Google Mijn Bedrijf
De gratis tool die Google Mijn Bedrijf heet helpt je te beheren hoe je bedrijf wordt weergegeven in Google-producten. Bij Google-producten kan je denken aan Google Maps of op de zoekmachine van Google. Met Google Mijn Bedrijf kan je het bedrijf verifiëren waardoor de betrouwbaarheid voor gebruikers twee keer zo groot wordt. Gebruikers zoeken via de zoekmachine een bepaald product of dienst. Wanneer jouw geverifieerde bedrijf tussen de resultaten staat is de klant sneller geneigd om bij jouw bedrijf te kopen.
Jouw bedrijfsprofiel op Google
Het is belangrijk om zoveel mogelijk in te vullen in het Google bedrijfsaccount. Dit zijn de onderdelen:
- Contactgegevens – Telefoonnummer, adres en website-url die tegelijkertijd werkt als call-to-action
- Openingstijden – Verwerk de standaard openingstijden maar vergeet niet de feestdagen en teamuitjes. Mensen moeten niet voor een dichte deur komen te staan
- Producten of diensten die je aanbiedt
- Omschrijving van je bedrijf
- Foto’s van jouw bedrijf – Het pand, interieur en het team. Geef mensen een beeld van je bedrijf, dit maakt het aantrekkelijker om naar jouw bedrijf te gaan
- Reviews – Mensen zijn benieuwd naar andermans ervaringen met jouw bedrijf. Daarnaast vergroten Reviews je vindbaarheid op Google
Is Google Mijn Bedrijf belangrijk?
In Google Mijn Bedrijf kan je beheren hoe je bedrijf wordt weergegeven online. Dit kan middels zoekmachineoptimalisatie (SEO) met de organische zoekresultaten, zoekmachinemarketing (SEM) met advertenties in Google Ads en lokale resultaten die bijvoorbeeld in Google Maps zichtbaar zijn. Als bedrijf kan je met deze tool van Google de informatie over je bedrijf actueel en correct houden (openingstijden, locatie en telefoonnummer), communiceren met klanten (reviews en foto’s van klanten) en nieuwe klanten werven (online weergave verbeteren). Bijna iedereen zoekt eerst online naar een product of dienst. Wanneer jouw Google Mijn Bedrijf is geoptimaliseerd ziet de klant dit als een betrouwbare bron. Dit verhoogt het aantal bezoekers zowel offline als online en zodoende ook de conversie.