Call to action
Ook wel: cta
De call to action is de oproep aan een websitebezoeker of lezer van een commerciële boodschap om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld om een product aan te schaffen, een brochure op te vragen of vrijblijvend een afspraak te maken. Een goede call to action is bepalend voor het succes van een website of reclame-uiting.
We kunnen er niet vanuit gaan dat de potentiële klant zelf op het idee komt om tot handelen over te gaan, al moet je je call to action natuurlijk ook weer niet overdrijven. Een goede opbouw, bijvoorbeeld aan de hand van het AIDA-model, is aan te raden.
In welke vormen komt een Call to action terug?
Een call to action kan in verschillende vormen terugkomen op de website. CTA’s die we veel terugzien op websites zijn:
1. Activerende tekst met onderliggende link
Misschien wel de makkelijkste manier is een stukje tekst met een link eronder. Zoals:
Wil je jouw online marketing naar een hoger niveau brengen? Neem contact met ons op!
2. Buttons
Een andere veelvoorkomende CTA die vaak meer opvalt dan een tekstlink is de button. Door een button in een opvallende kleur te plaatsen zorg je dat de aandacht van de bezoeker naar de CTA button wordt getrokken.
3. Pop-ups/banners
Een andere manier om mensen aan te sporen om een actie uit te voeren is door het tonen van een pop-up of een banner. Deze opties zijn vaak erg opvallend en overtuigend, maar kunnen indien deze te nadrukkelijk en frequent aanwezig zijn ook als irritant worden beschouwd.
Voorbeelden van veelgebruikte Call to actions:
- Vraag een offerte aan
- Maak een afspraak
- Neem contact met ons op
- Plan een kennismakingsgesprek
- Download de brochure
- Schrijf je in voor ons webinar
- Meld je aan voor onze nieuwsbrief
- Start jouw gratis proefperiode