Chatten
Chat is een vorm van communicatie waarbij gesprekken bestaan uit een realtime stroom van korte tekstberichten. Doordat verstuurde berichten meteen in beeld verschijnen bij de deelnemers aan een chat en hier direct op gereageerd kan worden is het een laagdrempelige en snelle manier van tekstuele interactie tussen personen of met een organisatie.
Het Engelse werkwoord to chat kan letterlijk worden vertaald als praten of babbelen. In het Engels wordt daarom gesproken van online chat om digitaal chatten te kunnen onderscheiden van gewone gesprekken.
Chatten vroeger en nu
Er bestaan verschillende manieren om te chatten. Eén van de technologieën is Internet Relay Chat (IRC), een internetprotocol om te kunnen chatten en tevens een wereldwijd netwerk van chatkanalen. Daarnaast waren het in de jaren ’90 chatrooms die werden ingericht binnen webportals of aparte websites vrij populair.
De meeste chatdiensten maken gebruik van het internet, maar ook sms kan worden gezien als een vorm van chatten. Met name in het verleden zijn er ook (betaalde) diensten gebaseerd op chatten via sms.
Tegenwoordig zien we dat chatten vooral wordt gebruikt voor het onderhouden van sociale contacten. In plaats van elkaar te ontmoeten, te bellen of te e-mailen zijn berichtendiensten als WhatsApp de populairste manier geworden om te communiceren met onze familie, vrienden en collega’s.
Chatten met bedrijven
Veel bedrijven bieden de mogelijkheid om in contact te komen via bekende berichtendiensten en via de berichtenfuncties van sociale media als Twitter en Facebook. In de meeste gesprekken worden vragen gesteld over producten of diensten of vragen klanten om ondersteuning bij een probleem of een oplossing voor een klacht.
Sommige bedrijven bieden binnen op hun website de mogelijkheid om live te chatten met een medewerker door middel van speciale plug-ins. Steeds vaker wordt hierbij in plaats van een medewerker gebruik gemaakt van een chatbot, die al dan niet speciaal voor het bedrijf is ontwikkeld.