Low-budget
Ook wel: low-cost
Low budget is rechtstreeks te vertalen uit het Engels als ‘laag budget’. De term slaat op producten, diensten en andere activiteiten die tot stand zijn gekomen tegen zo laag mogelijke kosten. Het begrip wordt onder mee gebruikt voor goedkoop geproduceerde films, voordelige hotels en vliegen bij lage kosten luchtvaartmaatschappijen.
Bij het creëren en verkopen van producten die als low-budget kunnen worden aangemerkt worden zo veel mogelijk kosten uitgespaard. Denk hierbij aan het werken met minder en/of goedkoper personeel en geen dure marketingcampagnes. De producten zijn niet per definitie van mindere kwaliteit, hooguit eenvoudiger. Met hun positionering spreken low-budget producten doelgroepen aan die minder te besteden hebben of waarvoor extra luxe en dure marketing geen of slechts beperkte waarde heeft.
Bij een low-budgethotel zijn de kamers kleiner en minder luxueus, vaak is het inchecken geautomatiseerd en het ontbijt is zeer eenvoudig of ontbreekt zelfs. Bij een low cost airline hebben passagiers minder beenruimte en moet worden betaald voor bagage en andere extra’s die bij veel van de duurdere maatschappijen bij de ticketprijs zijn inbegrepen.
Marketingactiviteiten die met veel creativiteit en een gering budget worden uitgevoerd worden ook wel guerillamarketing genoemd.