Remarketing
Retargeting, ook wel remarketing genoemd, richt zich op reeds benaderde klanten die niet over zijn gegaan tot conversie. Dit doe je aan de hand van relevante advertenties. Gemiddeld gaat er maar 2% van de eerste bezoekers over tot aankoop op een website. Met remarketing kun je de resterende 98% helpen over te halen tot conversie met gerichte advertenties. Retargeting kun je inzetten via verschillende tools zoals Google Remarketing campagnes via Google AdWords. Deze campagnes worden getoond op het Google Display Netwerk (GDN). Hier is wel sprake van een hoge concurrentie, dus probeer de advertentie zo uniek mogelijk te maken.
Hoe werkt retargeting?
Je start met het plaatsen van een retargetingtag op elke pagina van de website. Dit is een klein code fragment die de bezoeker kan volgen op de website. Vervolgens wordt deze bezoeker in een remarketinglijst geplaatst zodat de provider weet aan wie de advertenties getoond moeten worden. Om zo slim mogelijk gebruik te maken van remarketing kun je gericht gaan adverteren:
- Adverteer producten die de bezoeker heeft bekeken – Deze advertenties herinneren de klant aan de producten waar ze interesse in hebben getoond
- Adverteer producten die de bezoeker in de winkelwagen had gezet – De meeste bezoekers haken af op het laatste moment, waardoor er producten in de winkelmand blijven zitten zonder verkoop
- Adverteer bezoekers die al eerder iets hebben aangeschaft – Aan de hand van de eerder gekochte producten zou je kunnen voorspellen wat ze verder nog interessant kunnen vinden voor retargeting
Soorten remarketing
Naast Google Display Network (GDN) zijn er andere vormen van retargeting die toegepast kunnen worden:
- Dynamische remarketing – Volg via Google precies welke pagina’s er bezocht worden en wat de bezoekers doen op je website. Vervolgens ga je de producten die deze bezoeker heeft bekeken adverteren
- Remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA) – Benader mensen die je website al eens hebben bezocht met tekstadvertenties. Dit zijn zoekadvertenties via de zoekmachine van Google wanneer de bezoeker een zoekopdracht invoert
- Youtube remarketing – Personen die een interactie hebben met het Youtube-account van jouw bedrijf of je website kunnen geretarget worden met advertenties. A
- Facebook, Instagram en LinkedIn retargeting – Door het plaatsen van een Facebook of Instagram Pixel kun je bezoekers retargeten op beide platforms. Bij LinkedIn kan de Insight Tag pixel geplaatst worden zodat er advertenties getoond worden aan mensen die je website hebben bezocht. LinkedIn is vooral aantrekkelijk voor B2B en Facebook en Instagram voor B2C