Event tracking
Ook wel: event measurement
Event tracking is een methode binnen webanalyse om niet alleen de bekeken pagina’s vast te leggen, maar ook andere interacties en bijbehorende kenmerken te registreren. Zoals op welke buttons en links iemand klikt. Dit levert interessante statistieken over het gebruik van je website en het gedrag van bezoekers op.
De resultaten van event tracking kunnen onder andere worden gebruikt voor het optimaliseren van teksten en het ontwerp van pagina’s voor conversie en het verminderen van frictie. Event tracking kan ook worden toegepast om het gebruik van apps te analyseren. Vaak wordt event tracking toegepast in combinatie met A/B-testing.
Voorbeelden van event tracking
Enkele voorbeelden van acties van bezoekers die met behulp van event tracking gemeten kunnen worden:
- Het klikken op bepaalde links of buttons
- Het aanvinken van checkboxen en radiobuttons in een formulier
- Keuze voor bepaalde opties in een dropdownlijst in een formulier
- Het verlaten van de site door het openen van een externe website
- Het afspelen en de kijkduur van video’s
- Interactie met interactieve onderdelen zoals tabbladen, accordeons en configurators
- Het registreren van muisbewegingen
- De weergave en het wegklikken van pop-ups
- Het scrollgedrag en hoe lang bepaalde elementen op een pagina in beeld zijn geweest
Bekende tools die event tracking ondersteunen zijn Hotjar, Google Analytics en Google Tag Manager.
Event tracking strategie
Bij het toepassen en analyseren van event tracking is het handig om van te voren een strategie te bepalen. Het instellen van metingen kost tijd en het is zonde om gebeurtenissen te registreren waar je vervolgens niets mee doet.
Voor zinvolle event tracking worden gebeurtenissen vaak gekoppeld aan de belangrijkste KPI’s van een website. Welke gebeurtenissen en delen van je website zijn belangrijk? Welke onderdelen wil je verbeteren en welke gebeurtenissen wil je hiervoor meten? Ben je van plan een redesign uit te voeren, de sitestructuur of navigatie te verbeteren of je content te vernieuwen, track events dan zowel vóór als na de migratie.
Let bij het instellen van event tracking ook op de naamgeving van je events. Ken aan elke gebeurtenis een categorie, actie en label toe en wees zo consistent mogelijk in de benamingen. Dit helpt je later bij het doorzoeken en interpreteren van de vezamelde data.