Frictie
Frictie betekent letterlijk wrijving of weerstand. Binnen sales en e-commerce staat frictie voor de moeite en drempels die een klant moet overwinnen tijdens een bestelproces. Deze psychologische weerstand kan bestaan uit ergernis, vermoeidheid of verwarring. Als klanten als gevolg van frictie voortijdig afhaken heeft dat een negatieve impact op het conversiepercentage en de totale conversie.
Het optimaliseren van bestelprocessen kan helpen fricties weg te nemen en de conversie te verhogen. Als een bezoeker die iets wil bestellen geïrriteerd of afgeleid raakt kan dat een reden zijn om uit te stappen. Een andere plek waar aandacht voor het verminderen of vermijden van frictie loont is de optimalisatie van landingspagina’s.
Enkele voorbeelden van factoren die binnen websites frictie veroorzaken:
- Lange laadtijd van pagina’s
- Onoverzichtelijke of niet-gebruiksvriendelijke navigatie
- Een overdaad aan keuzemogelijkheden
- Standaardfuncties zoals zoekopties die lastig te vinden zijn
- Zoekfuncties die geen resultaten teruggeven
- Gebrek aan goede functies om resultaten te filteren
- Het tonen van irrelevante suggesties en andere zaken die verwarring of twijfel oproepen
- Bestelknoppen en andere conversiebuttons die niet opvallen of slecht leesbaar zijn
- Formulieren waarin om te veel gegevens wordt gevraagd
- Onverwachte kosten tijdens het besteltraject
- De aanwezigheid van dode links (zeker als deze geen nuttige 404-pagina tonen)