First Input Delay (FID)
Een belangrijk onderdeel om de gebruikerservaring te meten is First Input Delay. FID is de vertraging tussen het moment waarop de gebruiker op iets klikt en de tijd dat de pagina op deze actie reageert en deze gaat verwerken. Dit kan een klik op een link of een knop op een pagina zijn. FID interacties zijn discreet en eindig, scrollen en zoomen op een pagina kunnen door middel van FID niet goed gemeten worden.
De Google metric meet alleen de eerste interactie in milliseconden (ms). Als de gebruiker gefrustreerd raakt tijdens het eerste bezoek is de kans groot dat deze niet snel terugkeert. Ondanks dat alleen de eerste invoer gemeten wordt, is het van belang dat andere invoer onderdelen op een pagina ook geoptimaliseerd worden.
Een goede FID
De twee belangrijkste onderdelen van FID zijn:
- Snelheid – Als de FID onder de 100 milliseconden (ms) zit is je pagina in topvorm. Volgens Jacob Nielsen en Google is 0,1 seconden de limiet om de gebruiker het gevoel te geven dat een systeem onmiddellijk reageert.
- Interactiviteit – Kan gemeten worden met de prestatiestatistiek Time To Interactive (TTI). Denk hierbij aan het product naar het winkelmandje zien vliegen als je hierop klikt. Anders is het mogelijk dat een gebruiker 10 keer in de tussentijd op het winkelmandje klikt, waarna blijkt dat het product 10 keer in het mandje is beland. Dit zorgt voor een slechte user experience
Core Web Vitals en FID
De First Input Delay is één van de drie Core Web Vitals van Google die de page experience van een pagina meten. FID meet of de interface van je website vlot aanvoelt. Het gevoel van de gebruiker is hier het belangrijkste. Als een gebruiker op iets klikt en er geen vorm van bevestiging wordt gegeven dat er daadwerkelijk iets gebeurt, kan het voelen alsof de pagina vastloopt of niet reageert. De Core Web Vitals op pagina’s van Google bestaan uit: