Zoekwoorden bepalen in een zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?

Dat ga ik je uitleggen. Alles wat je nodig hebt is toegang tot een internetverbinding, een kopje koffie, een uurtje tijd en een beetje gezond verstand.

Voordat je begint…

Voordat je begint vertel ik je eerst iets over zoekwoorden. Iets wat veel bedrijven vaak niet weten. De termen die mensen gebruiken om een bedrijf, product of dienst te vinden zijn vaak langer dan één of twee woorden. Longtail zoekwoorden, noemen we die. Zo’n 70% van alles wat in Google ingevoerd wordt bestaat uit die longtail zoekwoorden. Daarom focussen we ons voornamelijk op deze zoekwoorden.

Longtail zoekwoorden bepalen
Toegegeven, op die longtail zoekwoorden wordt maandelijks minder gezocht dan op algemene zoekwoorden. Minder volume en dus minder interessant. Zou je denken. In potentie brengen ze echter veel meer op dan die algemene keywords. Ga maar na.

Stel, je bent een juwelier en je verkoopt gouden kettingen. Dan wil je waarschijnlijk gevonden worden op de term ‘gouden ketting’. Daar wordt veel naar gezocht, maar de concurrentie is groot. Scoren op die term gaat veel tijd (en geld!) kosten en bovendien weet je niet zeker of je die zoeker wel precies kunt bieden wat-ie wil.

Een longtail variant kan dan zijn ‘gouden ketting met diamanten hartje’. Daar wordt weliswaar minder naar gezocht, maar de concurrentie is een heel stuk minder en de kans dat je de zoeker precies geeft wat-ie wil is een stuk groter. En dus is de kans dat je ook daadwerkelijk iets verkoopt een stuk groter. Als-ie tenminste op een pagina met gouden kettinkjes met diamanten hartjes komt…

Goed, je snapt het idee. Dan kun je nu starten met je onderzoek en de beste zoekwoorden bepalen!

Longtail zoekwoorden vinden

Met een beetje kennis van jouw product of dienst kom je al een heel eind, maar de kans is groot dat je iets vergeet of dat een bepaalde zoekwoordencombinatie simpelweg niet in je op komt. Gelukkig helpt Google je daarbij door je suggesties te geven. Typ maar eens ‘gouden ketting’ in de zoekbalk, maar druk niet op enter. Google geeft je nu al een aantal suggesties voor mogelijk waardevolle longtail zoektermen. Handig!

Google suggest gouden ketting

Maar dat zijn natuurlijk lang niet alle longtail varianten van ‘gouden ketting’. Typ maar eens ‘gouden ketting a’ en bekijk de suggesties nogmaals. Nu krijg je nog specifiekere suggesties! En doe het nu maar eens met ‘gouden ketting b’… En ‘gouden ketting c’… Goed, je snapt waar we heen willen.

Gelukkig hoef je dat allemaal niet zelf te doen. Er zijn een paar heel handige tools die al die suggesties voor je bundelen. KWfinder is er zo eentje. Vul er je keyword in, stel ‘m in op Nederlands en hij geeft een flink aantal suggesties. Je kunt ook Ubersuggest gebruiken. Die doet hetzelfde en geeft ook gelijk een indicatie van hoe vaak er per maand gezocht wordt op je keyword: het volume. En daarmee komen we direct bij het volgende punt: volumes checken.

Pro tip: voor nog geen €26,- per maand kan je de allerbeste zoekwoorden achterhalen met KWFinder. Mijn ervaring is dat je dit er met 1 week uit hebt. KWFinder scheelt je namelijk tijd en het levert je betere content op. 

Volumes checken

Je hebt als het goed is nu een lijst met aardig wat longtail zoekwoorden. Maar het zou zonde zijn om je te richten op zoekwoorden waar niemand of heel weinig mensen op zoeken. Daarom kun je maar beter even de bijbehorende volumes checken. In Google’s Keyword Planner kun je die zo vinden. Hartstikke handig natuurlijk, maar er is wel één probleempje: je hebt er een lopende Adwords campagne voor nodig. Heb je die niet? Of heb je geen idee waar ik het over heb? Dan kun je met Ubersuggest, KWfinder of SearchVolume.io ook wel een goed beeld krijgen van de volumes van je zoekwoorden.

Zoekvolumes checken Ubersuggest
Concurrentie analyse

Een goed zoekwoordenonderzoek is niet compleet zonder concurrentie analyse. Het kan namelijk zijn dat je concurrenten dit blog ook hebben gelezen en zich richten op dezelfde longtail zoekwoorden als jij. Nu hoeft dat niet erg te zijn, maar als er veel concurrentie is (waaronder enkele grote spelers uit jouw branche) dan gaat het waarschijnlijk veel tijd en moeite kosten om op dat bepaalde zoekwoord te scoren. En dat is het vaak niet waard.

Je kunt snel een inschatting maken van hoeveel internetpagina’s er zijn die scoren op jouw zoekwoord door in Google’s zoekbalk het volgende in te voeren:

allintitle: “jouw zoekwoord hier”

Google allintitle voorbeeld
Met deze term zoekt Google alle pagina’s die in jouw zoekterm in hun titel hebben. Je kunt er voor het gemak even vanuit gaan dat al deze pagina’s gemaakt zijn om te scoren op die zoekterm. Als Google 140.000 resultaten geeft, dan weet je dat de concurrentie groot is. Geeft Google echter aan dat er maar 93 resultaten zijn, dan weet je dat er weinig concurrentie is en dat je dus relatief gemakkelijk kunt scoren met op dat zoekwoord!

En dan nu… de beste zoekwoorden bepalen!

De beste zoekwoorden bepalen is nu heel makkelijk. Uit je oorspronkelijke lijst met longtail zoekwoorden verwijder je simpelweg de termen met a) weinig of geen zoekvolume en b) veel te veel concurrentie. Wat je overhoudt zijn de zoekwoorden waarmee je met relatief weinig investeren veel kunt winnen. En dat is  precies waar wat je met een goed zoekwoordenonderzoek wilt bereiken.

Nog beter zoekwoordenonderzoek doen?

Je hebt de basics nu onder de knie. En daarmee kun je waarschijnlijk al wel uit de voeten. Maar heb je de tijd niet om het uit te voeren? Of wil je nog wat meer resultaat uit een zoekwoordenonderzoek halen? Neem contact met me op voor advies, een complete zoekwoordenanalyse of voor een heel SEO traject. Ik help je graag met vinden van de juiste zoekwoorden!

Recente blogs

10 juni 2019
Facebook pixel tracking op je wordpress website

Facebook Pixel: Tracking op je WordPress website

De Facebook Pixel is een ontzettend krachtig middel waarmee je het gedrag van de bezoekers op je website nog beter kan meten. Met de gegevens die het oplevert kan je jouw betaalde Facebookcampagnes meten, optimaliseren en nieuwe kansen herkennen als ze zich voordoen. Als je momenteel Facebookadvertenties in zet, maar de Facebook Pixel is niet geïnstalleerd of niet actief, laat je echt kansen liggen.. ’En uiteindelijk ook keiharde euro’s. Want jij wilt toch ook weten welke advertentie converteert en welke niet? Ja, natuurlijk! Maar voordat we de diepte induiken, vertel ik je eerst wat belangrijke basisfeiten over de Pixel. Let’s go!
3 juni 2019
Keyword Hero seo kansen

Loop geen SEO kansen mis: gebruik Keyword Hero!

Keyword Hero is één van de tools die ik altijd meteen instel voor mijn klanten. Met de gratis versie kan je er al zoveel waarde uithalen… Dat is het meer dan waard!! Eigenlijk vind ik dat je Keyword Hero verplicht moet gebruiken als je met SEO aan de slag gaat. Want jij wilt toch ook weten op welke zoekwoorden je gevonden wordt en welke zoekwoorden jou de meeste klanten opleveren? Ja. Dat wil iedereen. Dus, ik ga je alles vertellen over Keyword Hero en vertellen hoe jij er zelf voor kan zorgen dat je geen SEO kansen mis loopt!
28 mei 2019
site search zoekopdrachten bijhouden

Site Search: Eenvoudig zoekopdrachten binnen je website bijhouden

Heb jij een zoekfunctie binnen je website? Waarschijnlijk wel. Maar weet je ook of die functie vaak wordt gebruikt en wat mensen precies invullen? Ik gok van niet. Als het niet zo is, laat je momenteel veel kansen liggen. Wist je bijvoorbeeld dat je dit als inspiratie kan gebruiken voor je vindbaarheid en optimalisatie van je website? Want als mensen een woord vaak invullen, dan is dat iets wat ze snel willen zien/vinden. Die informatie kun je dus mooi gebruiken om je website nog beter te maken voor je bezoekers (en Google!). Hoog tijd dus om je alles te vertellen over deze goudmijn.
21 mei 2019
Lokale SEO 5tips betere vindbaarheid

Lokale SEO: 5 Makkelijke tips voor meer lokale vindbaarheid

Veel ondernemingen hebben een fysieke locatie in een bepaalde stad of regio. Winkels, restaurants en kantoren waar (potentiële) klanten daadwerkelijk heen moeten, bijvoorbeeld. In real life. Maar ook schilders en loodgieters hebben een bepaald werkgebied. Het zijn dan ook vooral ZZP’ers en het MKB die zich focussen op een doelgroep uit dezelfde streek als waar het bedrijf gevestigd is. Logisch dat je dan ook online gevonden wilt worden door mensen uit die regio. En dat is precies wat je met lokale SEO kunt bereiken.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. balletpak schreef:

    Zeer interessant dank u!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *