Panda-update
In februari 2011 werd door Google de Panda-update doorgevoerd in het zoekalgoritme. Het doel van deze update was het opnieuw bepalen van de ranking van lage kwaliteit webpagina’s. Daarnaast werden aanpassingen gemaakt om hogere kwaliteitspagina’s ook hogere scores te geven in de zoekresultaten.
De Panda-update heeft dus invloed gehad op de ranking van websites. Dit is duidelijk te zien in de zoekresultaten. Zo hadden websites met overmatig gebruik van advertenties een aanzienlijk lagere score. Aan de andere kant kregen websites met nieuwswaardige content ineens een hogere plaats in de resultaten. Uit berekeningen blijkt dat de Panda-update op ongeveer 12 procent van de Google-zoekresultaten invloed heeft gehad.
De regels van de Panda-update
Eerste instantie werd de Panda-update maandelijks geüpdatete, wat zorgde voor een hoop slachtoffers. Wanneer websites geraakt worden door de Panda-update moet alle slechte content verwijderd worden om weer goed in het algoritme te staan. Bedrijven moesten hierdoor een lange tijd wachten om hun ranking te verbeteren. Daarom heeft Google de Panda-update verwerkt in het standaard algoritme. Maar op welke aspecten let het Panda-algoritme? Dit zijn websitefouten zoals:
- Verkeerde technische basissen
- Onbetrouwbare ontwerpen
- Dubieuze links
- Overmatig gebruik van zoekwoorden
- Dubbele content
- Spelfouten
Maar de waardering van mensen over webpagina’s en de pagina’s zelf veranderen constant. Door deze snelle veranderingen wordt de Panda-update vaak opnieuw uitgerold. Met het effect dat de posities van de zoekresultaten regelmatig kunnen veranderen.
Het voorkomen van een Panda penalty
Zolang je de kwaliteit van je website blijft verbeteren krijg je minder snel een penalty van Google. De richtlijnen die Google geeft voor een goede website zijn het voorkomen van dubbele content, overmatig gebruik van zoekwoorden en spelfouten. Hiervoor kun je kijken naar de zoekwoorddichtheid bij blogs en product- of dienstomschrijvingen. Google is tegenwoordig enorm fan van natuurlijk geschreven teksten op websites. Deze teksten hebben een organisch gebruik van zoekwoorden en gebruik van interne en externe links. Door hier op te letten krijg je minder snel een penalty van de Panda-update van Google.