NFT (Non Fungible Token)
Non Fungible Token (NFT) staat voor Niet-Vervangbare Token. Dat het niet vervangbaar is houdt in dat de ‘token’ uniek is en niet kan worden vervangen met iets anders. Wat niet valt onder NFT is de Bitcoin, aangezien deze geruild kan worden met een Bitcoin die precies hetzelfde is. Wat wel valt onder een NFT is bijvoorbeeld een unieke ruilkaart. NFT’s worden via het internet aangeboden, als onderdeel van de Ethereum Blockchain. Ethereum is een cryptocurrency zoals de Dogechain of de eerder benoemde Bitcoin. De unieke NFT’s worden ook door de blockchain ondersteunt. Ze bevatten op een andere manier informatie dan een Bitcoin dat bezit.
Wat zijn NFT’s?
Kortgezegd zijn NFT’s een manier om via technologie digitale kunst te verkopen. Dit kan echt van alles zijn, zoals:
- Tekeningen
- Muziek
- Kaarten
- Foto’s
- Video’s
Er zijn nog meer bijzondere NFT’s te vinden dan de eerder benoemde voorbeelden. Een Artificial Intelligence scan van je hersenen is bijvoorbeeld ook te koop als NFT. Het risico wat NFT’s met hun meenemen is de ‘uniekheid’. Een kopie van een NFT afbeelding maken en gebruiken is namelijk net zo goed als de originele. Het draait voor verzamelaars voornamelijk om het hebben van de originele NFT. In winkels zijn bijvoorbeeld ook prints te vinden van schilderijen door Vincent van Gogh. Hetzelfde probleem doet zich voor bij NFT (kunst)werken. In het bezit zijn van de originele NFT is wat de biedingen/prijzen zo hoog kan maken.
Waarom zou je investeren in NFT’s?
Je kunt op verschillende manieren Non Fungible Tokens inzetten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om bij de NFT in te schakelen dat je betaald wordt. Elke keer dat de NFT wordt verkocht of van eigenaar veranderd kun je als artiest uitbetaald worden. Dit verhoogt de populariteit en waarde van de NFT. Daarnaast is de waarde van de Blockchain currency en tokens enorm gestegen over de jaren.
Als marketeer kun je inzetten op speciale NFT’s zoals speciale stickers of andere verzamelitems. Zolang deze past bij jouw merk en de interesses van de klant kan dit zorgen voor een hoop reclame. Stel je voor dat het merk Nike een NFT laat maken in samenwerking met een kunstenaar. Niet alleen de NFT kan een hoop geld opleveren, maar er is ook een hoop nieuws en indirect reclame dat over nike gemaakt kan worden.