HTTPS
HTTPS staat voor Hyper-Text Transfer Protocol Secure. Het woord ‘secure’ zegt het al, HTTPS is de beveiligde versie van HTTP. HTTP is het systeem wat wordt gebruikt om informatie tussen website en webbrowser te verzenden. Het beveiligde aspect ‘secure’ wordt door Transport Layer Security (TSL) ondersteund. Dit helpt met het beschermen van persoonlijke gebruikersgegevens zoals creditcardnummers, adressen en wachtwoorden.
HTTPS voor uw website
Buiten het veilig houden van gegevens kan HTTPS je website op drie manieren helpen:
Zichtbaarheid in Google
- Google begon in 2014 HTTPS als ranking-signaal te gebruiken
- Het vinden van veilige websites moest makkelijker worden waardoor HTTPS websites meer werden geboost door Google
- Hierdoor komt je website hoger in de SEO ranklijsten, dus in de resultaten van de zoekmachine
- Dit betekent dat van twee websites met een kwalitatief gelijkwaardige inhoud, de HTTPS hoger zal scoren
- Kan de onderscheidende factor zijn van je concurrenten
Vertrouwen creëren
- De populairste webbrowser, Chrome, markeert websites als ‘Niet veilig’ als het geen HTTPS link heeft
- Websites met een HTTP link zagen een stijging van het bouncepercentage vanwege het verlies van vertrouwen door bezoekers
- Hierdoor daalde ook de omzet en de conversie op de websites
Bescherming van site, klanten, aanbod en winst
- Het is moeilijker voor internetdieven om informatie te stelen van de website
- Iedereen kan de gegevens bekijken als er een uitwisseling plaats vindt op een website die niet HTTPS beveiligd is
- Inlog-ID’s, thuisadressen, creditcardgegevens en andere persoonlijke gegevens worden beschermt
Het belang van HTTPS
Zowel als gebruiker en als website eigenaar is een HTTPS erg belangrijk. Vrijwel alle gebruikers schrikken af als ze zien staan dat een link niet veilig is. Er wordt tegenwoordig zoveel data verzameld, dat onveilige links sneller worden overgeslagen. Zeker als het betekent dat bepaalde persoonlijke gegevens in de verkeerde handen kan vallen.
De meeste gebruikers kijken niet verder dan de eerste vijf zoekresultaten op Google of andere zoekmachines. Stel dat jouw website qua SEO wel zichtbaar is in de resultaten en er in het rood ‘Niet veilig’ staat, zal dit het merkvertrouwen schaden. Daarom is het verstandig zo snel mogelijk over te schakelen naar een HTTPS website.