Consent
Ook wel: informed consent (IC)
De letterlijke vertaling van consent is toestemming. Binnen de marketingwereld slaat het begrip consent doorgaans op de toestemming van een klant of gebruiker voor bepaalde handelingen. Denk hierbij aan het plaatsen van cookies, het verwerken van persoonsgegevens en het delen van gegevens met derden. In gevallen waarvoor expliciete toestemming wettelijk vereist is, is de handeling zonder consent niet toegestaan.
De noodzaak om toestemming te verkrijgen voor het opslaan en verwerken van bepaalde informatie is Europees vastgelegd in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De verplichting om een bezoeker te vragen of deze marketingcookies en trackingcookies wil accepteren wordt wel aangeduid als de cookiewet. Het begrip opt-in slaat op de toestemming om iemand te mogen mailen.
Op websites bestaat het geven van consent vaak uit het klikken op een button of het invullen van een formulier. Afhankelijk van de geldende wetgeving moet de toestemming ook eenvoudig in te trekken zijn.
Informed consent
Een specifieke vorm van consent is informed consent oftewel geïnformeerde toestemming. Bij informed consent heeft de klant of gebruiker niet alleen de keuze gehad om toe te stemmen of af te wijzen. Er is ook actief en in begrijpelijke taal geïnformeerd over de implicaties van de beslissing en de van toepassing zijnde randvoorwaarden.