Prijs

Betekenis: Prijs

Ook wel: kostentariefkoopsomwaarde of costs

De prijs is de grootte van de benodigde betaling (meestal in geld) om als klant eigenaar van een product te worden of een bepaalde dienst geleverd te krijgen.

Hoe duur iets is, wordt door een combinatie van meerdere factoren bepaald:

  • Kostprijs van het product (grondstoffen, hulpmiddelen en arbeid);
  • De adviesprijs, gebaseerd op de door de leverancier beoogde marge;
  • De marktwaarde die wordt bepaald door:
    • Beschikbaarheid (weinig aanbod in de markt levert vaak een hoge prijs op);
    • De door concurrenten gehanteerde prijs;
    • Het bedrag dat klanten bereid zijn te betalen voor een product of dienst.

Bij artikelen in een winkelschap wordt de vaste prijs vermeld in het schap of op de producten. Bij andere vormen van verkoop (of verhuur) wordt de te betalen prijs bijvoorbeeld vastgelegd in een offerte of koopovereenkomst. In dat geval is er vaak sprake van enige vorm van maatwerk vanuit de leverancier, waarbij ook sprake kan zijn van enige ruimte om van te voren over de prijs te onderhandelen.

Prijs is één van de P’s uit de marketingmix.

Categorieën

ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency