Marketing
Marketing is het vakgebied dat zich bezighoudt met het overbrengen van de waarde van een merk, product of dienst aan de markt, met het doel om zo veel mogelijk van de betreffende producten of diensten te verkopen. Marketingactiviteiten kunnen zowel gericht zijn op het vergroten van de naamsbekendheid en een goed imago als het aanzetten tot concrete actie en het genereren van omzet.
Marketing kan zowel gericht zijn op het verwerven van nieuwe klanten als het opbouwen en onderhouden van klantrelaties gericht op herhalingsaankopen. Het versterken van het merk en de naamsbekendheid onder een groot publiek noemen we ook wel above the line marketing. Het gericht aanspreken van consumenten om omzet te genereren wordt below the line marketing genoemd.
Verschijningsvormen en marketingmedia
De oudste (en meest effectieve) verschijningsvorm van marketing is mond-tot-mondreclame; klanten die hun ervaringen delen met potentiële nieuwe klanten. Daarnaast is er een keur aan manieren ontstaan om als bedrijf actief marketing te bedrijven. Hieronder een greep uit deze mogelijkheden:
Strategie en analyse
Succesvolle marketing is gebaseerd op een zorgvuldig uitgestippelde marketingstrategie. Onderzocht wordt welke doelgroepen het meest interessant zijn voor het product en hoe deze het beste kunnen worden benaderd. Niet alleen is dit een zoektocht naar waar de potentiële kopers zich bevinden en hoe zij kunnen worden bereikt, maar ook te begrijpen wat er in dit publiek omgaat en hoe zij het beste kunnen worden benaderd.
Effectieve marketing is geen lineair proces met een vertrekpunt en een eindpunt. Consumenten en bestaande klanten bevinden zich in een doorgaande lus van beslissingen. De kunst is om klanten op de juiste momenten te bereiken en dan op een effectieve manier hun interesse en beslissingen te triggeren. Een manier om marketingactiviteiten en werkprocessen in te richten op conversie en een kwaliteit is het definiëren en evalueren van customer journeys.
Marketing die werkt is ook marketing die naar zichzelf kijkt. Hoe kan het resultaat van een campagne meetbaar worden gemaakt? Wat werkt wel en wat werkt niet voor het product en de doelgroep? Hoe kan een campagne worden doorontwikkeld om meer succes te hebben? Hoe kan het marketingbudget zo effectief mogelijk worden besteed?
Alles draait om tevreden klanten
Marketing is niet altijd alleen maar zenden. Vaak is het ook luisteren. Klanten kunnen alleen worden behouden als zij een goed gevoel hebben over een merk en tevreden zijn over de dienstverlening. Marketing is ook zorgen voor een goede merkbeleving.
Een hoge klanttevredenheid kan worden bereikt door producten en diensten van goede kwaliteit te verkopen. Daarnaast is het zaak dat klanten kunnen terugvallen op goede ondersteuning. Wanneer er eens iets mis gaat in de relatie met de klant is het zaak om signalen tijdelijk op te pakken en op een passende wijze op te lossen.