Het Net
Het Net werd in 1997 geïntroduceerd door KPN (toen nog PTT Telecom) als een nationaal internet. Internettoegang ging in die tijd nog veel via de telefoonlijn, waarbij naast telefoontikken ook maandelijkse abonnementskosten aan een internetprovider betaald dienden te worden. Het Net moest hierop een laagdrempelig antwoord bieden.
Opvallend aan Het Net was dat gebruikers een e-mailadres kregen dat was gekoppeld aan hun telefoonnummer, maar vooral het netwerk beperkt was tot Nederland. Waar internettechnologie de wereld kleiner maakte door gebruikers wereldwijd met elkaar in contact te brengen, werd het verkeer en de informatie binnen Het Net bewust beperkt tot ons eigen land.
Door de opkomst van ‘gratis’ access providers (waarbij klanten alleen nog de telefoontikken hoefden te betalen) had Het Net al gauw meer nadelen dan voordelen voor gebruikers. Door providers een vergoeding te betalen voor de inbelminuten van hun klanten werkte KPN overigens zelf mee aan de opkomst van de gratis providers. In 1999 liet KPN Het Net organisatorisch opgaan in dochterbedrijf Planet Internet, om de dienst om te vormen tot een reguliere internetprovider (ISP), die later ook internettoegang via ADSL ging aanbieden.
Door de overname van diverse andere providers beschikte KPN al gauw over een breed merkenpakket. Om kosten te besparen en meer te profiteren van het sterke merk KPN werden veel van deze labels door de jaren heen geschrapt. In 2009 werden ook de kleine 700.000 klanten van Het Net ondergebracht bij KPN zelf.