Heatmap
De term “heatmap” laat zich het beste in het Nederlands vertalen als “warmtebeeld” en geeft een indicatie over welke items op een webpagina het beste bekeken wordt. Het inzichtelijk maken van deze “hotspots” dragen bij aan de conversie van een website. In veel gevallen gebruiken webdesigners heatmaps bij het toepassen van vergelijkende (A/B) tests.
Het gedrag meten met een Heatmap
Bij het vormgeven van een heatmap wordt er gebruik gemaakt van een eye-trackingonderzoek. Hierbij wordt het gedrag van een bezoeker van een webpagina inzichtelijk gemaakt. Dit wordt gevisualiseerd met een afbeelding van de specifieke pagina waarop gekleurde vlekken staan weergeven. De kleuren van de vlekken zijn de indicatoren welke elementen de meeste aandacht hebben getrokken.
Er bestaan 3 soorten heatmaps:
- De scrollmap laat zien hoe de website gebruikers over de pagina scrollen en wat het percentage bezoekers daadwerkelijk de onderzijde van de webpagina bereiken.
- De clickmap maakt het klikgedrag van de websitebezoekers inzichtelijk wat een goed beeld geeft over de customer journey van de websitebezoeker.
- De movemap maakt de bewegingen van de muis inzichtelijk waarmee in beeld kan worden gebracht welke elementen van de pagina de aandacht van de bezoeker heeft getrokken.