Waarom een FAQ zo belangrijk is voor webshop

Waarom een FAQ zo belangrijk is voor je webshop [7 redenen]

Als je iets bestelt, wil je natuurlijk weten wanneer het geleverd wordt en wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het geleverde product?

En je wilt toch ook weten hoe mensen met je gegevens omgaan?

Dat wil jouw klant dus ook! Zelfs als je diensten levert. En daarom is het ontzettend belangrijk om een FAQ (ook wel veel gestelde vragen pagina) te hebben.

Vandaag geef ik je 7 redenen waarom je die nu nog moet gaan opzetten.

Wat is een FAQ pagina (veel gestelde vragen pagina)?

FAQ staat voor ‘frequently asked questions’. In het Nederlands noemen we het ook wel een veel gestelde vragen pagina.

Een veel gestelde vragen pagina is een pagina waarop de meest voorkomende vragen staan van jouw klant en je potentiële klant. Binnen in webshop worden hier vaak thema’s behandeld zoals:

  • Verzenden en retourneren
  • Klachten
  • Privacy
  • Bestellen
  • Betalen
  • Garantie en reparatie
  • Annuleren
  • En meer!

Nu je weet wat en FAQ pagina inhoudt, vertel ik je nog 7 redenen waarom jouw webshop (of website) er ook een moet hebben.

Reden 1: een FAQ draagt bij aan je organische vindbaarheid

Een veel gestelde vragen pagina is ook content. Natuurlijk in een iets andere variant als bijvoorbeeld een blog of een landingspagina, maar het is content.

En content zorgt ervoor dat je in de zoekmachines van Google vindbaar kan zijn. Mensen kunnen bijvoorbeeld googlen op levertijd bedrijf X.

Om die reden is een FAQ pagina de uitgelezen plek om gebruik te maken van de zogeheten long tail zoekwoorden. Je beantwoordt namelijk specifieke vragen die mensen hebben over jouw bedrijf.

En op deze pagina kan je gemakkelijk de die belangrijke antwoorden delen met je klanten en leads.
FAQ van bol

Reden 2: het is goed voor je conversie en sales

Wanneer je laat zien dat je meedenkt met je leads/klanten, dan stelt dat ze gerust. Als jij heel duidelijk aangeeft dat ze het product altijd gratis retour mogen zenden of dat ze hun bestelling tot 3 dagen voor levering mogen annuleren, dan wekt dat vertrouwen.

Dat laat namelijk zien dat je oprecht geïnteresseerd bent en oprecht meedenkt. Mensen die dan twijfels hebben over jouw product of dienst, worden dan overgehaald.

Een FAQ pagina is daarom ook een mooie plek om je unique selling points te delen. Want hier kan je vertellen wat jullie onderscheidt van de concurrenten en wat jullie voordelen zijn.

veelgestelde vragen cooblue

Reden 3: je creëert vertrouwen bij je doelgroep

Met een FAQ kun je dus een soort garanties geven. Garanties op een goede afloop. Dat wekt vertrouwen.

Maar je kunt jezelf ook positioneren als expert door vragen te beantwoorden over je product of dienstverlening. Daarmee zien jouw potentiële klanten je als een autoriteit in je vakgebied – en dat wekt ook weer vertrouwen in jouw bedrijf!

Reden 4: je haalt een angst weg bij je doelgroep

Naast dat een veel gestelde pagina vertrouwen kan creëren, kan het ook een angst weghalen. Want wat nou als het product toch niet past? Of wat nou als je zoontje toch niet blij is met het speelgoed?

En wordt het wel op tijd geleverd als je het vandaag besteld? Dat kunnen allemaal twijfels zijn die een potentiële klant heeft en die hem weerhouden van een aankoop of aanvraag. Met een FAQ kun je die twijfels wegnemen.

Reden 5: het bespaart je tijd (en geld)

Als alle vragen al beantwoord worden op je FAQ pagina, dan is de kans groot dat mensen niet hoeven te bellen naar je klantenservice om te vragen hoe jullie omgaan met annuleringen of dat ze je jullie Facebookpagina gaan spammen met vragen wanneer het product geleverd wordt

Dat staat namelijk al op je website.

Dit gaat jou en je medewerkers veel tijd schelen. En je weet wat ze zeggen over tijd… Tijd is geld ;).

Reden 6: een FAQ pagina is goed voor huidige EN nieuwe klanten

Een FAQ kan natuurlijk belangrijk zijn voor nieuwe klanten om te weten hoe je werkt en hoe je omgaat met bepaalde situaties, maar vergeet ook je bestaande klanten niet.

Die kunnen een bepaalde situatie ook niet eerder meegemaakt hebben. En misschien wil je trouwe klanten wel op een bepaalde manieren belonen met een soort beloningssysteem.

Alle vragen die mensen dan over dat systeem hebben, die kan je weer verwerken in je veel gestelde vragen.

FAQ pagina webshop

Reden 7: je leert je doelgroep er beter door kennen

Het opzetten van een veel gestelde vragen pagina kan op meerdere manieren. Je kan afwachten totdat mensen vragen insturen en die toevoegen aan de FAQ, maar je kan bestaande klanten ook zelf contacten om even na te gaan welke vragen ze eventueel hadden.

Voor welke methode je ook gaat, je leert je doelgroep er beter door kennen. Je leert hun kennisniveau, waar ze moeite mee hebben, hoe ervaren shoppers het over het algemeen zijn, wat ze belangrijk vinden en waar ze op letten.

Daar kan je de rest van je marketing weer op laten aansluiten :-).

Recente blogs

28 juli 2020
Handleiding zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Handleiding: zo voeg je iemand toe aan Mailchimp

Om het voor mijn nieuwe klanten (en natuurlijk voor mensen die via Google bij dit blog zijn beland) makkelijk te maken, schrijf ik blogs over hoe ze mij (of iemand anders) het best kunnen toevoegen aan hun programma’s. Zodat ik mijn uren voor jou ook echt aan jouw online marketing kan besteden. En vandaag laat ik zien hoe je dat doet binnen Mailchimp.
20 juli 2020
5 online marketing events in Nederland voor ondernemers

5 Online Marketing Events in Nederland voor Ondernemers in 2020

Beurzen, meetings, conferenties of evenementen. Hoe je ze ook wil noemen, online marketing events zijn de ideale plek om je kennis bij te spijkeren, nieuwe ideeën op te doen en om te netwerken. Veel evenementen op het gebied van digital en online marketing zijn echter bedoeld voor de experts. … maar niet allemaal! Ik licht er daarom een paar voor je uit, waarvan ik denk dat ze zeker de moeite waard zijn om te bezoeken.
16 juli 2020
Stap-voor-stap lokaal zoekwoordonderzoek doen

Stap-voor-stap lokaal zoekwoordonderzoek doen (+ voorbeeld)

In mijn blogs deel ik graag praktische kennis. Ik maak handleidingen of vertel je hoe je één en ander voor elkaar kunt krijgen. In dit blog laat ik echter iets zien. Met deze voorbeeldcase toon ik je namelijk stap voor stap hoe ik een lokale zoekwoordanalyse voor een accountantskantoor uit Utrecht doe. Er zijn overigens honderden manieren om een zoekwoordenonderzoek te doen. Dit is een voorbeeld van hoe jij er zelf één kan doen. Zie het als een soort blauwdruk. Mocht je geen accountantskantoor uit Utrecht zijn (en die kans is groot), dan kan je alsnog de stappen volgen. Betrek ze dan alleen wel even op jouw niche/business.
13 juli 2020
Zoekwoordenonderzoek- zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

Zoekwoordenonderzoek: zo kun je de beste zoekwoorden bepalen

In al het online marketinggeweld van tegenwoordig sneeuwt het nog wel eens onder: het zoekwoordenonderzoek. En dat is op z’n minst opmerkelijk, want het vormt de basis van in ieder geval je SEO strategie. Met zo’n onderzoek ontdek je namelijk welke zoektermen mensen gebruiken om bedrijven zoals de jouwe te vinden. Op welke termen je gevonden wilt worden, dus. Maar hoe vind je nu precies die zoekwoorden? En hoe kun je voor jezelf de beste zoekwoorden bepalen?

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[Inclusief kortingscode]
[Inclusief kortingscode]