Front-End
Front-End is net als gebruikersinterface of user interface de benaming voor het zichtbare gedeelte van een website. Hieronder vallen alle elementen die een bezoeker te zien krijgt van een website. Alle elementen die hier zichtbaar zijn worden in het Back-End bepaald, waarbij de developer ervoor zorgt dat de voor- en achterkant goed op elkaar afgestemd zijn.
Er zitten ontelbare regels code achter elk plaatje, kleur en knop op je website. Het Front-End is wat aantrekkelijk wordt gemaakt voor de bezoeker. Deze biedt de juiste content en navigatie over de website wat zorgt voor conversie optimalisatie.
Het inzetten van een responsive design kan goed zijn voor je Google Page experience. Er zit namelijk een enorm verschil in een interface voor desktop schermen en mobiele schermen. Een website die goed te gebruiken is door mobiele gebruikers geeft een boost aan je plek in de zoekresultaten.
Richtlijnen voor een goede gebruikersinterface
Het verschilt per website wat een goede gebruikersinterface zou kunnen zijn. Desondanks kun je nog steeds een aantal richtlijnen volgen om een goede Front-End te creëren:
- Zorg ervoor dat op ieder apparaat en browser een duidelijke weergave is van de user interface
- Zorg voor duidelijke navigatie en indeling zodat zowel bezoekers als zoekmachinebots de weg kunnen vinden op je website
- Zorg als bedrijf ervoor dat de Front-End overeenkomt met de huisstijl (vormgeving van bijvoorbeeld de folder en advertenties)
Wanneer je de Front-End optimaliseert levert dit een hogere SEO-score op. Samen met de SEO-werkzaamheden die in de Back-End voldaan moeten worden zijn er een aantal dingen om op te letten. Houdt hierbij rekening met het gebruik van tags, indeling, media en laadtijd van de pagina. De developer die werkt aan de Front-End werkt als koppeling tussen webdesigner en Back-End developer zodat alles vloeiend overloopt met elkaar.