Server Side Tagging
Server side tagging is een term voor een manier waarop websites en webshops hun data verzamelen. Het betreft hier een tool waarmee marketeers kunnen opmaken wat een campagne oplevert. In geval van server side tagging wordt er een tussenlaag ingebouwd ten opzichte van client side tagging. Om de term server side tagging goed te kunnen begrijpen, is het belangrijk om te weten dat er een klein stukje code in de browser wordt geladen als iemand een website bezoekt. Dit stukje code dient om de gebruiker te herkennen via de browser. Deze third party cookies worden bij server side tagging in een aparte browser geplaatst. Vervolgens wordt de data naar de derde partij (dit kan bijvoorbeeld Google Analytics, Facebook of Google Ads zijn) verstuurd. Dit stukje code op de server wordt geactiveerd omdat de browser met deze server communiceert. Het voordeel van deze constructie is dat de gebruikers beide digitale omgevingen in eigen beheer heeft en dus zelf kan bepalen welke data wordt teruggestuurd naar de browser. Third party cookies worden hiermee first party cookies.
Het belangrijkste voordeel van het toepassen van server side tagging is dat je meer grip hebt op jouw data. Je hebt immers meer invloed welke gegevens wordt gestuurd naar de marketing tools. Daarnaast kunnen first party cookies langer bewaard worden en kun je ervoor kiezen om specifieke data uit andere bronnen te halen. Daarnaast kunnen er andere bronnen aangeboord worden en is er door het gebruik van server side tagging een betere performance-, security- en data kwaliteit. Server side tagging is relatief eenvoudig op te zetten met behulp van Google Tag Manager. Aan het gebruik van server side tagging zijn wel kosten verbonden.