SWOT-analyse

Betekenis: SWOT-analyse

Ook wel: Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threaths (SWOT)

Een SWOT-analyse kijkt naar de sterke en zwakke punten van een bedrijf of product.

SWOT staat voor:

  • Strengths (sterke punten);
  • Weaknesses (zwakke punten);
  • Opportunities (kansen);
  • Threaths (bedreigingen).

Het doel van een SWOT-analyse kan zijn om producten, diensten en bedrijfsprocessen te verbeteren. Een SWOT-analyse wordt vaak uitgevoerd tijdens het uitvoeren van een concurrentie-analyse of marketingscan.

Het uitvoeren van een SWOT-analyse maakt ook verbanden zichtbaar tussen sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen. Het optimaal profiteren en uitlichten van een onderscheidende positieve eigenschap van een product kan een kans zijn. Teveel afhankelijk zijn van één succesfactor kan ook een bedreiging zijn wanneer er innovatie ontbreekt. Omgekeerd kan het aanduiden van zwakke punten binnen een organisatie kansen voor verbetering en groei opleveren.

Categorieën

ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency