Onboarding
Ook wel: user onboarding
Onboarding is een ander woord voor het aangaan van een relatie met een product, dienst of organisatie. Onboarden (letterlijk: aan boord gaan of instappen) bestaat uit het regelen van formaliteiten en het overdragen van informatie. De term wordt onder meer gebruikt binnen human resources, acquisitie en ict.
Het onboarden van nieuwe medewerkers
Bij nieuw aangenomen medewerkers slaat de term op de eerste fase van kennismaken na het tekenen van een arbeidsovereenkomst. Na het onboarden beschikt een werknemer over de kennis en vaardigheden die vereist zijn voor zijn of haar functie en is deze bekend met de structuur, cultuur en werkwijze van de organisatie.
Tijdens de onboarding worden ook formaliteiten geregeld, zoals het aanleveren van personele gegevens door de medewerkers, het inrichten van de werkplek en het beschikbaar stellen van benodigde bedrijfsmiddelen en arbeidsvoorwaarden. Een goede onboarding helpt de effectiviteit van medewerkers te verhogen en verlaagt de cost per hire.
Het onboarden van nieuwe klanten
Veel bedrijven werken ook bij het accepteren van nieuwe klanten met vaste procedures. Ook hier staat onboarding grotendeels in het teken van het uitwisselen van informatie. Bij sommige bedrijven begint de onboarding al bij de acceptatie, met een screeningsbeleid in het kader van know your customer. Ook training en het toekennen van een vaste contactpersoon kunnen deel uit maken van het onboarden.
Een prettig en zorgvuldig onboardingsproces is een belangrijk onderdeel van de customer journey.
Onboarding bij software
Een ander vakgebied waar het begrip onboarding wordt gebruikt is softwareontwikkeling. Bij het onboarden van nieuwe gebruikers worden zij aan de hand genomen om zich een nieuw computerprogramma of webapplicatie eigen te maken. In plaats van het aanbieden van een cursus of handleiding kan de onboarding bestaan uit een stapsgewijze uitleg over de belangrijkste functies van de applicatie en hoe gebruikers die kunnen inzetten om hun taken uit te voeren.
Dikwijls worden bij het onboarden tutorials, video’s en online trainingen aangeboden. Sommige leveranciers bieden een probeerversie van hun software aan, zodat afnemers kennis kunnen maken met de werking vóór ze tot het aanschaffen van het product overgaan.
Een goede onboarding helpt klanten om zo effectief en soepel mogelijk gebruik te maken van een product of dienst. Dit komt de klanttevredenheid ten goede. Tegelijk bespaart het standaardiseren van introducties veel tijd aan de kant van de leverancier, die gebruikt kan worden voor meer specifieke ondersteuning en het verbeteren van het product.