Community
Ook wel: online community
Een community is een virtuele gemeenschap die wordt gevormd door gebruikers van een website, product of merk. Communities bestaan uit gelijkgestemden die samen de interesse in een bepaald onderwerp of een klantrelatie met een bedrijf delen.
Achter de meeste communities zit een gemeenschappelijk doel. Leden van een community kunnen elkaar informeren, helpen en ideeën uitwisselen. Bedrijven kunnen een community creëren of laten ontstaan om in contact te komen met de doelgroep (of meer specifiek: klanten) en hen met een merk en met elkaar te verbinden.
De interactie met en binnen een community kan op verschillende wijzen worden gefaciliteerd. Gedacht kan worden aan een interactieve website, sociale media, discussieforum, direct marketing en het organiseren van offline evenementen. Binnen online communities zorgen de gebruikers zelf voor het grootste deel voor de content.
Lokale communities
In een andere definitie slaat community op een lokale gemeenschap waarbinnen mensen binnen hun werk- of leefomgeving met elkaar samenwerken aan gemeenschappelijke doelstellingen. Denk hierbij aan activiteiten op het gebied van veiligheid, zorg, vrije tijd, scholing, milieu en groen.
Het creëren van communities wordt ook wel community development genoemd. Het onderhouden en ondersteunen van communities wordt aangeduid als community management. Een community manager is iemand die een beherende en coördinerende rol vervult binnen een community.