Narrowcasting
Ook wel: digital signage of digital out of home (DOOH)
Narrowcasting is een vorm van communicatie waarbij publiek op een bepaalde locatie wordt bereikt door middel van een beperkt netwerk van audiovisuele displays (televisieschermen). De term narrowcasting is het tegenovergestelde van broadcasting, dat niet plaatsgebonden is en waarmee een groot publiek wordt bereikt.
Een doelgroep wordt bereikt met door de eigenaar van de schermen gecontroleerde content. Deze kan bestaan uit reclameboodschappen maar kan ook een informatief karakter hebben. Het is een digitale versie van out of home-reclame.
Narrowcasting kan in een winkel worden gebruikt om klanten te informeren over nieuwe producten en aanbiedingen. Marketing gericht op het beïnvloeden van het gedrag van de bezoekers van een winkel wordt ook wel instore marketing genoemd. In het openbaar vervoer wordt steeds vaker narrowcasting ingezet, vooral om reizigers actuele reisinformatie aan te bieden. Ook in de horeca, in ziekenhuizen en gewoon in het straatbeeld duikt narrowcasting steeds vaker op.
Opkomst van narrowcasting
De opkomst van narrowcasting heeft de afgelopen tien jaar een flinke vlucht genomen. Door de komst van lcd- en plasmaschermen is narrowcasting gemakkelijker en op meer plaatsen toe te passen. Door gebruik te maken van internettechnologie is een narrowcastingnetwerk ook niet langer gebonden aan één locatie en kan de inhoud van het narrowcastingkanaal door de eigenaar of exploitant ook eenvoudiger worden bijgewerkt.
Steeds vaker speelt interactiviteit een rol binnen narrowcasting. Bij informatiezuilen heeft de kijker zelf invloed op de informatie die wordt getoond. De inzet van touchscreens maakt het daarbij mogelijk om intuïtieve interfaces te creëren op het scherm.
Ps. Mocht je op zoek zijn naar een leverancier van narrowcasting? Dan adviseren wij onze klant Butler.tv