Nudging
Het Engelse woord nudge betekent duwtje. Bij nudging worden mensen met subtiele veranderingen ongemerkt geprikkeld om hun onbewuste gedrag aan te passen. Het gaat uit van het positief stimuleren van gewenst gedrag en maakt gebruik van het feit dat we veel keuzes maken zonder er bij na te denken.
Een nudge kan een beter resultaat geven dan regels opleggen (wat handhaving vereist) of expliciete aanwijzingen te geven (die bewust genegeerd kunnen worden).
Nudging kan als marketinginstrument worden gebruikt om verkopen te stimuleren. Het beïnvloeden van keuzes en gedrag kan ook een meer algemeen nut hebben. Een bekend voorbeeld hiervan is het verleiden van mensen om de trap te nemen in plaats van een roltrap of lift door lijnen op de vloer te schilderen die doen denken aan de banen van een atletiekbaan. Of de afbeelding van een vlieg in een urinoir waardoor mannen minder naast de pot plassen.
Bij het ontwerp van websites kan iets eenvoudiges als de kleur van een knop al invloed hebben op de keuzes die bezoekers maken. Wanneer een keuze uit twee knoppen wordt voorgeschoteld (zoals Ja of Nee, Akkoord of Sluiten), uitgevoerd in verschillende kleuren, dan zullen veel gebruikers onbewust naar de meest opvallende knop neigen.