Hamburgermenu
Een hamburgermenu gaat bij marketing vaak niet over een sappige burger. Je kunt een hamburgermenu herkennen door het icoontje wat bestaat uit drie horizontale streepjes onder elkaar. Het icoon staat vaak rechtsboven op een responsieve website of app op je scherm. In sommige gevallen staat het hamburgermenu in combinatie met het woorden ‘menu’ of ‘ga naar’.
Het icoontje van het hamburgermenu geeft aan dat daar het menu van de website gevonden kan worden. Dit zijn snelle links naar andere pagina’s of berichten van de website. Wanneer een bezoeker op het hamburgermenu klikt klapt het venster open om het menu van de website te weergeven.
Wel of geen Hamburgermenu?
Het hamburgermenu is geïntroduceerd om ruimte op het scherm te besparen bij smartphones en tablets. Of je een hamburgermenu wel of niet wilt toepassen op jouw website of app ligt aan de volgende aspecten:
- Hoe uitgebreid je applicatie, site of menu is – Als de website niet super veel categorieën bevat, is een hamburgermenu misschien overbodig
- Doelgroep – Er zijn nog relatief veel mensen die nog niet helemaal bekend zijn met een hamburgermenu. Stel dat je doelgroep in deze groep valt, is het beter een gedeelte zichtbaar te hebben
Naast tablets en smartphones zijn er ook steeds meer desktop sites die gebruik maken van een hamburgermenu. Sommige websites hebben een navigatiebalk waar sitelocaties op staan in combinatie met een hamburgermenu. Of ze gebruiken het hamburgermenu om extra opties te geven naast de belangrijkste pagina’s die op de navigatiebalk staan. Door de ‘menu’ items in het hamburgermenu te zetten houd je meer ruimte over voor relevante informatie over de pagina. Dit kan anderzijds goed zijn voor de leesbaarheid en SEO van de website. Het ligt dus echt aan op wie je je richt en wat je wilt aanbieden.
Functionaliteit hamburgermenu
Designers en ontwikkelaars gaan er soms vanuit dat bezoekers wel snappen wat het hamburgermenu inhoudt. Dit is vaak niet helemaal het geval. Er ontstaat veel verwarring omdat het icoontje op meerdere manieren gebruikt wordt in webdesign. Bij sommige applicaties is het icoontje bijvoorbeeld een manier om dingen op een lijst te verschuiven. Met een A/B-test kan er gekeken worden wat beter werkt op jouw website. Verander het icoontje met het woord ‘menu’ om de clickratio te vergelijken. Op deze manier vind je wat past bij jouw websitebezoekers.