Tipping point
Ook wel: kantelpunt
Een tipping point is in de marketingwereld het kantelpunt waarop een product, evenement of verschijnsel niet langer marginaal is, maar een substantiele omvang aanneemt, waardoor het niet meer weg te denken is.
Vaak bestaat een tipping point uit een laatste duwtje die een kettingreactie van groei in gang zet. Dit principe gaat er vanuit dat trends zich verspreiden als een virus. Na het bereiken van de vereiste basisbekendheid of -omvang zorgt de maatschappij voor de rest. De kunst bij het werken naar een dergelijk kantelpunt is het zorgen voor de juiste triggers voor verspreiding.
Tipping points kunnen ook worden aangewezen binnen veranderingen die langere tijd bestrijken. Neem bijvoorbeeld een verschijnsel als digitalisering. Vrijwel alle Nederlanders beschikken vandaag de dag over computers, internet en smartphones. Voor banken kan het moment in het verleden waarop klanten voldoende beschikten over deze middelen om de dienstverlening hier fundamenteel op te kunnen aanpassen, inclusief het stoppen met traditionele producten en diensten, kan als tipping point worden bestempeld.
Een ander kenmerk van een tipping point kan zijn dat een ontwikkeling bij het bereiken van dat punt niet meer te stoppen is. Zo wordt het begrip regelmatig gebruikt in relatie tot klimaatverandering.