Chatbot
Een chatbot is een softwareapplicatie die het mogelijk maakt om live te praten met een virtuele medewerker. De term is een combinatie van de begrippen chatten en robot. De technologie achter een chatbot is een voor beeld van artificiële intelligentie. Chatbots in staat de berichten en vragen van de gebruiker te interpreteren en hier op te reageren met antwoorden en eventuele vervolgvragen.
De meeste chatbots zijn onderdeel van een website, waar ze door bezoekers via hun webbrowser geraadpleegd kunnen worden. Ook kunnen ze worden ingezet binnen communicatieplatformen zoals WhatsApp, Skype en Facebook Messenger.
Veel voorkomende functies van een chatbot zijn het beantwoorden van veelgestelde vragen en het helpen vinden van informatie. Het voordeel van een chatbot ten opzichte van een chatfunctie met een medewerker is dat een chatbot 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar gesteld kan worden, zonder de inzet van extra personeel. Hoewel de technologie steeds slimmer wordt is een chatbot vooral geschikt voor het afhandelen van eenvoudige vragen en problemen. Bij sommige chatbots worden conversaties doorgezet naar een echte medewerker wanneer de kunstmatige intelligentie niet in staat is tot een passend antwoord te komen.