M-commerce
Ook wel: mobile commerce
M-commerce is een verzamelterm voor verkoopactiviteiten via mobiele apparaten. Deze kunnen plaatsvinden via mobiele websites, webapplicaties en native apps.
Door de opkomst van smartphones en tablets en steeds snellere mobiele internetverbindingen wordt dit onderdeel van e-commerce steeds belangrijker voor bedrijven. Veel mensen gebruiken voornamelijk nog hun mobiele telefoon om via het internet te communiceren, informatie te raadplegen en online aankopen te doen.
Waar e-commerce er onder meer voor zorgde dat we 24/7 online kunnen bestellen zorgt m-commerce ervoor dat we dit overal kunnen doen, of dit nu onderweg is of thuis op de bank, zo lang we maar een smartphone op zak hebben. Tegelijk groeien mobiele commercie en overige e-business door ontwikkelingen als responsive websites en de steeds geavanceerdere telefoons langzaam naar elkaar toe.
Mobile commerce via apps
Het ontwikkelen van een app voor platformen als Android en iOS levert enkele voordelen op ten opzichte van een website. Naast het aanbieden van de bekende webshopfunctionaliteit is het binnen een mobiele app mogelijk om gebruik te maken van specifieke functies van het apparaat, zoals locatiebepaling (via GPS of wifi), een icoon aan het homescreen kunnen toevoegen, personalisatie en pushmeldingen. Behalve webwinkels met een app zijn er ook apps waarbij de app zelf het product is, bijvoorbeeld om informatie of entertainment aan te bieden, al dan niet tegen betaling of voorzien van reclame. Het nadeel van een native app is dat klanten deze eerst moeten installeren, wat voor websites niet nodig is.