Stay-out pricing

Betekenis: Stay-out pricing

Ook wel: stay-outstrategie

Bij stay-out pricing wordt de prijs voor een product of dienst bewust dusdanig laag gehouden, dat de markt voor potentiële nieuwkomers niet interessant is. Door de lage prijzen wordt de markt in feite afgegrendeld voor buitenstaanders.

Aangezien de winstmarges minimaal worden gehouden is deze strategie is op lange termijn alleen lucratief in een markt die wordt gedomineerd door één of twee grote spelers. Het gebrek aan marge wordt gecompenseerd door het rendement van hogere volumes of door de winst op de verkoop van aanverwante producten.

Deze strategie is verwant aan put-out pricing, waar prijzen worden verlaagd om de concurrentie uit te schakelen. Het tegengestelde van stay-out pricing is penetratiepolitiek; hierbij probeert een nieuwkomer in korte tijd een deel van de markt te veroveren met lage prijzen.

Categorieën

ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Laatste reviews

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2023 - Online Marketing Agency