Website structuur
Website structuur is de benaming voor hoe de inhoud van je website wordt gegroepeerd, gekoppeld en gepresenteerd aan de bezoeker. De structuur van je website telt voor een groot deel mee in de Zoekmachine Optimalisatie (SEO) strategie. Google kan door de structuur van je website zien welke pagina’s het belangrijkst zijn. Dit betekent dat je zelf kan bepalen welke pagina’s en artikelen met de structuur van je website het hoogst scoren in de zoekmachines.
Goede website structuur voordelen
Wanneer je een goede websitestructuur hebt worden er meer pagina’s in de zoekresultaten opgenomen. Dit zorgt er onder andere voor dat je hoger scoort in Google en meer bezoekers krijgt. Een goede websitestructuur zorgt ervoor dat:
- Alle informatie die bezoekers op je website nodig hebben gevonden kan worden
- Elke pagina op de website binnen 3 kliks gevonden kan worden
- Zoekmachinebots en crawlers je website makkelijk kunnen indexeren
- Je website sterk en visueel aantrekkelijk is
Wanneer je geen goede websitestructuur hebt zal de gemiddelde bezoeker de website snel weer verlaten. Een hoog bouncepercentage is iets wat je niet wilt hebben op je site. Google ziet dit als een negatieve gebruikerservaring waardoor je positie in de zoekmachine lager wordt.
Website structuur hulpmiddelen
Wanneer de structuur vloeiend overloopt kan niet alleen de gebruiker makkelijk de weg vinden op je website, maar dan kunnen crawlers van Google en Bing ook makkelijk de website indexeren. Een aantal hulpmiddelen om je website te structureren zijn tags, categorieën en taxonomieën samen met je navigatie, kruimelpad en interne links. Nog een tip is het voorkomen dat je website te rommelig wordt. Een rommelige website zorgt namelijk niet alleen voor een moeilijke leesbare site voor gebruikers maar ook voor een lagere plaats in de zoekmachine. Zo vinden Google en de gebruikers niet waar ze naar zoeken op je website.