Duplicate content
Ook wel: dubbele inhoud
Duplicate content is een veelgebruikte term binnen zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het betekent dat dezelfde content (meestal tekstuele inhoud) op meerdere webpagina’s voorkomt.
Het kan bij duplicate content zowel om volledig gekopieerde teksten of pagina’s gaan als om kortere passages. De dubbele content kan op verschillende pagina’s binnen dezelfde domeinnaam verschijnen. De duplicate content kan ook verspreid op meerdere websites worden gepubliceeerd.
Vermijd duplicate content
Als meerdere pagina’s min of meer identieke inhoud bevatten dan kan dit nadelige gevolgen hebben voor de vindbaarheid van deze pagina’s in zoekmachines als Google en Bing. Zoekmachines hebben er geen belang bij om gebruikers meerdere keren dezelfde resultaten te presenteren. Het liefst linken zij naar relevante, kwalitatieve unieke content.
Over het algemeen zullen zoekmachines bij het detecteren van duplicate content zelf bepalen naar welke pagina zij in de zoekresultaten zullen verwijzen. Het plaatsen van gedupliceerde content kan een pagina of een gehele site echter ook een penalty opleveren. Dit kan zelfs betekenen dat de content in het geheel niet meer vindbaar is.
Een algemeen advies is daarom om duplicate content zo veel mogelijk te vermijden. Kopieer geen teksten van andere websites en vermijd het hergebruik van content op meerdere pagina’s binnen de eigen website. Maak ook bij het plaatsen van teksten op sociale media en het leveren van gastbijdragen aan externe websites zo veel mogelijk gebruik van unieke content.
Goedaardige en kwaadaardige duplicate content
Dikwijls ontstaat duplicate content per ongeluk. Bijvoorbeeld doordat een website met en zonder www voor de domeinnaam te benaderen is. Of doordat er een mobiele website bestaat met dezelfde teksten. Soms zijn de pagina’s van een website via verschillende URL’s te bereiken (met of zonder slash of .html op het eind).
Een ander voorbeeld is een catalogus met onderliggende pagina’s, zoals producten of nieuwsartikelen, waarbij dezelfde links en beschrijvingen vaker voorkomen. Over het algemeen zijn deze voorbeelden niet meteen schadelijk, maar kunnen eventuele nadelige gevolgen met de juiste technische maatregelen wel worden voorkomen.
Als dezelfde content wordt gepubliceerd op websites van verschillende eigenaren of uitgevers dan kan er tevens sprake zijn van plagiaat. Vaak gebeurt dit in een poging om zoekresultaten te manipuleren, om zo verkeer uit zoekmachines te verkrijgen. Dit wordt ook wel aangeduid als search engine spam of spamdexing. In het slechtste geval kan juist de originele bron als plagiaat worden aangemerkt.