HTML microformats
Microformats zijn codes die het mogelijk maken aanvullende informatie toe te voegen aan een webpagina. Dit wordt vaak gebruikt bij locaties, contactinformatie en evenementen. De software leest vervolgens deze informatie in om te indexeren, doorzoeken, combineren en opslaan. De microformat codes zijn openbaar gesteld én gratis te gebruiken. Microformats zijn een vorm van semantic markup tags. Het is bij microformats is direct duidelijk wat de informatie betekent. Dit is bij andere soort markup tags vaak niet het geval. De drie populairste microformats zijn:
- hCard: Locaties, mensen, organisaties en bedrijven kunnen hiermee getagd worden
- hCalender: Dit is voor het taggen van evenementen zoals concerten of voorlichtingen
- hReview: Recensies kunnen hiermee worden getagd en als sterren weergegeven worden om de waardering aan te geven
Het toevoegen en delen van algemene informatie wordt makkelijk gemaakt door microformats. Zo kunnen andere websites en diensten deze informatie beter verzamelen en weergeven.
Waar komen microformats vandaan?
Deze microformat codes zijn niet zomaar ontwikkeld. De vier belangrijkste redenen om microformats te ontwikkelen zijn:
- Omdat het als een logische stap werd gezien in webdesign en informatiearchitectuur door web designers en ontwikkelaars
- Omdat het een extra manier biedt om organisaties en mensen zelf informatie te laten publiceren zonder de afhankelijkheid van gecentraliseerde diensten
- Omdat traditionele metadata opties te veel tijd kosten om ingeburgerd te raken of ze functioneren niet volgens ontwikkelaars
- Omdat het een nette manier biedt om HTML te gebruiken bij aanvullende data
Het inzetten van microformats kan niet alleen helpen bij het gebruiksgemak voor jouw bedrijf. Het kan ook een positief effect hebben op je SEO scores in zoekmachines. De data die wordt gegeven in microformats is namelijk niet alleen duidelijk voor bezoekers, maar ook voor crawlers. Zoekmachinebots en crawlers kunnen dankzij de microformats een stuk makkelijker over je website bewegen. Het gebruik van microformats kan dus een positief effect hebben op je zoekmachine optimalisatie. Deze optimalisatie is trouwens niet alleen bij zoekmachines zoals Google of Bing. Diensten zoals Twitter en Facebook lezen ook data uit microformats uit.