Animatie
Een animatie is een serie snel opeenvolgende beelden die samen de illusie geven van bewegend beeld. De individuele beelden die de animatie vormen worden frames genoemd. Het maken van animaties wordt ook wel animeren genoemd. Iemand die animaties maakt is een animator.
Flipbook-animaties
Een oude vorm van animatie is de folioscoop, een flipboekje waarbij elke pagina een net iets ander beeld bevat. Door snel door de pagina’s te bladeren vormen de blaadjes een vloeiende beweging. Dit bladeren gebeurd door de bladzijdes tussen duim en wijsvinger te nemen en ze één voor één los te laten, waardoor ze kort na elkaar omslaan.
Op het principe van de folioscoop bestaan verschillende variaties. De fenakistiscoop, waarbij de afzonderlijke beelden op een ronddraaiende schijf zijn afgebeeld, is uitgevonden in 1831 en wordt beschouwd als de oudste serieuze vorm van animatie.
Tekenfilms en stop-motion
Met de komst van de film aan het eind van de negentiende eeuw ontstonden ook nieuwe vormen van animatiekunst. De populairste is de tekenfilm. De frames van een tekenfilm zijn tekeningen die één voor één zijn opgenomen met een speciale camera. De meeste tekenfilms bestaan uit 18 of 24 beelden per seconde, wat minder is dan de 25, 50 of 60 frames per seconde van film- en televisiebeelden. Zeer bekende namen uit de tekenfilmindustrie zijn Walt Disney en de Warner Brothers.
Een andere vorm van animatie is stop-motion. Hierbij bestaan de losse beelden niet uit getekende plaatjes, maar uit “echte foto’s”. Tussen elke opgenomen dia worden de posities of houdingen van de opgenomen objecten een klein beetje veranderd. Een bekende vorm van stop-motion animatie is de klei-animatie, ook wel claymotion. Hierbij zijn de figuren (en soms ook de achtergronden) gemaakt van klei of een kunstmatige boetseerpasta. Net als het maken van traditionele tekenfilms is stop-motion een tijdrovende manier van animeren.
Digitale animatie
Met de komst van computers ontstond een geheel nieuw speelveld voor animatoren. Computeranimatie maakt het ontwerpen, opnemen en veranderen van de beelden een stuk eenvoudiger en sneller. Wanneer een beweging wordt opgegeven is de animatiesoftware zelf in staat om de hiervoor benodigde frames te berekenen.
Door de opkomst van digitaal animeren is het maken van animaties niet alleen makkelijker geworden. Er ontstonden ook geheel nieuwe mogelijkheden. De animator kan meer van zijn tijd besteden aan de details van de karakters, voorwerpen en achtergronden.
De grootste revolutie ten opzichte van de tekenfilm is de komst van 3D-animaties. Door virtuele driedimensionale objecten digitaal te ontwerpen, uit te lichten en te laten bewegen kan een zeer hoge mate van realisme worden bereikt dan bij 2D-animatie. Bekende studio’s die animatiefilms produceren gebaseerd op computeranimatie zijn DreamWorks en Pixar.
Televisie en computers
De introductie van de televisie heeft een flinke boost gegeven aan de animatiebranche. Veel tekenfilmfranchises hebben hun bestaan te danken aan de komst van bewegend beeld naar de huiskamer. Ook op televisie heeft de computeranimatie volop zijn intrede gedaan.
Een speciale categorie animaties is die van de computergames. Mede dankzij animatie worden spelers van computerspellen meegenomen in een interactieve virtuele wereld. Net als de animatiebranche heeft ook de gameswereld een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Van relatief eenvoudige games als Spacewars, Pong en Pacman naar realistische strategiespellen en 3D-werelden.
Op de computer heeft animatie ook een meer functionele rol. Bijvoorbeeld in de interactie met user interfaces, maar ook in de vorm van presentaties en video’s en bewegende effecten in websites en banners op het internet. Een populair bestandsformaat voor eenvoudige computeranimaties is GIF.