Wachtrijmanagement
Wachtrijmanagement is een verzamelbegrip voor inspanningen gericht op het verkorten en het verzachten van wachttijden en wachtrijen. Het terugdringen van de ergernis van moeten wachten levert onder meer een hogere klanttevredenheid op. Wachtrijmanagement kan bestaan uit technische oplossingen, werkprocessen, fysieke inrichting of een combinatie hiervan.
Beleid en maatregelen in het kader van wachtrijmanagement worden ook wel wachtverzachters genoemd. Het kan worden toegepast bij uiteenlopende bedrijven, winkels en andere instellingen maar gebeurt vooral veel bij musea, attractieparken en andere grote publiekstrekkers.
Voorbeelden van wachtrijmanagement
Enkele voorbeelden van mogelijkheden om wachtrijen te managen:
- Het online laten maken van een afspraak/reservering voor een bepaald tijdslot (virtuele wachtrij)
- Het invoeren van e-tickets en online inchecken
- Verplichte reserveringen voor groepen
- Het laten trekken van nummertjes
- Informatie geven over de actuele wachttijd
- Het plaatsen van meer kassa’s en het inzetten van extra personeel
- Het gebruiken van historische informatie om bezoekerspieken te voorspellen
- Wachten prettiger maken door het aanbieden van vermaak, een drankje of gratis wifi tijdens het wachten
Een wachtrij hoeft niet per definitie slechte reclame te zijn. Dat mensen de moeite nemen ergens op te wachten impliceert immers dat dit het wachten waard is. Bij pretparken is de wachtrij voor een attractie vaak zelfs onderdeel van de beleving, compleet met thematisering, tv-schermen en ander entertainment.