Google Chrome
De webbrowser Google Chrome is al jaren de populairste browser op het internet. Met een marktaandeel van wel 65% is het niet verassend dat de browser op vrijwel elk Android apparaat geïnstalleerd staat. In 2008 werd Google Chrome uitgebracht voor computers door Google. Geleidelijk werd de browser steeds professioneler totdat de officiële Android versie van Chrome in 2012 werd uitgebracht. Tegenwoordig is de browser ontzettend populair en worden er maandelijks updates uitgevoerd om de browser te optimaliseren. Maar wat kan je precies met Google Chrome?
Chrome functies
Er is een reden dat Google Chrome op zoveel apparaten te vinden is. De browser is snel, verbruikt weinig data en heeft een hoop handige functies. Een aantal essentiële functies zijn:
- Tabblad beheer – In Chrome kan je makkelijk bewegen over verschillende tabbladen en zoveel tabbladen openen als je wilt
- Incognito – De incognito modus geeft je de mogelijkheid om anoniem over het web te surfen omdat je geschiedenis niet onthouden wordt
- Gegevens toegang – Als je ingelogd bent worden je gegevens gesynchroniseerd op alle apparaten. Je opgeslagen wachtwoorden, internetgeschiedenis en bladwijzers zijn overal automatisch opgeslagen
- Bladwijzers – Met een simpele klik op het bladwijzer icoontje kan je een website makkelijk terug vinden
- Donkere modus – Deze verandert de witte kleur naar een zwarte kleur, zodat het minder pijnlijk is voor je ogen om langdurig of ’s avonds naar je scherm te kijken
- Lite-versie – Ideaal voor mensen met een kleine databundel, de Lite-versie zorgt ervoor dat data vragende onderdelen op websites verlaagd worden
Chrome extensies voor marketeers
Nog een groot voordeel van Google Chrome zijn de extensies. Er zijn ontzettend veel extensies die voor elk individu van pas kunnen komen, maar er zijn er ook een aantal die voor marketeers ideaal zijn:
Met deze extensie kan je zien welke tags er op een website zijn geïnstalleerd. Dit kunnen bijvoorbeeld tags zijn van Google Tag Manager of van Google Analytics.
Deze extensie geeft de analytics van de pagina waar je je op bevindt. Zo hoef je niet telkens te zoeken in Google Analytics naar (unieke) pageviews, bouncepercentage, verlatingspercentage of de gemiddelde tijd op de pagina. Dit wordt zichtbaar door deze extensie. Daarnaast is er de vette feature ‘in-page click analysis’, die inzicht geeft op welke linkjes en elementen zijn geklikt door bezoekers.
De belangrijkste SEO indicatoren van een website worden zichtbaar met de MozBar extensie. De basis functionaliteiten van deze extensie zijn gratis te gebruiken. Data zoals domain- en page authority, URL, meta descriptions, page title en WordPress website snelheid worden weergegeven. Niet alleen als je de website bezoekt, maar ook in de Google zoekresultaten.
Deze Google extensie geeft je inzicht in de prestaties van je website in de vorm van een rapport. Daarnaast kan je makkelijk deze onderdelen verbeteren door goed overzicht in waar fouten zitten in je HTML / CSS of SEO prestaties.
- Google Analytics URL Builder
De URL Builder van Google Analytics maakt het makkelijk om inzicht te krijgen in prestaties van een kanaal of actie. In plaats van UTM codes te plaatsen op deze pagina’s kan je op de extensie drukken om deze URL toe te voegen. Zorg wel dat je naar de juiste URL gaat.