Mirror site
Een mirror site is in principe een kopie van je website. Het werkt een beetje hetzelfde als wanneer je in een spiegel kijkt. Alleen hebben mirror sites natuurlijk een ander doeleinde. Mirror websites worden gebruikt om de zichtbaarheid van de website in zoekmachines te verbeteren.
Ondanks dat het een kopie van je website is moet je wel exacte kopieën proberen te vermijden. Zeker zonder doorverwijzing naar de oorspronkelijke content. Wanneer zoekmachines dezelfde content zonder verwijzing “tag” tegenkomen kan dit een negatief effect hebben op je ranking in de zoekresultaten. Wanneer een website goed gebruik maakt van mirror sites zal dit juist helpen met de SEO van je website.
Soorten mirror websites
Er zijn drie soorten mirror sites die je kunt inzetten als bedrijf:
- Mirror sites om te testen
Om verschillende strategieën te testen kun je ook mirror sites inzetten. Zie het als een (uitgebreide) A/B-test waar je kleine verschillen maakt per website. Na enige tijd kunnen de resultaten vergeleken worden en de websites die het meest populair zijn blijven staan.
Het registreren van domeinnamen is relatief goedkoop. Waardoor het voordelig kan zijn om meerdere domeinnamen te registreren die doorverwijzen naar de centrale pagina. Hierdoor lijkt het alsof de content op een ander domein staat, terwijl eigenlijk op één site content staat. Je kunt het vergelijken met een winkelzaak die meerdere voordeuren heeft die elk een ander adres hebben.
- Mirror site bij een verhuizing
Je kunt de ranking in de zoekmachine kwijtraken wanneer je overstapt naar een nieuwe hosting of domeinnaam. Dit is enorm zonde, want dan moet je weer opnieuw beginnen met het opbouwen van je ranking. Door 301-redirects op je website in te zetten kan de waarde op de nieuwe websites behouden worden. Hierdoor worden namelijk de oude links met behoud van de ranking doorverwezen in plaats van vervangen.