand van een aantal kwaliteitseisen. Hoog tijd om jou daar alles over te vertellen.
6 september 2020
seo migratie handleiding

De ultieme SEO migratie handleiding

Tijd om voor eens en altijd duidelijkheid te scheppen: dit is de meest uitgebreide, fool proof SEO-migratie handleiding die er is. Als je dit plan volgt, is de kans dat je de migratie verpest nihil. En ga er maar goed voor zitten, want het is echt een monsterblog. Let’s. Go.
3 september 2020
Google Guaranteed Badge

Google Guaranteed Badge: Is het de $50 waard?

Voor $50 kan je de Google Guaranteed Badge kopen die in potentie zorgt voor concurrentievoordeel, meer leads en een omzetverhoging. Maar is dat eigenlijk wel zo? Deze groene badge, welke wordt weergegeven in de organische zoekresultaten van Google Mijn Bedrijf, wordt momenteel uitgerold in de Verenigde Staten. Maar komt deze functie ook naar Nederland? En haal je hier echt een concurrentievoordeel uit en meer omzet? Lees het in mijn nieuwe blog.
1 september 2020
Bing Webmaster Tools gids

Bing Webmaster Tools: de meest complete gids

Wist je dat Bing in grote delen van de wereld de nummer twee zoekmachine is? Natuurlijk is Google heer en meester, maar wij zien bij een deel van onze klanten dat er via Bing wel degelijk bezoekers en klanten binnenkomen. Zoveel zelfs dat we bij een aantal klanten zelf hebben gekozen om te adverteren binnen Bing. En veel mensen weten niet dat Bing ook een soort eigen Google Search Console heeft. Daar ga ik het vandaag over hebben
20 augustus 2020
10 tips voor het schrijven van goed vindbare categorieteksten

10 tips voor het schrijven van goed vindbare categorieteksten

Wanneer we het over webshops hebben, zijn de categorieteksten een van de belangrijkste pagina’s binnen de website. Een deel van je klanten googelt op bijvoorbeeld “McGregor Polo wit maat L”, maar er is ook een grote groep die zoekt op wat bredere termen als “heren polo” of “polo’s voor mannen”. Omdat die tweede groep groter is dan je denkt en om ervoor te zorgen dat je categorieën vindbaar zijn in Google, is het nodig om een stuk SEO-tekst toe te voegen. Je kent het wel, dat stukje tekst onderaan de pagina met alle producten die er alleen maar voor de zoekmachine staat :). En vandaag geef ik je 10 tips voor die categorieteksten.
11 augustus 2020
Dit is waarom het zoekvolume per keywordtool verschilt

Dit is waarom het zoekvolume per keywordtool verschilt

Ahrefs zegt dat er op je zoekwoord 900 keer per maand op gezocht wordt, SEMrush gaat uit van 40 keer en KWFinder geeft juist weer 2000 keer als resultaat… Dat zijn nogal grote verschillen. Hoe kunnen die verschillende tools zo uiteenlopen? Welke tool heeft gelijk? En waar moet jij nou op afgaan? Hoog tijd om daar eens duidelijkheid over te scheppen.
5 augustus 2020
7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

7 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam wél handig is

In SEO-land is het algemene advies dat een zoekwoord in je bedrijfsnaam (en dus je URL) bevorderlijk is voor je organische vindbaarheid. Daar sluit ik me vandaag de dag nog steeds bij aan, al schreef ik kortgeleden in een blog nog over wat de nadelen zijn van een zoekwoord in je bedrijfsnaam. En vandaag vertel ik je wat de voordelen zijn.
16 juli 2020
Stap-voor-stap lokaal zoekwoordonderzoek doen

Stap-voor-stap lokaal zoekwoordonderzoek doen (+ voorbeeld)

In mijn blogs deel ik graag praktische kennis. Ik maak handleidingen of vertel je hoe je één en ander voor elkaar kunt krijgen. In dit blog laat ik echter iets zien. Met deze voorbeeldcase toon ik je namelijk stap voor stap hoe ik een lokale zoekwoordanalyse voor een accountantskantoor uit Utrecht doe. Er zijn overigens honderden manieren om een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit is een voorbeeld van hoe jij er zelf één kan doen. Zie het als een soort blauwdruk. Mocht je geen accountantskantoor uit Utrecht zijn (en die kans is groot), dan kan je alsnog de stappen volgen. Betrek ze dan alleen wel even op jouw niche/business.
13 juli 2020
Zoekwoordenonderzoek- zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?
13 juli 2020
8 Tips voor het schrijven van een goede over ons pagina

8 Tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina

De bekende ‘over ons’ pagina. We hebben ‘m allemaal en vaak wordt ‘ie nog goed bezocht ook. Het is de plek waar je meer over jezelf of over je bedrijf kwijt kunt, waar je je bedrijf een gezicht geeft, waar je een verhaal vertelt en … waar je conversies mee kunt behalen. Veel conversies. Maar wat moet je dan bij ‘over ons’ (of ‘over mij’ in het geval van freelancers) vertellen? Hoe beïnvloed je je bezoekers op een positieve manier? Lastige vragen, maar met deze 8 tips voor het schrijven van een goede ‘over ons’ pagina ben je al snel op de goede weg!
8 juli 2020
SEO Powersuite review

SEO Powersuite Review 2020: Ervaringen met de alles-in-1 tool

Ik houd van SEO-software en daarom ook van SEO Powersuite. Aangezien het een hobby van mij is om SEO-tools te testen, te gebruiken en in te zetten, schrijf ik dus ook graag een eerlijke review over mijn ervaringen met SEO Powersuite. Dat scheelt jou een hoop tijd en moeite, want jij hoeft alleen dit artikel te lezen en hoeft niet zelf aan de slag met de tool om alles te ontdekken.
7 juli 2020
waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam niet handig is

6 redenen waarom een zoekwoord in je bedrijfsnaam niet handig is

Twijfel je er ook aan om een zoekwoord te gebruiken in je bedrijfsnaam? Ja, het hebben van een zoekwoord in je bedrijfsnaam heeft vele voordelen… Maar ook nadelen. Nadelen die niet vaak genoemd worden of waarvan mensen niet weten dat ze er überhaupt zijn. 6 van die nadelen heb ik voor je op een rijtje gezet.
18 juni 2020
google search operators

9 krachtige Google Search Operators op een rijtje

Gebruik jij Google Search Operators al? Dat zijn die handige toevoegingen aan je zoekopdracht, zodat je vele malen effectiever kan zoeken. Als je antwoord ‘nee’ is, dan gaat er nu een wereld voor je open. En als je antwoord ‘ja’ is, dan ben ik benieuwd of je deze 9 al kent. Laten we er snel induiken.
26 mei 2020
seo scout suggest tool

SEO Scout Suggest: Ontdek nu nog meer nieuwe keywords

We hebben er weer één: een tool die je kan gebruiken voor een extra uitgebreide zoekwoordanalyse. Na AnswerThePublic, AlsoAsked, de zoekwoordentool van Malleo en de Entity Explorer, is de beurt aan de Keyword Suggestion Tool van SEO Scout.
26 mei 2020
verschil landingspagina en blog

Verschil landingspagina en blog: het ultieme antwoord

Het verschil tussen een landingspagina en een blog. Na ontelbare vragen erover, allerlei opmerkingen en het zo’n 348x te hebben uitgelegd (in de afgelopen week), dacht ik: hey, ik schrijf er eens een blog over. Dan is het voor eens en voor altijd duidelijk. En om het ultieme, allesomvattende antwoord daadwerkelijk te geven laat ik ook nog 7 andere SEO fanaten aan het woord. Beter wordt het niet, mensen.
6 mei 2020
KEI en KOI index

KEI en KOI index: the good, the bad and the ugly

In het land van SEO, zoekwoorden en concurrenten zijn de KEI en de KOI vaak gebruikte afkortingen. Alleen weet jij wel wat ze betekenen? En weet je dan toevallig ook waar de goed voor zijn? Mijn mening is dat je extreem voorzichtig moet zijn het gebruik van de twee. Waarom dat zo is en wat je er allemaal over moet weten, ga ik je nu vertellen.
24 april 2020
Het SEO geheim van (de niet) vrijgekomen domeinnamen

Het SEO geheim van (de niet) vrijgekomen domeinnamen

Als je net zoals ik internet- en SEOgek bent, dan ben je waarschijnlijk ook dol op domeinnamen. Een goede domeinnaam kan een waarde hebben van 100 euro tot duizenden euro’s. Afhankelijk van de naam en het aantal backlinks. Maar waarom komen er eigenlijk nooit echt pareltjes vrij via een platform als ExpiredDomains of via een ander soortgelijk platform? Daar ben ik eens ingedoken en daar kwam ik best iets schokkends tegen.
10 april 2020
Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

Dé reden waarom je zomaar backlinks krijgt van startpagina’s

In de SEO-tool die je gebruikt zie je er weer een staan: een nieuwe backlink vanaf een startpagina. Je hebt deze niet aangevraagd, je hebt geen links geruild en je vraagt je af waar dit vandaan komt. De reden waarom je deze zomaar krijgt is eigenlijk doodeenvoudig. En die leg ik je in dit artikel uit. Maar eerst even terug naar de basis.
3 april 2020
Google Mijn Bedrijf 8 belangrijkste functionaliteiten 2020

Google Mijn Bedrijf: 8 belangrijkste functionaliteiten op een rijtje [2020]

Google Mijn Bedrijf is een verschrikkelijk belangrijk onderdeel van lokale SEO. Je kan je contactgegevens hier tonen zodat mensen makkelijk contact met je kunnen opnemen, maar je bent hierdoor ook vindbaar in Google Maps. Het gebruik van Google Mijn Bedrijf kent alleen maar voordelen en is voor nagenoeg elke onderneming een must. En aangezien Google de Mijn Bedrijf functie veel aan het doorontwikkelen is, vind ik het tijd om de belangrijkste functionaliteiten anno 2020 voor je op een rijtje te zetten.
31 maart 2020
Kapotte links achterhalen

Kapotte links achterhalen: 3 handige manieren [Gratis]

Een kapotte interne of externe link is voor alle betrokken partijen vervelend. De bezoeker komt ergens uit waar hij niet uit wil komen, Google komt uit op een dood spoor en de pagina waar je naar linkt krijgt de waarde niet meer gestuurd. Oftewel, een kapotte link kent alleen maar verliezers. Maar wat is een kapotte link? Hoe achterhaal je ze en wat moet je er mee doen? Dat leg ik je uit!
18 maart 2020
Coronavirus- 11x klein SEO werk waar je nu wél tijd voor hebt

11x kleine SEO werkzaamheden waar je dankzij de Coronamaatregelen nu wél tijd voor hebt

Door het coronavirus zitten we momenteel allemaal in hetzelfde schuitje. We werken thuis, mogen zo min mogelijk naar buiten EN we hebben daardoor tijd over. Om de verveling tegen te gaan en ondertussen ook nog een beetje goed bezig te zijn tijdens deze lockdown, heb ik een aantal SEO werkzaamheden voor je op een rijtje gezet, waar je nu alle tijd voor hebt om ze op te pakken. Kleine dingen die vaak vergeten worden, maar waar je misschien nu wel even de tijd voor kunt nemen. Over al deze specifieke onderdelen heb ik al een blog geschreven, maar ik weet zeker dat je wat gaat hebben aan deze samenvatting.
7 maart 2020
Zoekwoord Autocomplete Tool Malleo

Zoekwoord Autocomplete Tool van Malleo: die moet je kennen

Een goede vriend van mij, die overigens ook online marketeer is, stuurde vorige week de Zoekwoorden Autocomplete Tool van Malleo door. Mijn eerste reactie was ‘Nice, daar moet ik snel een blog aan wijden’. De tool kan je namelijk perfect inzetten voor je SEO strategie, tijdens het doen van een zoekwoordanalyse en ter inspiratie van je Google Ads zoekwoorden. Oftewel, dit is weer echt zo’n tool die perfect bij mij past en waar ik dan ook wat over wil schrijven. Dus bij deze :).
29 februari 2020
De meest gebruikte zoekmachine per land [2020]

De meest gebruikte zoekmachine per land [2020]

Het zal je niet verbazen: in Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. Eigenlijk in de gehele Westerse wereld domineert het bedrijf de zoekmachinemarkt. Maar dat is dus niet overal zo. In sommige delen van de wereld krijgt Google minder of zelfs helemaal geen voet aan de grond. Daar gebruikt men andere zoekmachines om antwoord te krijgen op al hun vragen. Hoe zit dat allemaal precies?
23 februari 2020
alternatieven MOZ

5 beste alternatieven voor MOZ [Met gratis trials]

MOZ is één van de meeste bekende SEO-tools op de markt. Ja, MOZ hoort bij de top, maar is zeker niet de beste. Dat zijn in mijn optiek namelijk SEMrush, Mangools en Ahrefs. Mocht je op zoek zijn naar een alternatief of een vervanger voor MOZ, dan mag je deze lijst niet missen. Naast de drie eerdere genoemde beste SEO-tools, heb ik ook nog andere alternatieven voor MOZ die het overwegen waard zijn.
23 februari 2020
10 tools die beter zijn dan Google Page Speed

10 tools die beter zijn dan Google Page Speed [Gratis & betaald]

Google Page Speed is de afgelopen jaren flink veranderd en niet iedereen is daar zo positief over. De snelheid analyse software van Google lijkt alleen maar lastiger geworden en je moet er bijna een developer voor zijn om de data te kunnen te begrijpen. Inmiddels zijn er genoeg alternatieven op de markt die ook heel goed zijn in het analyseren van de snelheid en het geven van optimalisatietips. Omdat ik zeker weet dat jij ook niet veel wijzer wordt van Google Page Speed Insights en omdat je vast en zeker wilt weten wat er nog meer op de markt is, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan de Google Page Speed Insights.
15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
20 januari 2020
Entity Explorer

Hoe de Entity Explorer jou helpt aan betere content

Je herkent het vast wel… Je bent je blog aan het voorbereiden en je hebt je onderwerp al bepaald. Nu ben je op zoek naar tussenkopjes en zoekwoorden om je blog te kunnen. Maar heb je er al eens over nagedacht om na te gaan in welke entiteiten er bij je zoekwoord kunnen horen? Google is inmiddels superslim en begrijpt niet alleen maar woorden, maar ook de context om die woorden heen om te bepalen hoe relevant een entiteit voor een bepaalde zoekterm is. Om je teksten nog beter te maken, kan je op voorhand onderzoek doen naar de entiteiten waar je zoekwoord mee samenvalt met de Entity Explorer, zodat Google je teksten nog beter begrijpt … en waardeert.
17 januari 2020
answerthepublic review

AnswerThePublic review: Inspiratie voor je content (strategie)

In 2018 veroverde AnswerThePublic de wereld van SEO en content. Met één druk op de knop kan je honderden, zo niet duizenden onderwerpen, zoekwoorden en tussenkopjes bepalen. Inmiddels zijn er meerdere concurrenten ontstaan, maar die werken allemaal net even anders en AnswerThePublic is toch nog steeds marktleider. Aangezien ik vind dat elke ondernemer en marketeer de tool moet kennen, is het hoog tijd om jou er alles over te vertellen.
2 januari 2020
SERP Checker bekijk zoekresultaten & concurrentie

SERP Checker: concurrentie bespioneren OF zoekresultaat bekijken

Een SERP Checker is een algemene naam die wordt gebruikt voor programma’s die de zoekresultaten van Google controleren of voor programma’s die voorbeelden laten zien van hoe een mogelijk zoekresultaat eruitziet. Dezelfde term voor twee programma’s die verschillende dingen doen. Wat die verschillen zijn en welke tools je het best kunt gebruiken, leg ik je graag even uit.
22 december 2019
Met 8 makkelijke manieren meer bezoekers naar je website met SEMrush

Met 8 makkelijke manieren meer bezoekers naar je website met SEMrush

Op mijn aanraden (of op die van iemand anders) heb je de stap gezet: je gaat aan de slag met SEMrush. Je hebt de projecten aangevuld, op ieder tabblad gekeken en nu loop je vast. Want SEMrush is zo uitgebreid, dat je niet precies weet hoe of wat. Om je op weg te helpen heb ik acht manieren voor je op een rijtje gezet waarop je met SEMrush meer bezoekers naar je website kan trekken.
17 december 2019
Met deze kanalen haalde ik 100+ leads binnen in 2019

Met deze kanalen haalde ik 100+ leads binnen in 2019

Het jaar 2019 is inmiddels bijna afgelopen en ik vond het tijd om terug te blikken. Één van de dingen waar ik persoonlijk heel trots op ben is het aantal klanten en leads dat ik in het eerste jaar fulltime ondernemen heb binnengehaald. Dat waren er in een jaar tijd namelijk meer dan honderd. Waren dat allemaal geweldige leads? Nee. Zaten er ook fantastisch leads tussen? Absoluut. Aangezien ik graag mijn geheimen met je deel, vertel ik je in dit artikel welke kanalen en welke manieren ik heb gebruikt om tot dat aantal te komen.
16 december 2019
ubersuggest review beste zoekwoorden tool

Ubersuggest review: De beste gratis zoekwoorden tool

Ubersuggest is veruit de allerbeste gratis zoekwoordanalyse tool op de markt. Daar is geen discussie over. Het is dé tool die ik ondernemers aanraad om te gebruiken wanneer ze niet voor de software willen betalen. Omdat ik vind dat elke ondernemer, marketeer en freelancer Ubersuggest moet kennen en moet weten wat je er mee kan (vooral ook wat je er niet mee kan), vind ik het tijd voor een Ubersuggest review.
12 december 2019
Also Asked- een veelbelovende tool op het gebied van content

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat? Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen. Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool! Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.
9 december 2019
15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt. Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt. En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet. In willekeurige volgorde.
2 december 2019
10 beste tools voor het backlinks checken

10 beste tools voor het backlinks checken [Gratis & betaald]

Je bent benieuwd naar je eigen backlinks of misschien ben je wel nieuwsgierig naar de backlinks van je concurrenten. In beide gevallen is het hebben van een goede backlinks checker essentieel. Want je wilt natuurlijk weten of jouw website slechte backlinks heeft of waarom je concurrenten zo goed scoren. Nu zijn er veel verschillende tools op de markt waarmee je dit kan doen. En de 10 beste heb ik voor je op een rijtje gezet. Dus zie hier: de 10 beste tools voor het checken van backlinks (In willekeurige volgorde).
20 november 2019
Handleiding toevoegen google search console

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan Google Search Console

Om het voor mijn klanten makkelijker te maken mij toe te voegen aan hun Google tools, vandaag een blog met in de spotlight: Google Search console. Geen zorgen, als je geen klant bent (of wordt), dan is dat geen probleem. Ook dan mag je deze informatie gerust tot je nemen, zodat je weet hoe je iemand kan toevoegen aan Search console. En mocht je nog geen Search Console hebben, dan heb ik daar natuurlijk ook een blog over geschreven genaamd: Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen. Hoe dan ook, laten we maar meteen ter zake komen…
18 november 2019
te gast podcast hans breukers relatie marketeers

Daniel Kuipers te gast bij de podcast van De Relatiemarketeers

Dit stond al maanden op mijn lijstje om te gaan: een podcast opnemen. Daarom was ik ook ontzettend blij dat door Hans Breuker van De Relatiemarketeers werd uitgenodigd. Het resultaat? Een bijna twee uur durende podcast vol met waardevolle informatie over zoekmachine optimalisatie.
17 november 2019
45 SEO Software tools op een rijtje Gratis & betaald

45 SEO Software tools op een rijtje [Gratis & betaald]

Je herkent het vast wel: je wilt de volgende stap zetten op het gebied van SEO, maar je weet niet welke tools je hiervoor allemaal kan gebruiken. Met deze tools is het binnenslepen van meer bezoekers, nummer 1 posities en omzet weliswaar een stuk gemakkelijker, maar inmiddels is het aanbod zo groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Na jaren veel SEO-software en SEO tools te hebben uitgeprobeerd, kan ik je nu wel de ultieme lijst voorschotelen. Een lijst vol met handige programma’s, zowel gratis als betaald. Mijn advies op voorhand? Lees dit blog en ontdek je nieuwe favorieten, vraag een aantal trials aan en ervaar de tools zelf.
7 november 2019
Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Geen toegang tot Google Mijn Bedrijf? Zo los je ’t op in 3 stappen!

Een van je marketingbureaus of marketingmedewerkers heeft in een ver verleden je Google Mijn Bedrijf pagina (GMB) opgezet. Zelf blijk je geen toegang te hebben en door de jaren heen weet je niet meer wie dat eigenlijk wél heeft. Inmiddels heb je besloten om dan maar nog een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Wat blijkt? Google blijft de eerste tonen. En aangezien het hebben van een dubbele Google Mijn Bedrijf een echte NO-GO is en je gewoon toegang moet hebben tot je originele account, vind ik het tijd om je eens mee te nemen in het proces dat ik doorloop op dit probleem op te lossen.
7 november 2019
Waarom blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Waarom je blog na publicatie niet direct in Google te vinden is

Je hebt uren zitten ploeteren voor je blog. De tekst is geschreven op basis van een goed zoekwoord, de afbeeldingen staan er mooi in, de meta omschrijving is goed en je bent zo trots als een pauw. Vervolgens klik je op ‘Publiceren’ en je gaat snel in Google op zoek of je blog er al tussen staat. Wat blijkt? Zelf op pagina 8 is hij niet te vinden… Hoe kan dat? Dat leg ik je in dit blog uit!
21 oktober 2019
google alerts

Google Alerts meldingen: waarom je absoluut niet zonder kan

Word je online wel eens genoemd? Als het antwoord op die vraag ‘Geen idee’ is, dan is het hoog tijd dat je kennis maakt met Google Alerts. Daarmee krijg je namelijk een melding wanneer iemand iets op zijn of haar website over je vertelt en je noemt. Perfect voor je SEO, je online reputatie en je autoriteit. Ik leg je graag uit het wat het is, hoe je deze meldingen instelt en geef je 6 redenen waarom je Google Alerts absoluut moet instellen.
14 oktober 2019
online concurrenten achterhalen

7 manieren om je online concurrenten te achterhalen

Ondernemers weten eigenlijk altijd wel wie hun offline concurrenten zijn. Maar een deel van deze concurrenten is vaak niet erg actief online en als ik de vraag stel: ‘Wie zijn je online concurrenten?’ dan merk ik dat ze het meestal niet (goed) weten. Daarom heb ik een 7 manieren en tools voor je op een rijtje gezet, zodat jij precies weet wie je online in de gaten moet houden en wie je moet verslaan.
10 oktober 2019
ahrefs review

Ahrefs review: De beste tool op het gebied van content / linkbuilding

Als ik de rest van mijn leven nog maar één SEO-tool mag gebruiken, dan zou dat absoluut Ahrefs zijn. Zonder twijfel. Ahrefs gebruik ik inmiddels meer dan 1,5 jaar en er is geen ander programma dat mij zoveel inzichten heeft gegeven en zoveel tijd heeft bespaard. En omdat ik vind dat je ‘m eigenlijk ook een keer moet hebben geprobeerd, is het hoog tijd voor een Ahrefs review!
9 oktober 2019
checklist blog schrijven en plaatsen

Deze checklist moet je afgaan voordat je een blog schrijft en plaatst

Bloggen is een ontzettend krachtig middel en als je het goed doet kan het je veel leads, omzet en bezoekers opleveren. Maar waar moet je op letten tijdens het bloggen? En wat moet je absoluut niet vergeten om te doen? Daar gaat deze handige checklist, die opgedeeld is in drie fases, je bij helpen.
29 september 2019
handige tools bedenken blog onderwerpen

10 handige tools voor het bedenken van blog onderwerpen

Het verzinnen van een goed blogonderwerp kan soms verschrikkelijk lastig zijn. Je zit soms uren naar je scherm te staren en je komt niet maar niet op een goed idee. Herkenbaar, toch? Gelukkig zijn er inmiddels voldoende tools die jou daarbij kunnen helpen. Tools die bijvoorbeeld de titel van je blog of de tussenkopjes van je blog kunnen bedenken. Ik zet 10 van deze tools voor het bedenken van onderwerpen voor je blog graag op een rijtje.
28 september 2019
zoekwoorden onderzoek kwfinder

Zoekwoorden onderzoek met KWFinder: 7 simpele stappen

Vraag een paar SEO-specialisten welke tool(s) ze gebruiken tijdens het doen van een zoekwoorden onderzoek en je krijgt er zo een stuk of 15 genoemd. De ene specialist vertrouwd volledig op één tool, en de andere gebruikt er misschien wel vier. En tot die laatste groep, daartoe behoor ik! Aangezien het doen van een zoektermen onderzoek vaak moeilijker lijkt dan het is, wil ik je een keer meenemen hoe ik dit doe met KWFinder, mijn favoriete zoekwoordenanalyse tool. Laten we gauw beginnen.
28 september 2019
Google tools

18 onmisbare Google tools voor jou als marketeer / ondernemer

Google komt elk jaar met een nieuw scala aan tools op de markt. De één is fantastisch en blijft hangen, de andere verdwijnt weer als sneeuw voor de zon. En aangezien ik bijna zeker durf te zeggen dat jij niet precies weet welke tools nou allemaal nog relevant zijn, heb ik een lijst voor je gemaakt. Dus zie hier: 18 onmisbare Google tools voor jou als marketeer / ondernemer.
11 september 2019
WordPress SEO 7 beste plugins voor je website

WordPress SEO: de 7 beste SEO plugins voor je website

Op het gebied van SEO plugins is Yoast nog steeds veruit de meest gebruikte variant. Maar wist je dat je anno 2019 genoeg alternatieven kunt vinden die claimen beter en goedkoper te zijn? Omdat ik jarenlang trouw Yoast gebruikte (zonder een andere plugin te overwegen), vond ik het nu hoog tijd om eens onderzoek te doen naar de beste SEO plugins op de markt. Inclusief Yoast natuurlijk. Dus zie hier: de 7 beste WordPress SEO plugins voor jou op een rijtje.
27 augustus 2019
Accuranker review

Accuranker Review: De allersnelste rank tracker op de markt?

Accuranker is geen alles-in-één SEO-tool, maar een specialist op het gebied van het bijhouden van je posities in de zoekresultaten bij bepaalde zoekwoorden. Het geeft je echt alle informatie die daarbij komt kijken en die nuttig voor jou kan zijn. Denk aan je concurrenten, posities in verschillende zoekmachines, mobiel en desktop, zoekvolumes, geschiedenis en nog veel meer. Omdat het bijhouden van de posities een ontzettend belangrijk onderdeel is binnen zoekmachine optimalisatie, vind ik het tijd voor een Accuranker review!
18 augustus 2019
technische SEO 11 tools voor meer inzicht

Technische SEO: 11 tools voor meer inzicht [Gratis & Betaald]

Elk goed SEO-traject begint met een analyse waarbij elk onderdeel van SEO aan bod komt. Te beginnen met de technische SEO. De techniek van een website kan je zien als de fundering van je huis. Zonder fundering kan je geen goed huis bouwen. En zonder een goede technische basis kun je niet goed scoren in Google. Maar wat moet er dan op het gebied van techniek aangepast worden? En waar liggen dan de verbeterpunten? Met deze 11 gratis en betaalde tools, kan je dat helemaal zelf achterhalen!
13 augustus 2019
5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

5 redenen waarom je de beste SEO tools nu niet moet aanschaffen

SEO tools zijn verschrikkelijk handig. Ze geven je bijvoorbeeld meer inzichten, bundelen alle belangrijke informatie en zorgen voor alle input om je concurrenten mee te verslaan. Maar ze zijn ook vaak duur. Zo kan bijvoorbeeld Ahrefs al gauw $399 dollar per maand kosten, MOZ $179 en Semrush $199. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook fan van de beste SEO tools op de markt, maar in bepaalde gevallen kan je er nu beter niet voor kiezen om die investering te doen. En in dit artikel geef ik je 5 van die bepaalde gevallen.
10 juli 2019
TF-IDF Analyse

TF-IDF Analyse: Sleutelwoorden vinden voor SEO content

De TF-IDF analyse is al jaren een hot topic in SEO-land en toch hoor je er maar weinig over. Dat is best opmerkelijk, want er woedt al tijden een discussie tussen marketeers over het effect van het optimaliseren je teksten op basis van deze analyse. De één zweert erbij en de ander vindt het totaal nutteloos. Die tegenstrijdige berichten helpen jou (de SEO-doe-het-zelver) natuurlijk niet echt vooruit en dus is het tijd dat ik me hoogst persoonlijk in de discussie ga mengen. Ik vertel je graag waarom deze specifieke analyse belangrijk kan zijn voor je SEO kan zijn en hoe je ‘m uit kunt voeren.
2 juli 2019
10 tools die beter zijn dan de Google Keyword planner

10 tools die beter zijn dan Google Keyword Planner [Gratis & betaald]

De Google Keyword Planner is nu, in 2020, verleden tijd voor veel marketeers. De beperkingen, irritaties en het tonen van onjuiste of onvolledige informatie kunnen echt niet meer. Ondertussen zijn er gelukkig ooktools zijn die wel verschrikkelijk goed en handig zijn in het tonen van zoekwoorden, content ideeën en volumes. Omdat ik zeker weet dat jij ook klaar bent met de Keyword Planner, en omdat je vast en zeker wilt weten welke tools er allemaal te vinden zijn, heb ik hier 10 gratis en betaalde tools voor je die beter zijn dan Google Keyword Planner (in willekeurige volgorde).
1 juli 2019
semrush review

SEMrush review: De kampioen van alle SEO tools?

Semrush is de eerste SEO-tool die ik ooit heb gebruikt en heeft mijn liefde voor online marketing aangewakkerd. Tijdens mijn stage, jááááren geleden, werkten we met 2 tools: Semrush & Moz. Ondanks dat iedereen fan was van Moz, was ik voorstander om Semrush te blijven gebruiken. Helaas had ging de strijd verloren en gingen we verder met Moz, maar in de afgelopen jaren ben ik Semrush ben ik Semrush opnieuw gaan gebruiken. En omdat ik zeker wat dat jij je online aanwezigheid naar een hoger niveau kan tillen met deze fantastische SEO-tool, vind ik het tijd om er een review over te schrijven.
1 juli 2019
Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords

Snel lokale SEO kansen achterhalen met Mergewords [4 stappen]

Stel, je bent een loodgieter uit Arnhem, je werkt vooral in de regio en je wilt meer klanten. Natuurlijk wil je dan vindbaar zijn wanneer mensen zoeken op ‘Loodgieter Oosterbeek’, ‘Loodgieter Velp’ of ‘Loodgieter Westervoort’. Het achterhalen van een paar van die lokale zoekwoorden is met de hand nog wel te doen. Maar want nou als je bijvoorbeeld in heel Gelderland actief bent? In dit artikel vertel ik je precies hoe je die zoekwoorden zo snel en effectief mogelijk kan achterhalen en hoe je zelf snel de lokale SEO kansen kan herkennen.
23 juni 2019
SEOPress review yoast alternatief

SEOPress Review 2020: het ultieme Yoast alternatief?

Natuurlijk ken je Yoast SEO al: dé WordPress plugin op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Maar naast Yoast zijn er nog meer SEO plugins op de markt. Één daarvan is SEOPress, een plugin die belooft meer te kunnen dan Yoast voor minder geld. Ik werd daardoor getriggerd, dus ik heb de plugin geïnstalleerd, getest en er een aantal maanden mee zitten stoeien. En mijn bevindingen deel ik graag met je. Dus zie hier: SEOPress Review 2019 door Online Marketing Agency.
3 juni 2019
Keyword Hero seo kansen

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten. Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen… Dat is het meer dan waard!! Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat. Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren? Ja. Dat wil iedereen. Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!
28 mei 2019
site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website? Waarschijnlijk wel. Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen? Ik gok van niet. Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen. Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website? Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden. Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!). Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.
21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.
13 mei 2019
SEO getallen nieuw

Is SEO nieuw voor jou? Deze 10 belangrijke SEO-getallen moet je kennen!

SEO en Google kunnen overrompelend zijn. Je moet op zoveel dingen letten en met zoveel dingen rekening houden. Beginnen met SEO kan dan ook erg lastig zijn. Maar om het voor jou als beginnende SEO’er zo makkelijk mogelijk te maken, heb ik 10 belangrijke waardes en getallen die je zeker moet kennen. Let’s do this.
27 april 2019
kwfinder review

KWFinder Review: Officieel mijn favoriete zoekwoorden tool!

Sinds ik KWFinder heb gevonden, is de zoekwoordplanner voor mij van Google verleden tijd. Want wat is dat eigenlijk een beperkt programma. Altijd maar het opnieuw inloggen op Google Ads, de verschillende fouten en een maximaal aantal keywords … daar was ik wel klaar mee. Gelukkig hoort dat nu dus tot het verleden, want ik heb namelijk mijn nieuwe favoriete zoekwoorden tool ontdekt: KWFinder! Betaalbaar, makkelijk in gebruik en het geeft accurate cijfers! In dit artikel vertel ik je alles over deze tool en geef ik je er mijn mening over.
23 april 2019
orphan pages vinden en fixen

Orphan pages vinden en oplossen: een praktische handleiding

Als je ook maar een beetje met SEO bezig bent, weet je het: sommige pagina’s ranken niet of nauwelijks. Dat kan een heleboel redenen hebben. Dingen als een hoge concurrentie, onbenutte kansen op het gebied van on-page optimalisatie of te weinig linkbuilding, bijvoorbeeld. Maar soms ligt de oorzaak van het probleem recht voor je neus en wordt het desondanks vaker vergeten dan je zou denken: orphan pages.
16 april 2019
Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze formule

Een blog schrijven en laten scoren in Google doe je met deze gouden formule

Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Elke week een blog publiceren van 1000 woorden. Schrik jij daar ook van? Ik weet zeker van wel. Want iedere ondernemer die ik dat adviseer schrikt er namelijk van. En het is geen foutje dat het er twee keer staat. Dat heb ik bewust gedaan om het goed bij je binnen te laten komen. Want wanneer je elke week een blog plaatst van 1000 woorden haal je meer bezoekers, omzet en conversies binnen. Belangrijk dus, maar voor veel zelfstandigen een doorn in het oog. Daarom leg ik je hier mijn formule uit waarmee je ervoor zorgt dat een blog schrijven kinderspel wordt … … en met handige opdrachten om je direct op weg te helpen!
10 april 2019

5 manieren om zoekwoorden van je concurrenten te achterhalen

In eerste instantie is het achterhalen van zoekwoorden niet heel lastig. Als je een loodgieter bent in Arnhem, dan is een van de eerste zoektermen waar je aan denkt natuurlijk: ‘Loodgieter Arnhem’. Maar wat als je concurrenten al jaren bezig zijn met SEO? Helemaal mooi! Want daar kun je namelijk zelf van profiteren door bijvoorbeeld hun zoekwoorden te achterhalen. Dat scheelt je weer werk (en kosten!) en bovendien kun je je meteen focussen op het creëren van content en het beter vindbaar maken van je eigen bedrijf. Ik help je op weg met 5 manieren waarmee je heel gemakkelijk zoektermen van concurrenten kunt achterhalen. In een half uurtje.
25 maart 2019
mangools review

Mangools review: betaalbare SEO tool voor kleine ondernemers

Van Semrush, MOZ en Ahrefs heb je waarschijnlijk ooit wel eens van gehoord. Maar ken je Mangools al? Mangools is namelijk ook een alles-in-1 SEO-tool die bij het instapabonnement: 69% goedkoper is dan Semrush, 67% goedkoper is dan MOZ en 68,5% goedkoper is dan Ahrefs. En dat terwijl de tool op het eerste oog helemaal niet inlevert op de mogelijkheden en functionaliteiten. Hoog tijd dus om jou mijn eerlijke mening te geven over Mangools.
13 maart 2019
Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Zo voeg je aangepaste openingstijden toe aan je Google Mijn Bedrijf

Ken je dat? Dat je op kerstavond de fiets op springt om in de kou nog snel een kerstcadeau te gaan halen en dat de winkel gesloten is terwijl er in Google toch echt stond dat de winkel de hele dag open was? Of dat je met eerste paasdag voor een gesloten deur staat bij de bakker, terwijl er hier ook in Google stond dat hij de hele dag open zo zijn? Flinke teleurstelling… Daar had de eigenaar wat aan kunnen doen. Namelijk: de aangepaste openingstijden toevoegen in Google Mijn Bedrijf. Ik leg je uit hoe je dat doet, waarom het belangrijk is en waar je allemaal op moet letten.
27 februari 2019
aandeel van zoekmachines in nederland

Het aandeel van zoekmachines in Nederland: vroeger, nu en in de toekomst

Even inbellen … Joehoe, ik ben online. Even naar Altavista, Lycos of Yahoo om iets op te zoeken over Seinfeld.. Of kan ik dat beter vinden via MSN? Ah, die goeie ouwe tijd. Maar wie kent die zoekmachines nog? Voor de één zijn ze een feest der herkenning, maar voor de ander hooguit een fronsende wenkbrauw. Omdat ze alleen Google kennen. Niet gek ook, als je bedenkt dat Google al decennialang de grootste, meest gebruikte zoekmachine in Nederland is. Maar dat is niet altijd zo geweest. En de vraag is ook maar of dat altijd zo zou blijven. Laten we eens kijken.
12 februari 2019
Hoe optimaliseer je de meta omschrijving

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten. De tekst is volledig geoptimaliseerd. Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content. Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken. Laten we bij het begin beginnen.
5 februari 2019
Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd. Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan. Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen. En niet alleen die van bepaalde zoektermen. Nee, ook van de context waarin ze voorkomen. Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt. Semantic search is de toekomst. Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.
4 februari 2019
On page SEO hoog scoren

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.
20 januari 2019

SERPChecker Review: De betaalbare SERP checker tool!

In mijn zoektocht naar een verschrikkelijke goede SERP checker tool waarmee ik de zoekresultaten van Google in één oogopslag kan analyseren en bijhouden ging ik van het ene uiterste naar het andere uiterste. Het begon allemaal met Whatsmyserp en Serprobot. Gratis tools die niet bepaald fijn werken. En vervolgens probeerde ik een MOZ-account van $250 per maand waarmee ik tienduizenden SERPS kon meten. Maar mijn zoektocht eindige pas toen ik aankwam bij SERPChecker. 500 keer per 24 uur de SERPS analyseren voor €35,- … ik was verliefd. Nu die vlinders in mijn buik niet meer zo hard fladderen, geef ik jou graag een eerlijke SERPChecker review.
10 januari 2019
Handige chrome extensies online marketing

10 handige Chrome extensies die online marketing makkelijker maken

Ik ben echt verschrikkelijk gek op alle online marketing tools en ben dus echt een ‘tooltjesman’. Een handige klusser kan ook niet zonder goed gereedschap. Als jij ergens tegenaan loopt en je komt er niet uit, heb ik er waarschijnlijk wel een handig programmaatje voor. En tussen al die programma’s die ik gebruik, zitten ook wat fijne Google Chrome extensies waarover ik je wil vertellen. Op dit moment zijn dat er 10 om precies te zijn, die ik allemaal in meer of mindere mate gebruik. Dus zie hier: mijn lijst van actieve Chrome extensies!
19 december 2018
Unlinked Mention Fider van Ranktank

De verborgen linkbuilding schat: Unlinked Mention Finder van Ranktank

Goede linkbuilding is verschrikkelijk tijdrovend. Het contact opnemen, het gastbloggen, het linkruilen en het op zoek gaan naar kwalitatief goede backlinks moet je als ondernemer niet zelf willen doen. Maar wat nou als ik je vertel over een programma, waarmee je zelf ontzettend makkelijk en snel goede backlinks kan vergaren? Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn … maar dat is het niet! Want zie hier: de Unlinked Mention Finder van Ranktank!
11 december 2018
Site Kit Google

Wat is Google Site Kit en waarom ben ik er zo enthousiast over?!

Google Site Kit is een WordPress plugin van Google die het leven van een marketeer/website eigenaar verschrikkelijk veel makkelijker maakt, omdat het de data en inzichten van onder andere Search Console, Google Analytics, AdSense en PageSpeed Insights bundelt. Geweldig. Ik heb helaas nog geen toegang, maar ik ga jou alles over Google Site Kit vertellen. Want of je nu een ondernemer, website eigenaar of online marketeer bent, deze plugin moet je kennen!
5 december 2018
Hotjar heatmap

Dit is wat je moet weten over Hotjar, heatmapping en het installeren van Hotjar via Google Tag Manager

Hotjar is een programma waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website visueel maakt. Middels o.a. heatmaps geeft het aan welke onderdelen van een webpagina goed bekeken worden. Met die data kan je bijvoorbeeld nieuwe ontwerpkeuzes maken of aannames testen. Want die actieknop op je homepagina, klikken mensen daar wel op? En scrollen mensen wel naar de footer van je website waar de bezoekers zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief? Dat weet je niet, maar met Hotjar kom je er achter! Nadat ik wat je meer informatie over Hotjar heb gegeven, vertel ik hoe je Hotjar installeert via Google Tag Manager.
27 november 2018
SEO trends 2019

SEO trends 2019: 5 dingen waar ondernemers zelf mee aan de slag kunnen.

Het internet staat er inmiddels vol mee: lange blogs met honderden SEO trends voor 2019. Om met al die trends mee te gaan heb je twee dingen nodig: diepgaande kennis van SEO en veel tijd. Als ondernemer heb je die vaak niet. En dat hoeft ook helemaal niet, want in veel gevallen zorgen de trends niet voor grote schommelingen in je positie in de zoekresultaten. Dat neemt niet weg dat er wel een aantal belangrijke veranderingen aan komen. Veranderingen waar je als ondernemer zelf op in kunt spelen. En juist díé veranderingen zet ik vandaag voor je op een rijtje. Dus zie hier: 5 SEO trends in 2019 waar jij als ondernemer mee uit de voeten kunt.
22 november 2018
Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn

Waarom reviews zo verschrikkelijk belangrijk zijn

Wist je dat 77% van de consumenten wordt beïnvloed door online reviews? En wist je ook dat 88 procent van de consumenten een online review net zo vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling van iemand die ze kennen?  Reviews zijn belangrijk. Voor je webshop, website, je app, je bedrijf, je Facebookpagina etc. etc. Voor eigenlijk alles dus.
20 november 2018
Message functie Google mijn Bedrijf Chat

De nieuwe chatfunctie van Google Mijn Bedrijf! GO of NO GO?

“Wat briljant!” Dat was mijn eerste reactie toen ik het eerste artikel las over de chatfunctie die Google in Google Mijn Bedrijf heeft gebouwd. Dit gaat zoveel voordelen bieden en dit gaat voor zoveel concurrentie zorgen voor Facebook Messenger en WhatsApp Business. Helaas is de functionaliteit nog niet beschikbaar in Nederland, maar toch ga ik mijn mening over de nieuwe chatfunctie alvast met je delen. Want is de nieuwe functionaliteit interessant voor jou als ondernemer? Moet je, als de de chat live is, constant op je telefoon kijken? En wat betekent dit voor je website? Allemaal vragen waar ik je antwoord op ga geven.
15 november 2018
YouTube SEO: Stappenplan voor het beter vindbaar maken van je youtube video

YouTube SEO: Stappenplan voor het beter vindbaar maken van je video’s binnen YouTube

Je hebt keihard gewerkt om de perfecte video te maken voor op YouTube. Je bent verschrikkelijk trots maar twee weken later heeft helaas niemand (op je oom, buurman en moeder na) de video gezien. Waar is het mis gegaan? Waarschijnlijk heb je geen rekening gehouden met het algoritme van YouTube. Want wist je dat YouTube ook een zoekmachine is? En dat je dus ook zoekmachine optimalisatie kan toepassen binnen YouTube? Nee hè?! Geen probleem, want ik ga je alles vertellen over YouTube SEO en hoe je jouw video beter vindbaar maakt binnen deze zoekmachine.
15 november 2018
3 nieuwe tools van Google deze week

Dit moet je weten over de 3 tools die Google deze week gelanceerd heeft!

Google heeft deze week drie nieuwe tools gelanceerd, namelijk: Web.dev, Squoosh en de nieuwe versie van Google Page Speed Insights. Maar wat kunnen de tools en wat heb jij als ondernemer hier nou precies aan? Dat ga ik je nu in precies 414 woorden uitleggen.
9 november 2018
Alle informatie over linkbuilding

Wat is linkbuilding? [Alles omvattend artikel voor de ondernemer]

Linkbuilding is het beheren, aanmaken, aanvragen en verwijderen van (slechte) links om invloed uit te oefenen op je positie binnen de zoekmachines. Oftewel: linkbuilding is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie waarmee je hogere posities kan behalen. De afgelopen maanden kreeg ik van klanten vaak de vraag: wat is dat nou, dat linkbuilding? Daarom heb ik dit artikel geschreven. Om jou alle ins-and-outs te vertellen over linkbuilding en om ze heel concreet te maken. Zodat jij precies wat je kan doen, of zodat je precies weet wat ik voor je doe.
30 oktober 2018
Pagina niet gevonden: 404 errors oplossen

Pagina niet gevonden: 404 errors oplossen

De gevreesde 404: pagina niet gevonden. Met een beetje gevulde website ontkom je er haast niet aan. Mensen zien de 404-pagina wanneer ze op een pagina komen met een URL die niet bestaat. Zoekmachines vinden het vervelend wanneer de pagina niet gevonden wordt. Je levert dan simpelweg geen goede gebruikservaring en daar zal Google je voor bestraffen. Maar gelukkig kun je er wat aan doen.
19 oktober 2018
Stappenplan GA via GTM

Stappenplan voor het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager

Als je Google Analytics aan je website toevoegt, dan voeg je in feite een bepaald script aan je website toe. Een bepaald stukje code dat door bezoekers van je website (en Google!) wordt geladen. Hierbij geldt dat hoe meer scripts er gelezen moeten worden, hoe langzamer je website laadt. En hoe langzamer je website laadt, hoe slechter je scoort in Google. Om je website sneller te laten laden (en niet te zakken in Google’s zoekresultaten) ga ik je nu uitleggen hoe je Google Analytics kan installeren via Google Tag Manager.
11 oktober 2018
checklist zakken google

Checklist voor wanneer je zakt of verdwenen bent in Google

Het kan iedereen overkomen. Het is vrijdagmiddag en je bekijkt hoeveel bezoekers en conversies je die week met je website hebt gehaald. Dan blijkt dat het aantal ineens immens gezakt is ten opzichte van vorige weken. Vervolgens probeer je te achterhalen hoe hoog je in Google staat. En wat blijkt? Je bent bijna nergens meer te vinden in Google… Shit! Hoe kan dat? Daar gaan we achter komen. Deze checklist helpt je om te achterhalen wat de oorzaak achter de daling is geweest!
24 september 2018
Wat is AMP?

Wat is AMP en hoe implementeer je het op je WordPress website?

Één van de belangrijkste factoren voor een succesvolle WordPress website is de usability. Ofwel, het gebruiksgemak. En een snelle laadtijd is dan weer een belangrijk factor in het vergroten van dat gebruiksgemak. Want eerlijk ... wie blijft er nu meer dan 5 seconden te wachten op een pagina die maar niet laadt? Gelukkig heeft Google daar wat op bedacht: AMP.
18 september 2018
JPG vs PNG

JPG vs. PNG. Welke extensie is beter voor het uploaden van foto’s naar je website vanuit SEO oogpunt?

Mooie afbeelding gemaakt voor op je website? Maar weet je niet of je ‘m nu als .png of .jpg moet opslaan? Gebruik je ook altijd dezelfde extensie, omdat je eigenlijk niet weet welk formaat wanneer het beste is? De bestandextensie heeft invloed op je SEO prestaties. Hoog tijd om duidelijkheid te scheppen dus!’
12 september 2018
Wat is een Google post?

Wat is een Google Post en hoe kan jij als ondernemer die inzetten?

Met Google Posts kan je berichten, aanbiedingen, evenementen en producten direct zichtbaar maken binnen je Google Mijn Bedrijf pagina en dus binnen de zoekresultaten van Google. De functionaliteit werd in 2017 geïntroduceerd, maar er zijn weinig ondernemers die Google Posts daadwerkelijk inzetten. En dat is een gemiste kans, want een goed gevuld Google Mijn Bedrijf profiel behoort tot één van de meest belangrijke factoren van de lokale vindbaarheid van jouw onderneming.
3 september 2018
5 manieren om te achterhalen hoe hoog jij in google staat

5 manieren om te achterhalen hoe hoog jij in Google staat!

Een hoge positie is van belang wanneer je meer omzet uit je online activiteiten wilt halen, maar weet jij eigenlijk wel op welke positie je staat? Sta je op plek 1, plek 2 of misschien wel plek 15 op pagina 2? Ik presenteer je 5 manier jij op adequate manier kunt achterhalen hoe hoog jij echt in de zoekmachines scoort!
3 september 2018
9 tools om de snelheid van je website te testen

9 tools om de snelheid van je website te testen

Je klikt een website aan. Je wacht een paar seconden tot ‘ie geladen is. Nog een paar seconden … en dan klik je weg. Hebben we allemaal wel eens meegemaakt. Lange laadtijden zijn ontzettend vervelend voor jou als eventuele bezoeker, maar ook voor je Google ranking. Als het ontzettend lang duurt om je website te laden, dan ga je nooit goed scoren. Iets met minder goede gebruikservaring. Daarom laat ik jou 9 programma’s zien hoe jij de snelheid van je website kan testen!
23 augustus 2018
Google certificaten en partners

Waarom Google certificaten en Google Partners bullsh*t zijn!

Toen ik laatst met een ondernemer aan tafel zat, kreeg ik te horen dat hij veel waarde hecht aan Google certificaten en Google Partners. Ik vroeg hem waarom dat zo was. Zijn antwoord: “Die certificaten geven vertrouwen en laten zien dat een organisatie kennis in huis heeft”. Toen ik hem toen vertelde dat je de antwoorden van de Google examens voor de certificaten gewoon in Google kon vinden, sloeg hij steil achterover. Hoog tijd, om jou als ondernemer, ook hiervan op de hoogte te stellen!
23 augustus 2018
Wat is structured data

Wat is structured data en hoe kan jij structured data optimaal inzetten?

Structured data is content dat gemarkeerd is met een stukje code, zodat die content begrijpelijk wordt gemaakt voor de zoekmachines. Zo kun je bijvoorbeeld aan Google laten weten dat de reviews op je website ook echt reviews zijn. Structured data heeft veel voordelen: betere vindbaarheid, je eist meer ruimte op binnen Google en de gebruikerservaring van je klant wordt beter.
14 augustus 2018
handleiding search console aanmaken en website toevoegen

Handleiding: Google Search Console aanmaken en je website juist toevoegen

Google Search Console is een programma van Google waarmee je de aanwezigheid van je website in Google kan bekijken en bijhouden. Oftewel: je kan er precies zien wanneer er iets goed of fout gaat. Je kunt daar dan op anticiperen om te zorgen dat jouw website nog beter gevonden wordt en je concurrenten verslaat. En om die reden is de Search Console een cruciale tool die je moet gebruiken als je aan de slag gaat met jouw online aanwezigheid!
7 augustus 2018
Wat is een sitemap? Hoe indienen bij Google?

Wat is een sitemap en hoezo moet ik die indienen bij Google?

Een sitemap moet je zien als de plattegrond van je website waarmee je aan de zoekmachines (lees: Google) vertelt uit welke onderdelen je website bestaat. Deze onderdelen kunnen onder andere zijn: pagina’s, blogberichten, categorieën en auteurs. Maar waarom is een sitemap nodig en hoezo moet je deze indienen bij Google? Daar lees je hieronder alles over!
2 augustus 2018
webdesign en SEO. Hier moet je op letten!

Website laten maken: hier moet je op letten vanuit SEO oogpunt

Veel ondernemers vinden het lastig om een website te laten maken. Althans, om te bedenken waar die website aan moet voldoen. Van onderwerpen als kosten, functionaliteiten, systeem, inhoud, techniek en nog honderd andere facetten heb jij als ondernemer geen digitale kaas gegeten. Maar dat is helemaal niet erg. Want dit artikel bespreekt namelijk de punten waar je op moet letten als je vanuit SEO oogpunt een website wil laten maken. Een website die goed gevonden kan worden, dus.
24 juli 2018
9 redenen om te starten met bloggen

9 redenen waarom jij al gestart had moeten zijn met bloggen!

Werken blogs in 2018 nog? Dat is een vraag die mij nu al een aantal keer is gesteld. Wanneer ik dan vertel dat bloggen nog verschrikkelijk belangrijk, weten ze eigenlijk niet waarom. Naast dat bloggen simpelweg leads en omzet oplevert (en erg leuk is), heeft het bloggen nog veel meer voordelen. Daar ga ik je nu alles over vertellen.
23 juli 2018
Belangrijkste Analytics statistieken

De 3 belangrijkste statistieken van Google Analytics

Met Analytics maak je het gedrag van de bezoekers op je website inzichtelijk en dat is ontzettend handig bij het maken van keuzes. De belangrijkste statistieken zijn: bouncepercentage, pagina's per sessie en sessieduur. En waarom zijn deze statistieken het belangrijkst? Dat ga ik je nu uitleggen!
19 juli 2018
Serpstat review

Serpstat review: Mijn ongezouten menig na 3 maanden gebruik

All-in-one SEO tools zijn programma's die het leven als online marketeer zoveel makkelijker maken. Helaas kosten all-in-one SEO tools al gauw 150 euro per maand... Daarom was ik ontzettend blij toen Leon Katz van Creative Team mij op de hoogte stelde van een super goede aanbieding: levenslange toegang tot een all-in-one SEO tool voor eenmalig 33 euro. Die all-in-one SEO tool heet Serpstat. En na 3 maanden met Serpstat te werken, vind ik het hoog tijd voor een review.
18 juli 2018
8 tips voor een ijzersterk linkprofiel

Scoor hoger in Google – 8 tips voor een ijzersterk linkprofiel

Linkbuilding is één van de meest belangrijke aspecten van zoekmachine optimalisatie. Wanneer je geen linkbuilding voor je website inzet, haal je niet de volledige potentie uit online. Wanneer je niet aan linkbuilding doet, haal je dan ook niet het maximale uit je online marketing.
30 april 2018
Voice search SEO Nederland

Voice Search, SEO en lokale vindbaarheid

Spraakgestuurd zoeken, of wel voice search, staat in Nederland weliswaar nog in de kinderschoenen, maar dat betekent ook dat er nu nog volop kansen liggen. Kansen voor voice search SEO, bijvoorbeeld. Kansen om bezoekers naar je website te trekken. En kansen om die voice search bezoekers om te toveren tot klant. Het is daarom hoog tijd om je te voorzien van wat praktisch advies.
1 februari 2018
Google Mijn Bedrijf aanvragen en verifiëren

In 3 stappen een Google Mijn Bedrijf aanvragen en verifiëren

Wanneer mensen Googlen op je bedrijfsnaam wil je natuurlijk dat je in Google een eigen bedrijvenpagina hebt. (Groot blok aan de rechterkant van het scherm). Dit wordt een Google Mijn Bedrijf pagina genoemd. Wanneer je een Google Mijn Bedrijf pagina hebt ben je automatisch ook te vinden in Google Maps. Een eigen Google Mijn Bedrijf pagina zorgt voor meer bezoekers en meer exposure!
31 januari 2018
Google Analytics koppelen met wordpress website

In 2 stappen naar een Google Analytics teller op je WordPress website

Meer bezoekers hebben is fijn, maar vervolgens weten wat die bezoekers uitspoken op je website is nog veel belangrijker. En dat doe je met Google Analytics. Analytics houdt het gedrag bij van je bezoekers, laat zien waar mensen je website verlaten en laat zien waar mensen vandaan komen. Het is een onmisbare tool die je moet gebruiken om je website te optimaliseren.

Recente blogs

19 oktober 2020
16 meest gemaakte technische SEO fouten

16 meest gemaakte technische SEO fouten

19 oktober 2020
Google Ads Preview Tools

Google Ads Preview Tools: 4 handige simulators op een rij

16 oktober 2020
Zo voeg je iemand toe aan een Facebook advertentieaccount

Handleiding: Zo voeg je iemand toe aan een Facebook advertentieaccount

8 oktober 2020
q3 2020 marktaandeel social media

Q3 2020: Marktaandeel social media in Nederland en Europa

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]