Landingspagina
Ook wel: landing page, instappagina, entrance page of bestemmingspagina
De landingspagina, landing page of bestemmingspagina is de webpagina waar een bezoeker een website binnenkomt na het klikken op een banner, tekstlink, tekstadvertentie of zoekresultaat. Vaak worden landingspagina’s speciaal voor dit doeleinde gecreëerd.
Vooral bij een landingspagina, maar eigenlijk bij elke webpagina, vormt het een uitdaging om de bezoeker vast te houden en te verleiden verder te kijken op de website na de instappagina, om hem uiteindelijk te leiden naar een conversie. Bij het maken van een landing page wordt daarom vaak gewerkt met het AIDA-model.
Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?
Door in de tekst van een landingspagina zoekwoorden te gebruiken die gebruikt kunnen worden door de doelgroep van de pagina, is de kans groot dat zoekmachines in hun zoekresultaten zullen verwijzen naar de specifieke landingspagina. Binnen programma’s voor zoekmachinemarketing als Google Adwords is de inhoud van de landingspagina mede bepalend voor de cost per click van een advertentie.
Daarnaast is het van belang dat een bezoeker op de landingspagina ook daadwerkelijk te zien krijgt waar deze persoon naar op zoek was. Een goede landingspagina moet een bezoeker namelijk niet alleen naar de website trekken, maar er ook voor zorgen dat deze hier blijft of over gaat tot conversie. Het is dan ook van belang dat een landingspagina altijd een CTA bevat en de bezoeker de mogelijkheid biedt om andere pagina’s binnen de website te bezoeken.