Primacy effect
Het primacy effect staat voor de cognitieve denkfout dat we beter onthouden wat we als eerste zien. Dit komt doordat mensen denken dat de eerste dingen die getoond worden belangrijker zijn dan de dingen die later komen. Bij het horen van een lange lijst met woorden zul je ook sneller de middelste woorden vergeten en juist de eerste woorden onthouden.
Aan de andere kant staat het recency effect, wat gaat juist over de cognitieve fout dat we het laatste beter onthouden. Zoals de eerste woorden in een lijst beter onthouden worden, zullen de laatste woorden ook sneller onthouden worden. Zowel in de dienstensector als Retail sector worden recency en primacy effect gebruikt. Door deze cognitieve gedragen te gebruiken in je marketingstrategie zullen de conversies toenemen.
Primacy effect op je website
Maar hoe zet je het primacy effect in? Voor het inzetten van het primacy effect op je website hebben we de volgende tips:
- Zet de belangrijkste onderdelen bovenaan (of onderaan), dit geldt voor de gehele website maar ook voor alinea’s en opsommingen. Bezoekers zullen de informatie die daar staat sneller onthouden
- Zorg ervoor dat de tekst/beelden bovenaan (en onderaan) de website pakkend zijn of interesse opwekken. Hierdoor wordt de bezoeker overgehaald om verder te lezen en hopelijk over te gaan tot conversie
Een methode om te kijken of je website pakkend genoeg is, is het gebruiken van een heatmap. De heatmap laat zien hoe een bezoeker beweegt over jouw website. Aan de hand van de heatmap kun je zien waar de bezoeker het meeste naar kijkt en hoe dit eventueel verbetert kan worden. Maar een simpelere stap om het primacy effect te gebruiken is zorgen dat al het ‘eerste’ visueel mooi en sterk geschreven is.