En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan?
Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben.
Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.
FAQ staat voor ‘frequently asked questions’. In het Nederlands noemen we het ook wel een veel gestelde vragen pagina.
Een veel gestelde vragen pagina is een pagina waarop de meest voorkomende vragen staan van jouw klant en je potentiële klant. Binnen in webshop worden hier vaak thema’s behandeld zoals:
Nu je weet wat en FAQ pagina inhoudt, vertel ik je nog 7 redenen waarom jouw webshop (of website) er ook een moet hebben.
Een veel gestelde vragen pagina is ook content. Natuurlijk in een iets andere variant als bijvoorbeeld een blog of een landingspagina, maar het is content.
En content zorgt ervoor dat je in de zoekmachines van Google vindbaar kan zijn. Mensen kunnen bijvoorbeeld googlen op levertijd bedrijf X.
Om die reden is een FAQ pagina de uitgelezen plek om gebruik te maken van de zogeheten long tail zoekwoorden. Je beantwoordt namelijk specifieke vragen die mensen hebben over jouw bedrijf.
En op deze pagina kan je gemakkelijk de die belangrijke antwoorden delen met je klanten en leads.
Wanneer je laat zien dat je meedenkt met je leads/klanten, dan stelt dat ze gerust. Als jij heel duidelijk aangeeft dat ze het product altijd gratis retour mogen zenden of dat ze hun bestelling tot 3 dagen voor levering mogen annuleren, dan wekt dat vertrouwen.
Dat laat namelijk zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en oprecht meedenkt. Mensen die dan twijfels hebben over jouw product of dienst, worden dan overgehaald.
Een FAQ pagina is daarom ook een mooie plek om je unique selling points te delen. Want hier kan je vertellen wat jullie onderscheidt van de concurrenten en wat jullie voordelen zijn.
Met een FAQ kun je dus een soort garanties geven. Garanties op een goede afloop. Dat wekt vertrouwen.
Maar je kunt jezelf ook positioneren als expert door vragen te beantwoorden over je product of dienstverlening. Daarmee zien jouw potentiële klanten je als een autoriteit in je vakgebied – en dat wekt ook weer vertrouwen in jouw bedrijf!
Naast dat een veel gestelde pagina vertrouwen kan creëren, kan het ook een angst weghalen. Want wat nou als het product toch niet past? Of wat nou als je zoontje toch niet blij is met het speelgoed?
En wordt het wel op tijd geleverd als je het vandaag besteld? Dat kunnen allemaal twijfels zijn die een potentiële klant heeft en die hem weerhouden van een aankoop of aanvraag. Met een FAQ kun je die twijfels wegnemen.
Als alle vragen al beantwoord worden op je FAQ pagina, dan is de kans groot dat mensen niet hoeven te bellen naar je klantenservice om te vragen hoe jullie omgaan met annuleringen of dat ze je jullie Facebookpagina gaan spammen met vragen wanneer het product geleverd wordt
Dat staat namelijk al op je website.
Dit gaat jou en je medewerkers veel tijd schelen. En je weet wat ze zeggen over tijd… Tijd is geld ;).
Een FAQ kan natuurlijk belangrijk zijn voor nieuwe klanten om te weten hoe je werkt en hoe je omgaat met bepaalde situaties, maar vergeet ook je bestaande klanten niet.
Die kunnen een bepaalde situatie ook niet eerder meegemaakt hebben. En misschien wil je trouwe klanten wel op een bepaalde manieren belonen met een soort beloningssysteem.
Alle vragen die mensen dan over dat systeem hebben, die kan je weer verwerken in je veel gestelde vragen.
Het opzetten van een veel gestelde vragen pagina kan op meerdere manieren. Je kan afwachten totdat mensen vragen insturen en die toevoegen aan de FAQ, maar je kan bestaande klanten ook zelf contacten om even na te gaan welke vragen ze eventueel hadden.
Voor welke methode je ook gaat, je leert je doelgroep er beter door kennen. Je leert hun kennisniveau, waar ze moeite mee hebben, hoe ervaren shoppers het over het algemeen zijn, wat ze belangrijk vinden en waar ze op letten.
Daar kan je de rest van je marketing weer op laten aansluiten :-).
Ja, door veelvoorkomende vragen en antwoorden op een toegankelijke plek te bieden, vermindert het aantal klantenvragen dat rechtstreeks via telefoon of e-mail binnenkomt. Dit verlicht de druk op je klanten serviceteam en bespaart tijd.
Plaats je FAQ-pagina op een gemakkelijk te vinden locatie binnen je website, zoals in het hoofdnavigatiemenu of in de footer. Dit zorgt ervoor dat de FAQ altijd toegankelijk is, ongeacht waar de klant zich bevindt op de site
Geschreven door: Daniël Kuipers
Daniël is oprichter van Online Marketing Agency. Hij speurt het internet continu af naar de nieuwste snufjes en tactieken en blogt erover in begrijpelijke taal. Nou ja, soms dan.