MSN
Ook wel: The Microsoft Network
MSN is een webportaal en een verzameling internetdiensten van Microsoft. Sinds de introductie heeft MSN een groot aantal gedaanteverwisselingen heeft ondergaan. Momenteel is het vooral een portal die bezoekers doorverwijst naar online diensten van Microsoft en content van derden.
Van The Microsoft Network naar nu
Bij de lancering in 1995, tegelijk met Windows 95, werd The Microsoft Network gepositioneerd als een access provider met eigen diensten die gedeeltelijk losstonden van het publieke internet, enigszins vergelijkbaar met het Nederlandse Het Net. Om toegang te krijgen tot MSN en het internet bood Microsoft een eigen inbeldienst aan, die overigens nog steeds bestaat. In de begintijd moest voor een groot deel van de MSN-diensten en content speciale software worden gebruikt die nauw integreerde met het Microsoft-besturingssysteem. De integratie met Windows leverde Microsoft overigens, ook veel later nog, regelmatig kritiek op.
Eind jaren ’90 werd duidelijk dat veel gebruikers andere providers en platformen verkozen om toegang te verkrijgen tot het internet. Het web werd langzaam volwassen en toegankelijker voor iedereen. Met het knappen van de internetzeepbel veranderde de traditionele rol van de eerste generatie online techbedrijven, waaronder ook The Microsoft Network, AOL, Yahoo! en Lycos. Veel grote spelers hadden als doelstelling het opbouwen van één merk en netwerk bestaande uit infrastructuur, software, portals en informatie en hiermee zo veel mogelijk trouwe gebruikers aan zich te binden. Door het opschudden van de markt werden bedrijven gedwongen zich te specialiseren en op zoek te gaan naar verdienmodellen.
Gedurende deze ontwikkelingen veranderde MSN van een allesomvattend netwerk langzaam in een meer open paraplu voor het grote aantal internetdiensten van Microsoft, waaronder MSN Hotmail, MSN Messenger en MSN Search. De webportal MSN.com, die naast eigen content toegang gaf tot al deze diensten, bleef hierin een centrale positie innemen. Ondanks diverse redesigns van het merk MSN en de webportal zelf en verschuivingen in de aangeboden diensten is deze situatie tot op heden vrijwel gelijk gebleven.
MSN Search
Ondanks het gebruik van de dominante positie van besturingssysteem Windows lijkt Microsoft op het internet op enkele terreinen de boot te hebben gemist. Het duidelijkste voorbeeld hiervan is online zoeken, een belangrijke schakel in de online economie. Vrijwel overal ter wereld heeft Google zich ontwikkeld tot populairste zoekmachine en speelt Microsoft onder diverse goede pogingen slechts een beperkte rol.
Lange tijd had Microsoft geen eigen zoekmachine. Jarenlang bood MSN Search zoekresultaten aan van achtereenvolgens Inktomi (later overgenomen door Yahoo!), Looksmart en AltaVista. Pas in 2005 bood Microsoft onder de noemer MSN Search voor het eerst een eigen zoekmachine aan.
Mede doordat de populariteit van MSN en MSN Seach achterbleven bij Microsoft’s ambities, werden veel online diensten in 2006 en 2007 (opnieuw) gelanceerd onder het nieuwe merk Windows Live. Als Windows Live Search onderging ook de zoekmachine een gedaanteverwisseling en werden voor het eerst betaalde zoekresultaten aangeboden. Ondanks de vele ontwikkelingen bracht de nieuwe identiteit niet het resultaat waarop was gehoopt.
In 2009 werd de zoekdienst opnieuw gepositioneerd onder de nieuwe naam Bing.