Positie
Ook wel: marktpositie
Positie is een ander woord voor plaats. Wanneer het woord wordt gebruikt in de marketingwereld wordt vaak de positie ten opzichte van concurrenten of de plek in de markt bedoeld.
Positie in zoekmachines
De positie in zoekmachines houdt in als hoeveelste een site bij een bepaalde zoekopdracht wordt getoond binnen een zoekresultaat. Op de webpagina die bovenaan de eerste pagina van een zoekresultaat staat wordt doorgaans het meeste doorgeklikt. Wanneer wordt gesproken over ‘de positie van een website in zoekmachines’ bedoelt men over het algemeen de gemiddelde positie voor relevante zoektermen en niet zozeer één specifieke zoekterm.
Positie in de markt
Hoe een bedrijf of product ervoor staat binnen de markt waarin het opereert wordt wel de marktpositie genoemd. Is het een nieuwkomer of een gevestigde naam? Heeft het een klein of juist groot marktaandeel, of is er zelfs sprake van een monopolie? Staat het bekend als goedkoop of duur, hoe is het met het imago gesteld?
Welke positie een organisatie wil innemen en wat het doet om dit te bereiken noemen we positionering.
Geografische positie
Positie kan ook slaan op de plaats waar een gebruiker zich bevindt, bepaald met behulp van het Global Positioning System (GPS). Deze positie kan worden gebruikt voor Location Based Services.
Positie van een advertentie
De waarde van een advertentiepositie wordt medebepaald door de plek. Een advertentie in de krant zal op de voorpagina meer aandacht trekken dan op de één na laatste pagina. Hetzelfde geldt voor online adverteren. Een belangrijke vraag voor de waardebepaling van een advertentiepositie is of deze zich above the fold bevindt.