Google Penalty
De rode kaart van Google genaamd de Google Penalty heeft niet zo veel met voetbal te maken. Deze penalty heeft te maken met het constateren van Black-Hat SEO op een website. Als gevolg van het detecteren van Black-Hat SEO komt er een negatief effect op je positie in de zoekresultaten. Maar wat is Black-Hat SEO? In het kort is dit wanneer websites gebruik maakt van zwakheden in het algoritme van de zoekmachines. Google spoort websites die hier misbruik van proberen te maken op en geeft ze een Google penalty. Dit kan leiden tot een aanzienlijk lagere ranking of zelfs complete verwijdering uit de zoekresultaten.
Voorkom een Google Penalty
Google vernieuwd rond de zoveel tijd de richtlijnen voor websites om goede SEO resultaten te creëren. Zodra een website niet voldoet aan deze richtlijnen heeft dit een negatief effect op hun zoekmachine ranking. Dit kan ook onbewust gebeuren, zoals ook gebeurde bij de Pinguin-Update van Google in 2013. Bij de Pinguin-Update werden de regels voor een goede ranking flink op de schop gegooid. Bij deze update werden websites die misbruik maakten van linkbuilding gestraft. Dit is in de vorm van:
- Het kopen van links
- Het gebruik maken van linkuitwisselingsprogramma’s
- Het automatisch genereren van links
Zelfs grote bedrijven zoals BMW werden getroffen door deze Google Penalty. Daarom is het extra belangrijk om als website up-to-date te blijven met de Google-updates. Zo voorkom je dat je zoekverkeer ineens lager wordt omdat je niet luistert naar de richtlijnen. Naast het voldoen aan de richtlijnen is het belangrijk om kwaliteit te bieden voor de bezoeker om een Google Penalty te voorkomen. De kwaliteit is namelijk het belangrijkste voor Google bij het bieden van zoekresultaten. Het Google algoritme is en zal waarschijnlijk nog meer aangepast worden aan het gedrag van de gebruiker. Let hier dus goed op om een Google Penalty te voorkomen.