Core Web Vitals
Core Web Vitals zijn een nieuwe set metrics die de gebruikerservaring op je site verder kwantificeert. Volgens Google is de page experience het onderdeel waar je de focus op moet leggen om hoger zichtbaar te zijn in de zoekmachine. Deze Core Web Vitals zijn gebaseerd op verschillende onderzoeken en volgens Google bedoeld om website eigenaren te ondersteunen in het verbeteren van de gebruikerservaring. In het huidige zoekalgoritme neemt Google de volgende factoren mee:
- Beveiliging van de website
- Mobielvriendelijkheid
- Opdringerige meldingen of pop-ups
Page experience
De metrics, die Core Web Vitals worden genoemd, zijn page experiences gemeten op je website. De definitie van page experience volgens Google luidt “aspecten die meten hoe gebruikers een webpagina ervaren buiten de pure informatiewaarde van die pagina om.” Hier gaat het dus juist om zaken buiten de relevantie van je content. De content op je website kan perfect zijn voor vindbaarheid, maar als een gebruiker lang moet wachten tot de winkelwagen geladen is of platgegooid wordt met banners, is de kans groot dat de gebruiker je website verlaat.
Gebruikerservaring optimaliseren
Om de page experience te optimaliseren dien je het beeld van de gebruiker in acht te nemen. De klantreis moet soepel verlopen. Google maakt hierbij de vergelijking met een reis in de ‘echte wereld’. Als je een afspraak hebt in een onbekende stad wil je niet onderweg struikelen over losse stenen op straat, een omweg moeten nemen vanwege het afgesloten zijn van bepaalde wegen en terecht komen in de file. Hierom zet Google drie zaken uiteen die op elke pagina van een website goed moeten zijn:
Volgens verschillende analyses blijkt dat 24% van de gebruikers je site minder snel verlaten als je goed scoort op LCP, FID en CLS. Daarom is het belangrijk dat je deze zaken op orde hebt.