Feedmarketing
Door feedmarketing in te zetten kun je relevant verkeer naar je website krijgen. Hier plaats je de productdatabase automatisch door naar vergelijkingssites en andere diverse platformen. De grootste platformen voor feedmarketing in Nederland zijn:
- Beslist.nl
- Bol.com
- Vergelijk.nl
- Kieskeurig.nl
- Google Shopping
- Marktplaats.nl
Dit zijn de grootste platformen waarop feedmarketing grootschalig wordt toegepast. Je kunt er ook voor kiezen om internationaal te adverteren via Ebay, Amazon en Google Shopping. Dit helpt je een groter publiek te bereiken. Andere platformen waarop feedmarketing geïmplementeerd kan worden zijn social media kanalen zoals Instagram en Facebook.
Hoe werkt feedmarketing
Het doorplaatsen van de productdatabase gebeurt bij feedmarketing via een productfeed. Een productfeed is een exportbestand van producten uit je database. Hierin staat alle nodige informatie voor de ‘feed’ platformen zoals afbeeldingen, prijzen en productbeschrijvingen.
Deze informatie wordt vervolgens geplaatst op de vergelijkingssite en andere platforms. Hier gaan je producten concurreren met andere producten uit dezelfde categorie. Omdat mensen soms willen kijken naar het beste aanbod maken zij gebruik van een vergelijkingssite. Dit zorgt voor een andere manier waarop je je aanbod kunt marketen.
Voordelen van feedmarketing
Er zitten een aantal voordelen aan feedmarketing, zowel als zzp’er als groot bedrijf:
- Hogere omzet: Er wordt alleen reclame gemaakt voor mensen die specifiek zoeken naar jouw productsoort(en). Hierdoor ben je sneller/beter zichtbaar en vindbaar voor bezoekers. Dit betekent dat je bereik (veel) groter wordt en er meer verkeer naar je website komt
- Meer volume: Door het behalen van een groter bereik gaat de voorraad sneller leeg. Deze kan weer vaker opgevuld worden waardoor je meer kunt inkopen. Als gevolg kan de marge op je producten verhoogd worden omdat je betere inkoopafspraken kunt maken met de leveranciers
- Nieuwe doelgroepen: Feedmarketing biedt ook de mogelijkheid om een nieuwe doelgroep aan te spreken. Het is namelijk makkelijker een andere doelgroep te bereiken die zonder deze marketing niet op de website terecht waren gekomen
- Automatisch proces: Je kunt tegenwoordig vrij simpel je webshop verbinden aan externe platformen. Je productaanbod wordt vervolgens automatisch doorgestuurd en gesynchroniseerd met het platform. Niet alleen bespaart feedmarketing hiermee een hoop tijd, maar je spreekt ook gelijk de juiste doelgroep aan