Schema.org
Schema.org is een term voor het eenduidige systeem waarvan zoekmachines gebruik maken om het internet te doorzoeken en de informatie op een specifieke manier weer te geven. Het betreft hier dus een gestructureerd schema met betrekking op gegevensmarkering. Door het gebruik maken van markeringen, zoals RDFa, wordt het voor de zoekmachines veel eenvoudiger om de inhoud van een webpagina op de juiste manier te interpreteren.
Doelstelling van Schema.org
Schema.org is een initiatief van Google, Yahoo en Bing dat in 2011 is ontwikkeld. De website Schema.org kan het beste gezien worden als een woordenboek voor structured data. In dit “woordenboek” staan van een veelzijdigheid aan zaken (zoals dingen, boeken, films, recepten, personen, organisaties, relaties en activiteiten) beschreven wat je daarvan kunt vastleggen. Deze omschrijving vormt onder andere de basis voor de inzet van rich snippets waarbij er gebruik wordt gemaakt van Schema Markup (of structured data). Het gebruik van Schema of structured data kan een belangrijke tool om een website meer te laten opvallen tussen alle andere zoekresultaten. Het kan zorgen voor meer clicks dus een toename van het aantal vertoningen, een hogere click through ratio, een langere tijd dat gespendeerd wordt op een specifieke webpagina, meer interactie, een beter bereik via voice search en een hogere positie in de zoekresultaten. In dit opzicht kan het gebruik van Schema.org gezien worden als een vorm van zoekmachineoptimalisatie. In het verlengde hiervan is een rol weggelegd voor het semantisch zoeken, waarbij de zoekmachine de zoekresultaten weergeeft op basis van de achterliggende doelstelling waarvoor de gebruiker de zoekmachine raadpleegt.
Manieren om Schema.org te integreren aan een website
· Handmatig pagina voor pagina
· Op de dynamische manier met behulp van Google tag manager
· Via een SEO plug-in in vorm van bijvoorbeeld Yoast en Rank Math
· Via Schema plug-ins