Werkgebied
Het werkgebied van een bedrijf is het deel van de markt waar het bedrijf actief is. Hiermee kan zowel een geografisch gebied worden bedoeld als het vakgebied of productsegment.
Het geografische werkgebied wordt gevormd door een regio rondom een vestiging. Vanuit een vestiging is doorgaans een beperkt gebied te bedienen, die wordt bepaald door de afstand en capaciteit van het bedrijf (denk aan factoren als personeel, reistijd en voorrijkosten). Het gebied dat vanuit de bedrijfslocatie wordt bediend kan ook bepaald worden door de vraag.
Mogelijkheden voor groei door de opening van nieuwe filialen worden vaak in kaart gebracht door middel van een wittevlekkenplan.
Een werkgebied kan internationaal of nationaal zijn, of zich beperken tot één of meerdere provincies of steden. Door meerdere vestigingen te openen kan een bedrijf het gebied dat zij kan bedienen vergroten. De opkomst van e-commerce heeft het potentiële werkgebied van veel bedrijven vergroot, doordat afstand bij zaken doen via internet minder een rol speelt.
Werkgebied wordt ook wel gebruikt om een marktsegment aan te duiden op basis van vakgebied of doelgroep. Vaak wordt ook hieraan een geografische regio gekoppeld. Voorbeelden: het schoonmaken van kantoren in de regio Amsterdam, de verkoop van naaigarnituren aan particulieren via het internet of een groothandel in schildersbenodigdheden voor bedrijven in het oosten van Nederland.