Zoeken
Menu

En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan?

Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben.

Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.

Wat is een FAQ pagina (veel gestelde vragen pagina)?

FAQ staat voor ‘frequently asked questions’. In het Nederlands noemen we het ook wel een veel gestelde vragen pagina.

Een veel gestelde vragen pagina is een pagina waarop de meest voorkomende vragen staan van jouw klant en je potentiële klant. Binnen in webshop worden hier vaak thema’s behandeld zoals:

Nu je weet wat en FAQ pagina inhoudt, vertel ik je nog 7 redenen waarom jouw webshop (of website) er ook een moet hebben.

Reden 1: een FAQ draagt bij aan je organische vindbaarheid

Een veel gestelde vragen pagina is ook content. Natuurlijk in een iets andere variant als bijvoorbeeld een blog of een landingspagina, maar het is content.

En content zorgt ervoor dat je in de zoekmachines van Google vindbaar kan zijn. Mensen kunnen bijvoorbeeld googlen op levertijd bedrijf X.

Om die reden is een FAQ pagina de uitgelezen plek om gebruik te maken van de zogeheten long tail zoekwoorden. Je beantwoordt namelijk specifieke vragen die mensen hebben over jouw bedrijf.

FAQ van bol

En op deze pagina kan je gemakkelijk de die belangrijke antwoorden delen met je klanten en leads.

Reden 2: het is goed voor je conversie en sales

Wanneer je laat zien dat je meedenkt met je leads/klanten, dan stelt dat ze gerust. Als jij heel duidelijk aangeeft dat ze het product altijd gratis retour mogen zenden of dat ze hun bestelling tot 3 dagen voor levering mogen annuleren, dan wekt dat vertrouwen.

Dat laat namelijk zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en oprecht meedenkt. Mensen die dan twijfels hebben over jouw product of dienst, worden dan overgehaald.

Een FAQ pagina is daarom ook een mooie plek om je unique selling points te delen. Want hier kan je vertellen wat jullie onderscheidt van de concurrenten en wat jullie voordelen zijn.

veelgestelde vragen cooblue

Reden 3: je creëert vertrouwen bij je doelgroep

Met een FAQ kun je dus een soort garanties geven. Garanties op een goede afloop. Dat wekt vertrouwen.

Maar je kunt jezelf ook positioneren als expert door vragen te beantwoorden over je product of dienstverlening. Daarmee zien jouw potentiële klanten je als een autoriteit in je vakgebied – en dat wekt ook weer vertrouwen in jouw bedrijf!

Reden 4: je haalt een angst weg bij je doelgroep

Naast dat een veel gestelde pagina vertrouwen kan creëren, kan het ook een angst weghalen. Want wat nou als het product toch niet past? Of wat nou als je zoontje toch niet blij is met het speelgoed?

En wordt het wel op tijd geleverd als je het vandaag besteld? Dat kunnen allemaal twijfels zijn die een potentiële klant heeft en die hem weerhouden van een aankoop of aanvraag. Met een FAQ kun je die twijfels wegnemen.

Reden 5: het bespaart je tijd (en geld)

Als alle vragen al beantwoord worden op je FAQ pagina, dan is de kans groot dat mensen niet hoeven te bellen naar je klantenservice om te vragen hoe jullie omgaan met annuleringen of dat ze je jullie Facebookpagina gaan spammen met vragen wanneer het product geleverd wordt

Dat staat namelijk al op je website.

Dit gaat jou en je medewerkers veel tijd schelen. En je weet wat ze zeggen over tijd… Tijd is geld ;).

Reden 6: een FAQ pagina is goed voor huidige EN nieuwe klanten

Een FAQ kan natuurlijk belangrijk zijn voor nieuwe klanten om te weten hoe je werkt en hoe je omgaat met bepaalde situaties, maar vergeet ook je bestaande klanten niet.

Die kunnen een bepaalde situatie ook niet eerder meegemaakt hebben. En misschien wil je trouwe klanten wel op een bepaalde manieren belonen met een soort beloningssysteem.

Alle vragen die mensen dan over dat systeem hebben, die kan je weer verwerken in je veel gestelde vragen.

FAQ pagina webshop

Reden 7: je leert je doelgroep er beter door kennen

Het opzetten van een veel gestelde vragen pagina kan op meerdere manieren. Je kan afwachten totdat mensen vragen insturen en die toevoegen aan de FAQ, maar je kan bestaande klanten ook zelf contacten om even na te gaan welke vragen ze eventueel hadden.

Voor welke methode je ook gaat, je leert je doelgroep er beter door kennen. Je leert hun kennisniveau, waar ze moeite mee hebben, hoe ervaren shoppers het over het algemeen zijn, wat ze belangrijk vinden en waar ze op letten.

Daar kan je de rest van je marketing weer op laten aansluiten :-).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gestelde vragen over deze blog

Download onze e-books
Download onze E-books